Två röda stolar på stan


Gjorde ett svep genom stan* i dag, och såg två röda stolar. Här har vi Bolagrets "Bamse"-kopia.
"Bamse" från 1951, ritad av Hans J. Wegner, är min drömfåtölj. Jag har umgåtts med tankar
på att köpa Bolagrets "Eda" som substitut, men nu när jag såg den så... nej. Helt okay fåtölj,
ett smart plagiat, men för den som gillar Bamse lika mycket som jag är tassarna (armstöden) för klumpiga
och hela fåtöljen en halv storlek för stor. (3 495 kronor är priset, sådär runt en tiondel av vad man med
litet tur kan få en "Bamse" i hyfsat skick för.)


1950-talet - det soligaste decenniet. Den charmiga solstolen med tak
stod hos Magazin 13 på Roslagsgatan. Gjord i något slags plast/nylonväv.
1 500 pix, och där var det nära att juli-augustis loppispengar gick åt
till ett enda köp. Jag gissar att solstolen inte står kvar så länge.
Bara fransarna på taket ... åhhh!

*Stockholm.
1 Tusse:

skriven

Oj, det gick snabbt! redan tillbaks i stan*

*Stockholm.

2 Randiga tråden:

skriven

Solstolen skulle inte vara dumt att sitta i nu när värmen kommer. Jag köpte en rund galonduk med sådana fransar, rätt kul.

3 Li:

skriven

Vilken söt blogg!

4 Clinen:

skriven

Åååhh! Vilken solstol! Den hade varit härlig att sitta i nu under semestern. =)

5 Ina:

skriven

Härlig solstol!!!

6 Anna:

skriven

Vilken underbar (och smart) solstol!

7 Annica:

skriven

Trevlig blogg!

En sådan solstol köpte min pappa på 60-talet och jag lämnade den till Kupan (där den såldes för mindre än en tiondel av det pris du sett den för) för några år sedan när jag hittade den på vinden. Till den hörde också från början en fotpall som man fäste genom att sticka in i framkanten av sitsen. Jag tyckte aldrig att den var speciellt bekväm att sitta i, ryggstödets läge går inte att ändra och man sitter "tillbakalutad men rakt upp", men min pappa var väldigt förtjust i sin stol. Och visst är den häftig att se på!

Kommentera här: