Man minns alltid dagen då man köpte sin första symaskin, va?


Mitt köksbord, 19.20 i kväll. Där står en Husqvarna Viking och den är min.
Känslan är som när jag fick min första cykel. Kommer jag att sova i natt, eller kommer
jag att sitta i köket och öva sömmar?


Nu öppnar sig en ny värld, av tyger. På Glasrikeresan
köpte jag mitt första äppeltyg - och några femtiotalare.
Minnesgoda FJ-följare kommer ihåg att jag skrev om symaskiner
inför jul. Men först nu hämtade jag ut symaskinen.
Första projektet: Gardiner till köket på landet.

PS. MISSA INTE Grandprix63:s inlägg om dagen då han köpte sin första symaskin.
Vansinnigt roligt.
1 Liina:

skriven

Najs. Jag fick min första symaskin när jag fyllde för några år sen. En Elna från typ 50talet. Som man styr med knäet via en spak... Smart men känns weird när man är van att styra med foten =)

Den funkar men är väldigt högljudd och jag är tyvärr rätt bullerkänslig. Min Husqvarna (också typ 50tal) är tystare =)

2 Larsson:

skriven

Larsson har aldrig haft någon egen symaskin... fick väl avsmak för det när man hade "flickslöjd" som var ett nytt påfund i början på 1960-talet... och inte fick man sy så mycket heller! Först kopiera av mönstret... sedan kopiera mönstret till tyget... sedan klippa, tråckla ihop och till slut i slutet på teminen fick man med överseende av lärarinnan sy ihop eländet som bestod av ett gympapåse!



Minns fö mormors trampsymaskin (Singer) som gick hela kvällarna då hon sydde ihop mattrasor... (först sydde hon för hand men gick till slut över att använda maskinen) Annars sydde hon gardiner till huset samt till släkt och vänner...



Men detta är ju strängt taget en helt annan historia :-)

3 kattching:

skriven

oj, nu kommer du att fastna i tygträsket, som många andra! ;)

/hanna

4 Grandprix63:

skriven

I morgon är det på dagen två år sen jag köpte min första symaskin. Läs mer om det äventyret här:

http://grandprix63.blogspot.com/2008/06/vedermdor-vid-kksbordet.html

5 Christin:

skriven

Jag kan inte sy men vi har nyligen fått överta en oemotståndlig symaskin som nog är från 50-60-talet.Grön o fin i en snygg låda.

Vilka fina tyger du fått tag i. Lycka till med köksgardinerna !

6 Lena Elisabet:

skriven

Absolut! 1979 var det o den första pryl jag nånsin köpt på avbetalning. En vinröd Huskvarna som jag har som extramaskin på landet. Den fick ge vika för en modernare Pfaff när jag gick tillskärareutbildning på 90talet.

7 Libby:

skriven

Liina: Jag lärde mig sy på en sådan Elna med "knäspak", min mammas. Fin maskin som hon sydde fina kläder med. Och jag lärde mig köra bil i en Renault "Laban", den sär man växlade med en spak som satt i instrumentbrädan til höger om ratten.

Larsson: Syslöjd var pest. Tyska också. Det var först i vuxen ålder som jag lärde mig att prata tyska och inte bara böja verb. Och nu ska jag lära mig sy kreativt istället för inom snäva utbildningsramar.

Kattching: Jag vet...

GrandPrix63: Attans, vilket kul inlägg. Länkar direkt!

Christin: Du får väl börja testa den...

Lena Elisabet: Vinröd! Häftigt.

8 Anna:

skriven

Ah, jag minns min farmors gamla gröna Singer från 50-talet. Jag la in en ansökan att få ärva den vid bodelningen, men min farbror hade tingat den. I stället köpte han en ny Husqvarna Viking åt mig i studentpresent. Och nog tror jag den går lite bättre än farmors gamla. På den estetiska fronten är den dock utklassad.

9 Tusse:

skriven

Hur kunde jag missa detta inlägg? Jovisst minns jag när jag köpte min första symaskin (jag har haft 5 st, tro det eller ej). Numera har jag endast en docksymaskin som står på paradplats i Damens sovrum i Tusses bostad.

10 Elina:

skriven

Det blårutiga tyget med äpplen och hjärtan hänger i mitt köksfönster! Såå fint! Grattis till symaskinen!

Kommentera här: