Nu har plasten kommit till Stockholm (Helgtips)


Vad är det här? Jo, min impressionistiska tolkning av "Plastsamlaren", en del i Nordiska
museets nya utställning "Plast!". Här visas 3 000 av samlaren Thomas Lindblads 4 000 plastföremål, 
samma som Dunkers i Helsingborg ställde ut häromåret. Äntligen har plasten kommit till Stockholm!
Thomas Lindblad är, om någon missat det, författaren till boken "Bruksföremål av plast", som jag
skrev om här.


En enkel Husqvarnatermos står stolt under museets takvalv. Carl-Arne Bregers vattenkanna har länge
varit "fin". Utställningen på Nordiska museet öppnar i dag, och består förutom Lindblads plastsamling
av en monterlänga som berättar plastens historia - från det tidiga 1900-talets bakelit och fram
till dagens miljötänk. Där finns en plastskola med olika sorters plast, och man kan dela med sig av
sitt eget plastminne.


Men jag blev faktiskt litet besviken på den delen av utställningen.
Jag hade hoppats på tablåer; scener från olika decennier fyllda av plastgrejer. Tänk ett litet kök
på 1960-talet med husmor i full sving med stänkflaskan, en unge badandes i badbalja bredvid,
melaminservisen i diskstället, vispskål till efterrättsgrädden - väntandes på perstorpsplattebänken.
Nu blir det litet torrt, med bara föremålen plus information.
Fast smörgåspås-påsen var fin!


Tomas Lindblad, The Man när det gäller svensk plasthistoria, var med på pressvisningen och man
fick ställa frågor. Jag haffade honom honom och frågade om han kunde peka ut tre föremål från
1950-talet som är ovanliga, tre "den här hittar du knappast på loppis"-grejer. Han höll direkt fram
mjölkhämtaren från Polva. Tillverkad 1956. Som ny, med etiketten kvar. Jag tycker den är söt.


Fler kannor från Polva, ett företag som låg i Årnäs söder om Mariestad.


Sedan visade Thomas mig den här vackra tillbringaren, som såg ut
som vore den i porslin. (Bildkvaliteten i det här inlägget lämnar en del
övrigt att önska, det var svårplåtat med monterglas och speglingar.)
Formgivare var Erik Fleming, tidigt 1950-tal, för SM-plast (Svenka Metallverken).
Plasten är svart melamin.


Erik Fleming formgav också de här kopparna med fat, för SM-plast, tidigt 1950-tal.


Det tredje föremålet som Thomas visade mig, och som jag tycker är ett av de roligaste
i samlingen, var den här baljan i etenplast. Den är vit, jag har gjort bilden svartvit för att
den häftiga formen ska synas bättre, bakgrunden är ju brokig. Visst ser den ut som något slags
farkost? Formgivaren hette William Mönnich. Baljan är gjord i etenplast. Tillverkare: SM-plast
här också.


Barnservisen med ballongpojken uppges ju här och var felaktigt vara en dekor av Stig Lindberg.
Så är inte fallet, fastslogs redan i det här inlägget. Av muggarna på bilden är bara den längst till vänster
med hästen Lindbergs. De övriga är från Balo-plast, med dekorer av utländska formgivare, berättade Thomas som jag släpade med till den här montern. Att prata med Thomas var faktiskt litet som att träffa någon
av ens idoler. Hans dokumentation av svenska bruksföremål i plast är ju en kulturgärning.


Några bilder till, men inte för många - den här utställningen ska du inte se på bild, den ska 
du se med näsan tryckt mot montrarna, ohhh-ande och ahhh-ande över alla hushållsgrejer
i plast som du minns från barndomen eller bara tycker är väldigt fina.


Jag trodde det var en leksaksvariant av kundkorg, men Thomas berättade
att det är en bärkorg. Plötsligt minns jag att jag hade en bärkorg i illgul plast
när jag var barn. Man gör det när man ser hans samling. Minns. Och det är något med plast
från 1950-60-talet - bara glada minnen träder fram. Blir inte du glad över bärkorgens färg?


Och det här är messmörsbyttor - men det visste ni säkert? Tillverkades av Stockholm Plastindustri.


Den där vita hinken med trähandtag tror jag kan ha gjort en riktig klassresa,
från slaskhink till museiföremål.


Okay, sista bilden. Bara för att jag själv har en sådan där stänkflaska i samma ljuvliga gula
färg. Och den är inte bara snygg, den funkar bra också.
Seså, gå nu och se utställningen! Den pågår fram till 9 januari 2011, men ni vet hur det blir
om man inte går direkt. Man glömmer. Mer om "Plast!" kan du läsa på Nordiska museets hemsida.

Min egen blygsamma plastsamling visade jag här.
Och mitt favoritföremål i plast, baljan från barndomen, här.

Trevlig helg!
1 Clinen:

skriven

Underbart att du visar lite från utställningen för oss som inte har möjlighet att komma till Stockholm! Verkar vara en rolig utställning. Många roliga och praktiska saker. En sådan bärkorg vill jag ha! Underbar färg.

2 Ina:

skriven

Smörbyttor i plast! Sådana hade jag aldrig sett förr!

3 randiga tråden:

skriven

William Mönnich, jag har boken. Gillade ditt eget inlägg om plast som jag inte har sett förut, ser ut som mitt eget, har själv samlat plast prylar en tid.Det är svårare nu att hitta bra grejer. Tur att utställningen varar länge.

4 Libby:

skriven

Clinen: Synd att du inte har möjlighet att gå på utställningen. Du skulle älska den, tror jag. Kanske har du ändå vägarna förbi Huvudstaden innan den stänger i januari?

Ina: Jo, de ser man en del på loppis. Fast ofta utan lock. Håll ögonen öppna! Men det är alltså byttor för messmör, inte smör.

Randiga tråden: Tack för hjälpen så att jag snabbt kunde uppdatera med Mönnichs förnamn!

5 Sven:

skriven

Mjölkhämtare! Det var då det. Jag har ingen, men jag bor i en f d mjölkaffär.

6 Tusse:

skriven

Det var tider det, när Tusse samlade plastföremål ... Då fanns det ett plastmuseum i Mörby på Öland som numera har flyttat till Nobynäs i Småland:

http://www.nobynas.se/plast.htm

7 Simon:

skriven

Den utställningen såg jag i Norrköping förra sommaren. Gillar den verkligen men där var dom inte i montrar utan på öppna hyllor. Det bara klia i fingrarna.

8 Christin:

skriven

Jag hade turen att se utställningen på Dunkers och visst var det trevligt, men jag saknade också lite interiörer från dåtiden.Ibland blev det lite stelt med alla montrar.

Ditt reportage gör det dock väldigt lockande !

Jag har boken Bruksföremål i plast liggande nästan oläst så den får jag nog ta tag i under sommaren.

9 Skaffaren:

skriven

Jag var på ett föredrag för ett par år sedan som Thomas höll på FAK:s årsstämma. Intressant.

Messmörsbyttan ingår i hemmets sortiment.

Årnäs är ju nästgårds, på Duett-avstånd, men jag har mig veterligen aldrig sett något av Polvas tillverkning.

10 Susanna:

skriven

Den där utställningen skall jag försöka se nästa gång vi besöker Stockholm!



En sådan där termos har jag förresten (som på bild två), fast en röd. Men vad är det som sitter uppe på? Är det någon slags Melittafilter-grej?

11 Gila:

skriven

Ska absolut gå dit! Kan även rekommendera Livstyckets utställning som också finns på Nordiska museet!

12 kicki:

skriven

åh, nu måste jag till sthlm och se utställningen igen - drällde på den flera ggr när den var här och hittade alltid nåt nytt. =)

13 Libby:

skriven

Sven: Tänk att bo i en nedlagd mjölkaffär. Höga stilpoäng där.

Tusse: Ska kolla den länken!

Simon: Ja, det förstår jag. Man vill ju ta i grejerna.

Christin: Ja, läs den! Det är ju inte bara plast, man får svensk industri- och samhällshistoria på köpet. Välskriven, behaglig svenska.

Skaffaren: Du får göra litet arkeologiska undersökningar efter Polva-plast ute i skogsbackarna.

Susanna: Ja, en Melittagrej som matchar termosen. Har heller aldrig sett en sådan.

Gila: Ja, det finns ju hur mycket som helst att se där.

Kicki: Ja, precis! Jag såg den ju på Dunkers, men det var innan jag var lika retrointresserad som nu. Då såg jag den med barndomsnostalgiska ögon, nu såg jag mer formgivning. Kul.

14 Farbror Sid:

skriven

Fin utställning... "snubblade" över den i Norrköping förra året.

15 anna:

skriven

Undrar när någon proaktiv och duktig informatör på något museum ordnar en specialvisning av en sån här utställning, inte bara för journalister, utan även för oss bloggare inom det här området...

16 Libby:

skriven

Farbror Sid: Norrköping snubblade jag mycket i en gång i tiden.

Anna: Jag är ju journalist, men mejlade och bad att bli ackrediterad som bloggare eftersom jag inte skulle skriva något för tidningen jag jobbar på. Det gick bra. Iofs mejlade Nordiska mig i vintras och frågade en grej, så det var därför jag kände att jag borde få gå på pressvisningen. Men du har rätt - fler museer och företag borde ha bättre koll på bloggare inom sitt område och bjuda in dem på pressvisningar.

17 Clinen:

skriven

Libby: Jag skulle önska det! jag har under mina snart 24 år inte besökt stockholm en enda gång. (snyft)

Det är ju så dyrt att resa två stycken och bo på hotel. Men man kanske kan kolla upp lite billiga alternativ. Hade varit kul att besöka både staden och utställningen. Kanske svänga inom några av dina loppisställen som du skrivit om.

18 Libby:

skriven

Clinen: Boka tåg tre månader i förväg och bo på vandrarhem litet utanför Sthlm är budgetlösningen. Själv var jag drygt 25 när jag besökte Gbg första gången, och över 30 innan jag kom till Malmö.

Kommentera här: