En låda Lotus och en ovanlig (?) Pärlan


Jojo, det lönar sig tydligen att göra som ni andra, hänga på låset när loppisarna öppnar.
I dag stod min väninna P och jag utanför Vätö IK:s klubbhus i Nysättra kl 9.59 och sedan
gled vi snabbt in genom dörren och jag försökte scanna av alla bord samtidigt. "Du var som en
målstyrd robot", sade P efteråt och det tar jag som en komplimang - skulle inte ni?
Det första jag fick syn på var "Lotus", 10 assietter, 12 tallrikar, för 100 pix. Några av dem naggade, men
väldigt litet knivmärken. Fynd!


Jag höll en föreläsning för P (som fick alla Lotus till sin nyinköpta husvagn, man försöker
ju prångla in 1950-talet även i vännernas hushåll) om Bibi Breger som ritade dekoren Lotus (1958-70)
för Gustavsberg. Läs mer om Bibi B hos Form 1900.


Gräddkannan i grön Safari (Helmer Ringström) i perfekt skick måste med hem. 30 pix. 
Men har du någonting i gul Safari så byter jag gärna bort den. En marmeladburk utan lock, 10 pix,
märkt Sweden och 593. UPPDATERING: Burken är från Töreboda keramik, meddelar JJ.
Och längst bak....
 

... en sak ur serien "Pärlan", Reijmyre. Ni har sett de små ljuslyktorna, men har
ni sett den här betydligt större varianten? Det hade inte jag, och tjugo minuters googlande ger
inget svar. Det känns som om något fattas - ett inlägg av något slag eller ett lock?
Och är det en stor ljuslykta - eller vad?


UPPDATERING: Hittade en kompis till loppisfyndet i en låda
på landet.

Dagens näst bästa fynd var skottkärran för 50 kronor som jag hittade på en annan
av Norrtäljetraktens otaliga loppisar denna dag. Även den present till P, som själv fyndade
en rejäl spade från Fiskars för 40 kronor. Det är roligt att ha en anledning att spana efter annat
än bara 50-talsprylar och porslin!
1 Tusse:

skriven

Jag gissar att skottkärran kom från Ekeby, den skånska metropol i vilken det finns ett egendomligt radiomuseum och där Katja of Sweden ffg såg dagens ljus. Ävenså tillverkades kaklet, som täcker Sydneys operahus, där.

2 Clinen:

skriven

Åh, vilka snygga tallrikar! Verkligen en fin present att ge bort. Dock tycker jag det är lite synd att endast använda dem i husvagnen ;)

3 Liina:

skriven

Oh. Gräddkannan påminde mig om den gången jag hittade en såskanna för en femma. Numera bor den hos Kicki. (Vi bytte en del grejer första gången vi sågs. Däribland fick hon kannan och jag en Milanokopp med fat =)

4 randiga tråden:

skriven

Vilka härliga fynd, Lotus är så snygga.

5 Anna:

skriven

Åh vilket Lotusfund! Jag gjorde ju själv ett Lotusfynd på auktion förra sommaren :)

6 anna:

skriven

Från en målstyrd robot till en annan: Härliga fynd! :D

7 Cecilia:

skriven

åhhh jag har två mattallrikar i "Lotus" som jag fick i present av en vän förut, och äter på dem jämt... de där assietterna till var ju hur fina som helst!!! vilka fynd alla gör... riktigt avundsjuk! jag hittar aldrig såna där fynd :/



grattis!

8 Libby:

skriven

Tusse: Jag kommer faktiskt inte ihåg, får kolla etiketten nästa gång :-)

Clinen: Men riktiga sommartallrikar är de!

Liina: Det är roligt att byta grejer!

Randiga tråden: Ja, den där fina enkelheten.

Anna: Kul. Vad var det för något? Eller - jag kan ju testa att söka på din blogg så kanske jag hittar det?

Anna: Alla dessa målstyrda robotar, vi måste se roliga ut :-)

Cecilia: Jag tycker inte heller att jag gör lika fina fynd som alla andra - men ett tips är ju uppenbarligen att orka sig upp på morgonen och vara först när de öppnar. Det orkar jag sällan.

9 Tinkerbell:

skriven

Underbara fynd du gjorde!!!

Blir lite avundsjuk när jag hör att det finns så många Loppisar hos er ...

Det gäller att vara först på plats!!!

10 Erica:

skriven

Fina fynd, speciellt Lotushögen :-)

Jag är också som en robot, snabb och effektiv. Men ibland väljer man fel sida, som i lördags när jag var på ännu en skol-loppis och kom in i en stor sal med porslin. Borden stod som i ett U, jag gick på vänster sida först. Insåg efter några sekunder att jag valt fel sida och kommer, bokstavligt talat, 3 sekunder för sent efter en annan svensk (loppisen var i Oslo) som också fick syn på 7 delar Picknick och kastar sig över dem. 500 skulle de ha, och jag hoppades att svensk nr 2 skulle backa ur, men hon sa "de tar jag". Ett etiskt dilemma: Får man då säga "jag bjuder 600 för de" eller är det först till kvarn som gäller?? Hoppas hon uppskattade sitt fynd :-) Själv blev det inga fynd den helgen.

11 Libby:

skriven

Tinkerbell: Ja, tydligen. Jobbigt för oss nattmänniskor.

Erica: Åh, vad jag hade grämt mig. Men nej, man får INTE säga "jag bjuder 600 kronor". :-)

12 Liina:

skriven

Ja visst är det kul att byta. Men för mig och Kicki har det inneburit att vi träffas en halv minut för att byta grejer när vi har vägarna förbi henne. =)



Fast vi träffas för att umgås ibland med. Men ett tag var det bara halvminutsträffar som blev av =)

(Den kommunala trafiken är rätt usel mellan oss så man får passa på när nån man kan åka med har vägarna förbi =)



Men oftast när vi ses byter vi nåt. Eller går på loppis. Najs =)

13 JJ:

skriven

Din marmeladburk kommer från Töreboda keramik. Sök på Retroforum på "Töreboda smörbytta".



/JJ

14 Lybtar:

skriven

Har en syster som har samlat på sig en komplett servis av just gul Lotus. Den är så fin. Ovanligt att hitta med så fint bibehållen dekor. Riktigt fint fynd.

Lustigt var att vi också hittade en Safarikanna denna vecka, fast för 40kr. Skall lägga upp bild på den.

tyvärr vet vi nada om ljuslyktan men det var ju som vi däger i Gbg döööfräck!

15 Daisy:

skriven

Åh Lotus som är ett av mina favoritporslin!

16 Jenny:

skriven

Själv är jag Lotus-samlare efter att ha ärvt ett komplett (tror jag) matporslin i fint skick efter min mormors mor! Vilket underbart fynd, bara att gratulera!

Kommentera här: