Lördag i Lohärad


Det var faktiskt Femtiotalsmannen som föreslog bakluckeloppisen i Lohärad som
lördagsaktivitet. Mest för att han gillar Lohärads bygdegård, som vi spanade in förra säsongen.
Så klockan nio i morse var vi på plats och packade upp allt som inte blev sålt
på förra lördagens halvt bortregnade byloppis.


Sedan fick Femtiotalsmannen ta hand om försäljningen ett tag medan jag gick
omkring och spanade. Det fina uppläggningsfatet, grön "Ruter" av Helmer Ringström,
skulle loppisgrannen ha 150 kronor för och det fick hon såklart. Fast inte av mig,
jag är inne i en återhållsam fas just nu.


Hon hade också två grammofoner. Den vänstra är en resegrammofon, exakt likadan
som jag hade som barn. Högtalarna sitter i locket.


Bredvid smörkärnan står ett hopfällbart ugnsplåtställ. Om man bakar så mycket att
alla plåtar inte får plats på avställningsytorna i köket kommer det väl till pass.


Ett fynd? Enligt säljaren var plånboken i äkta krokodilskinn och från 1950-60-talet.


Nordisk blandning. Tekannan är Arabia, kopparna Rörstrand och gräddkannan Stavangerflint.


Köpte jag något då? Jodå.
Jag kunde inte motstå den gladröda 70-talstelefonen. Oklart vad jag ska
ha den till, har inte längre fast telefon. Men... ja, ni vet... den var ju fin. 30 pix.
Sedan köpte jag en tysk vas av grannen, bild kommer i ett senare inlägg,
och tre tallrikar. Två Karlskrona för fem pix styck, tänkte börja läsa in mig litet
på den porslinsfabirken, och dagens fynd - ett vitt Blå eld-fat för en krona.


Bakluckeloppis vid Lohärads bygdegård
är det första lördagen i månaden, maj-sep, kl 10-14.
Bordshyran är 100 kronor, då ingår ett stort rustikt bord, se första bilden.
Trevlig stämning, fyndchanser, hembakt fikabröd - Lohäradsloppisen har allt!
1 Tusse:

skriven

Resegrammofonen till höger var något för Tusse!

Påminner mig om ett besök hos trampsymaskins- och vevgrammofongubben D.S. Levey i London som på fullt allvar förklarade att Husbondens Röst modell 101 vore "The best gramophone in the world".

Och så fick jag höra Nelson Eddy sjunga:

"When the melancholy shadows fall

My heart is melancholy too

Then I hear the Balalaika's call

And life is gay and bright and new

At the Balalaika

Where there is magic in the sparkling wine,

And mellow music in the candles' shine

I have a rendezvous!

At the Balalaika,

Who knows what ecstasy tonight may bring,

What lovely melody my heart may sing,

Before the night is through,

I hear a violin, a haunting gypsy violin

And when it sighs its strangely tender song

I know that I belong

At the Balalaika

Oh let me linger there till break of day

Where hearts are young and balalaikas play

I have a rendezvous!"

När hände detta? 1973.

2 Nelson Eddy:

skriven

:-)

3 Betty Lou:

skriven

jag letar efter en grammofon! en fungerande :D

4 Tusse:

skriven

Betty Lou:

Tyvärr torde D.S. Levey ha lämnat oss, men vevgrammofoner brukar finnas på Blocket och Tradera. Samt i antikhandeln.

Kolla att fjädern är hel, dvs. att det går att spela en hel skivsida på den. Men det går att få tag på nya fjädrar, och en antikurmakare kan sätta i den åt dig. Värre är det om ljuddosan (pick-upen) är skadad. Men också dessa går att nosa upp med lite tålamod.

Skulle inte förvåna mig om det satt en gubbe i England och drygade ut pensionen med att reparera ljuddosor.

5 Tusse:

skriven

PS:

Modell 101 i all ära, men Tusses grammofon, som han köpte i en dansk lumpbod våren 1972, och som hans fader, med fara för liv och lem, bytte fjäder i, är modell 102. Titta här:

http://www.clpgs.org.uk/photo_gallery_gramophone_page.htm

Slutade tillverkas först 1960 och var därmed det sista steget i utvecklingen. Så helt fel var det inte, det den engelske grammofongubben påstod!

6 amanda:

skriven

Åh så mycket fint! Jättesöt telefon!

7 Cinna:

skriven

Lohärad verkar vara nåt! Ska bli kul att se den tyska vasen...har också en röd telefon, den ringer så det hörs i hela kvarteret.

8 /Mylla:

skriven

n sån fin knallröd telefon har jag! och den används dagligen, tycker det är lite häftigt att den funkar så bra fortfarande...

9 loppisfyndat:

skriven

Tack för att du berätta vad koppen "balkong" heter.

10 randiga tråden:

skriven

Telefonen är helt underbar. Verkar vara en trevlig loppis där i Lohärad.

11 Elina:

skriven

Dialog är verkligen en fin telefon, särskilt i rött :)

Kommentera här: