Ohhh, Orrefors - först tar vi fynd och fyndplats (Glasrikeresan del III)


Oj, vilken dag! Utställning på Orrefors glasbruk (inlägg kommer), fika på 1950-talskafé
i Nybro (inlägg kommer), kungligt bröllop på tv - och besök i antikbutik i Orrefors.
Vi tar butiken först, och inköpen jag gjorde där. Koppen är Gefles AU-modell, men varken jag
eller butiksägarinnan visste dekorens namn.
Men jag trodde att jag sett den i Porslinsbloggens arkiv över Geflekoppar så datorn kom fram.
Jodå, där fanns den - Solros från 1959. Gjordes även i gult. vilket ju är logiskt. Jag gav 200 för koppen,
som jag tycker är underbar. Den står på 50-talstyget som jag köpte hos Coola Loppan i Färjestad.


Den här gardinlängden stod jag och fingrade på, lika lystet som Raskens Ida
när gårdfarihandlaren öppnade sin koffert. Ville ha! Men färgskalan i min 50-talslya
är vitt, rött, gult i köket och grått, vinrött, rosa, svart i rummet. Blått funkar inte.
Då kom Femtiotalsmannen till min räddning, påminde om lusthuset som behöver
nytt överdrag till dynan på långbänken. Och plötsligt var 140 kronor ett fyndpris.


Ännu ett riktigt roligt köp. Tvättpåsen i nyskick, kraftigt
tyg i god kvalitet. 240 pix, kommer att hönga med i många år.
Jag gissar att den är från början-mitten av 1960-talet,
baserat på bilderna...

 

 
Tjära, harts, kåda - och litet häftiga kemikalier att ta bort fläckarna med. 
Och ett toppmodärnt strykjärn. Ja, vad tror ni? 1960-talets mitt?


Antik o design heter butiken där jag handlade, nu ska vi titta in! 


Alltså, vi är ju i Orrefors. Låt mig presentera: Nils Landbergs överjordiskt vackra blomglas
"Tulpanvas", signerad, Orrefors Expo 1957. Flankerad till vänster av Stig Lindbergs "Reptil"
och till höger av en Kjell Engman-vas. Längst till höger vas av Gunnar Nylund.


Det här var en av de roligaste butiker jag besökt. Blandningen av Nils Landberg
och 50-talskuddar var oemotståndlig. Den där kudden kommer jag att titta
in och känna på en gång till. Sedan kanske den inte är kvar längre.


Håll i er nu, stockholmare... den vackra treskärmslampan med originalskärmar och stor elegans
får man för 850 kronor. Prissättningen är (jag citerar bloggen En sakletares bekännelser) "medveten",
och en del porslin ligger på Stockholmsnivä. Men sedan finns det gott om riktiga fynd, varav den här lampan
är ett och de många fina 50-talstygerna/gardinerna ett annat.


Plötsligt kände jag ett behov av en mattpiska, bara för att de är så snygga.
Men. Nej. Stopp!


Jag har fortfarande inte lyckats hitta en sådan här slät kornisch till lyan, eftersom min
måste vara cirka 270 centimeter bred. Suktade svårt när jag här såg flera stycken. Intressanta
lampor fanns det också. Till vänster en "lampan utan namn", och till höger 60-talaren "Istappar"
från Ateljé Urshult.


Ännu en kornisch, ännu en vacker 50-talsgardin och ännu fler snygga lampor.
Längst till höger i fönstret droppen från Hans-Agne Jakobsson, Markaryd som jag missade
till fyndpris på en loppis i våras för att jag inte kände till den.


Fastna med blicken och genast blir du kvar en stund till.


Jag är medveten om att det här låter som rena reklaminlägget, men missa inte den här
antikboden om du är i krokarna. Här hittar du hemsidan, det kan vara bra att ringa och kolla om
det är öppet - här finns inga fasta öppettider och så här meddelas det i fönstret:


Jo, jag glömde. Det finns en stor loppisbod inne på gården också,
med en lanthandelsdisk - ett museum i miniformat.


Min fina kopp. Igen. För att jag är så glad över den.
1 Susanna:

skriven

Solros är en väldigt fin kopp. Finare i rätt än i gult tycker jag :-)



Verkar vara en härlig butik. Den där kudden vart min favorit!

2 Benny:

skriven

Lyckost! Den röda Solrosen är sällsynt och var ett riktigt fynd! 200 kr är billigt för denna koppen, så det är inget att säga om. Jag tyckte jag fyndade mina koppar för 250kr/st med tanke på att de brukar gå för 4-600 kr/st...



Tyget var riktigt snyggt!



Det verkar ha varit en riktigt trevlig titt i butiken, den skulle jag gärna ha besökt!



Ser fram emot ett trevlig caféreportage!

3 Tusse:

skriven

Nypa i tyger, drar ut en och annan ärm ...

Om koltetrakloriden och dess vådor kan man läsa i tidskriften Det Bästa. Och visst minns jag vad som stod på etiketten:

"Får ej förvaras i glas, kopp eller dylikt kärl. Förseelse häremot är belagd med straff."

4 Kerstin:

skriven

Åh, exakt en sån mattpiska, i ljusgult tror jag, hade vi på landet när jag var liten. Undrar om den finns kvar?

5 randiga tråden:

skriven

Koppen är så söt, vilka vackra tyger, vill ha. Isommar ska jag till Skåne som jag brukar, då blir det din Orrefors butik. Hoppas jag.

6 Tusse:

skriven

Självfallet hade jag sparat några av dessa etiketter, som man kan titta på här:

http://tussetuss.wordpress.com/2010/06/20/vett-och-etikett/

Den aktuella Det Bästa-artikeln hittar jag däremot inte i en handvändning, så den får vara.

7 amanda:

skriven

Åh så mycket fint!

8 Madame Inredning:

skriven

Ja, Antikt och design i Orrefors är min favoritbutik!!!. Ägarna är supertrevliga och jag har köpt lite pryttlar där. Men som sagt prissättningen är som den är, men charmen väger definitivt upp!

Kommentera här: