Någonting är fel, min vän


Ja, det är något som inte stämmer i den här bilden.
Vad?

UPPDATERING med svaret kommer under nästa bild. Gissa först om du inte redan vet.


Flera som kommenterat har svarat rätt. Koppen på bilden är Marianne Westams
klassiker "Mon Amie", Rörstrand, från 1952. Men fatet är "Viola" av norrmannen
Rolf Fröyland för Stavangerflint, okänt år. Här ser ni ett "Mon Amie"-fat framför
"Viola"-fatet. Då blir det tydligare att det inte är samma dekor - men "Viola" känns
väldigt "inspirerat av"...?


"Viola" som kanna, bilden har jag fått låna av Blafre. Tyvärr hittar jag inga koppar
för en jämförelse med "Mon Amie".
Rolf Fröyland hittar jag inte mycket på när jag googlar, men han verkar har varit dekordesigner
på Figgjo (som slogs ihop med Stavanagerflint 1968) och den servia man hittar mest av vid googling
heter June. Blommornas form på den dekoren liknar "Violas", men har 70-talsfärger.
Kanske norska bloggaren Tingleter kan berätta mer om Rolf Fröyland och "Viola"?

UPPDATERING II: Kerstin tipsar om en annan vän till "Mon Amie", Hertha Bengtons "Blåvinge".
Se den här på hennes blogg.
1 Tusse:

skriven

Tyngdlagens upphävande?

Nej, men det är inte samma mönster på koppen och fatet.

2 JJ:

skriven

Fatet är för litet för koppen? Eller så är koppen för stort för fatet.

3 Erika:

skriven

Kan det vara så att koppen är nyproducerad?

4 Emmy:

skriven

Fatet är inte Mon Amie!

5 Audrey Fenn:

skriven

Fatet hör ju inte till!

6 Monet:

skriven

Jag tycker inte att dekoren ser likadan ut på fatet som på koppen. Det är NÄSTAN likt men den svävande koppens "blommor" har längre "spröt" och rundare avslutningsknoppar. Eller hur attan man nu ska beskriva allt det där:-)

7 Anna:

skriven

Ah, fatet var också fint men Mon Amie är finare! Är det din fyndkopp det där? :)

8 Amanda:

skriven

Oj, de var lika! Fast båda är väldig fina!

9 Erica:

skriven

Han Rolf var nog inspirerad av andra svenska mönster också... Servisen Cadiz påminner lite om Berså :-) Här kan du också se en kanna i Viola-servisen: http://blafre.blogspot.com/2009/05/loppemarkedet-over-alle-loppemarked.html

Jag ser ganska ofta Viola-delar på loppisar, ska försöka ta en bild på koppen nästa gång den dyker upp! Tycker dock att Mon Amie har finare mönster i sin flytande blå färg. Viola ser mer ut som små fjärilar :-)

10 Libby:

skriven

Alla: Just det, "fel" fat - eller hur man ser det. Erica: Jag har mejlat dem som har bloggen där man ser kannan och bett att få visa bilden, har inte fått svar än. Ska nu googla Cadiz efter ditt tips om Berså-look a like.

11 Clinen:

skriven

Oj vilken nybörjare jag är! Det märkte jag inte alls. Mon Amie verkar vara en härlig servis. Kopparna ser rätt goda ut att dricka ur. Men jag tyckte nog att "Viola" var vackra med en mindre och mer stilsam dekor. Mon Amie har en tendens att bli lite mycket tycker jag även om den är fin.



Tittade på länken till mönstret på en andra servisen du nämde "June". Måste säga att jag tyckte den var ganska så gräslig.

12 Kerstin:

skriven

Sedan finns ju Hertha Bengtsons Blåvinge också, som man kan jämföra med Mon Amie här: http://kerstin.kokk.se/?p=5527

13 Svenskt Retro:

skriven

Det var tusan så lika varandra de var.

14 Anonym:

skriven

Jeg så "Viola"-koppene på Frelsesarméens butikk Fretex igår! Synes også mønstret var veldig likt "Mon Amie". Libby- nå vet jeg hva du skal bruke "Smørgås" bildet til! :)

15 Libby:

skriven

Clinen: Ja, June hamnar inte på mitt frukostbord...

Kerstin: Tack för påminnelsen, hade ju sett den hos dig.

Tingleter: Ett annat look alike-inlägg, ja. :-)

16 Lars MHR:

skriven

Hej

Har du försökt att söka med norsk "ø" iställetför den svenska "ö" i Fröyland? Du hittar den i teckenkartan under tillbehör (Windows) i Startmeny'n.

17 Emma:

skriven

Jag har fyra st Viola tekoppar här hemma. Hör av dig om du vill att jag mejlar bild.

Kommentera här: