Duggregn, sol, duggregn, moln, moln, duggregn, regn, ösregn...


Det började bra, med uppklarnande himmel runt klockan nio. Och faktiskt sol ett tag.
Jag dukade upp ett retrobord...


... och ett till....


... och ett till...


... och ännu ett. Och på en av grannarnas bord...


...dukades det också upp litet retro, som ett sött fat
med rosor.


Sedan droppade det in loppisbesökare. Mest pensionärer, som redan på 1970-80-talet slängde
ut det vi kallar "retro" men som noterat orden "300 äggkoppar" i annonsen. Jag hade ingen
aning om att äggkoppar fortfarande är stort - men det är det. En dam hade precis skaffat ett par
nya hyllor och utökade i dag sin samling på 1 000 äggkoppar med 90 stycken (!) från mitt bord.


Och sedan började det regna, och regna, och regna.
Allt färre bilar svängde in på åkern. Klockan 15 gav vi upp. Och jag insåg
först när grannarna börjat packa ned sina osålda saker att jag glömt plåta byloppisen
medan det var liv och rörelse.  
Men trots dåligt väder och liten försäljning av annat än äggkoppar så var det kul.
Kanske blir det en bakluckeloppis nästa lördag...

PS. Dagens hehe för alla er som brukar skriva ilsket om handlare som försöker sno
fynden för(e) amatörerna: En timme före utsatt tid svänger en man som det lyser
"handlare" om förbi vår rätt oupplockade loppis. Men mosaikbordet (se bild 4) står framme.
Han frågar om priset. Jag drar till med 150 kronor, vet att han inte betalar det.
Senare säljer jag det för 75 kronor till en av byns nya sommargäster som ser till att det
lyser i ett hus även vintertid, ett hus som stått mörkt under hela min levnadstid.
Sådant känns bra.



1 Liina:

skriven

Vad är den där främsta gefletallriken för nån. Den fyrkantiga med en grön rand?

2 Tusse:

skriven

Hurra för Libby som trotsade vädrets makter!

Lite avundsjuk är jag allt på damen som utökade sin samling med 90 nummer på en gång! Måste ha varit samma känsla för henne som för mig den gången jag kom hem med tio nya maskiner till samlingen!

3 Libby:

skriven

Liina: Har glömt, och tallriken ligger nerpackad ute på logen... Men den är inte fyrkantig utan

rund. Det är stiliserade tulpaner i gulgrönt.

Tusse: Ja, vi var tappra allihop som huttrade där i regnet.

4 Svenskt Retro:

skriven

Bra att du trotsade "handlaren" till gagn för för en vanlig "Svensson".

5 Liina:

skriven

Ah. Tyckte jag såg hörn =)



Men det är Gefle iallafall va?

6 Libby:

skriven

Svenskt retro: :-)

Liina. Yep. Litet imponerande att du såg det.

7 Liina:

skriven

Den såg väldigt Gefle ut =)

Fin var den iallafall.

Hoppas jag springer på en sån på nån loppis nånstans =)

8 DMANN:

skriven

Ants=little critters that crawl all over the sweets at picnics?



300 egg cups is too many for breakfast. Fantastic array.

Kommentera här: