Fler Edmundbord – och en ny teori


Det finns många bord signerade Edmund därute, men ingen information. Jag köpte ett
1950-talsbord med kakel för två år sedan och har sedan gjort ett par inlägg om mysteriet Edmund. 
Nu har tre andra Edmundägare hört av sig till mig - uppenbarligen är mina inlägg det enda
som skrivits om dessa bord. Och här kommer ett inlägg till, med fler bilder på vackra bord.
Och kanske har det tillkommit någon FJ-läsare sedan sist, som kan berätta något om Edmund?


Här är Annas Edmundbord. Hon hittade sitt på Helsingborgs auktionsverk
för några år sedan. Bordsskivan liknar den på mitt bord (som finns sist i inlägget).


Och här har vi Marias Edmundbord, som hon fått efter sin mormors bror.


Marias bord är mer 1960-tal i stilen.


Och så Evas Edmundbord, som tyvärr saknar två kakelplattor men har ett spännande
mönster. Denne Edmund har samma stuk på bordsskivan som Annas bord...


... men det har andra ben.

  
Och jag undrar igen: Är det Edmund, eller Edmünd? Jag har googlat båda varianterna på svenska, 
engelska och tyska - men hamnar bara på min egen blogg.


Det här bordet plåtade jag i en antikhandel vid Mariatorget. Ytterligare en variant.
Handlarens gissning var att borden är svenska, eftersom kvaliteten inte är så hög - och man inte
importerade så enkla möbler i en tid då det fanns möbelsnickerier i var och varannnan stad.  


Signaturen på handlarens bord.


Det strama Edmundbordet med "blixtlås" har jag visat tidigare, det fanns också i en antikhandel
i Stockholm, men jag tar med det även i detta inlägg. Så har vi ett helt gäng Edmundbord samlade! 
En tanke jag fick när jag grubblade över Edmund/Edmünd häromdagen var denna:
Borden är så olika i stil. Tänk om det var så att Edmunds kakel såldes till möbelfabriker/snickerier? 
Att man kunde köpa till exempel 18-plattors eller 27-plattors dekorkakel i olika mått att sätta
på de bord man tillverkade? Det kanske inte finns några Edmundbord, bara bord med Edmundkakel?


Tja, det var en teori. Och här är mitt eget bord, köpt i Hallstavik. Ytterligare
en variant, med hylla undertill. Liksom alla som äger ett Edmundbord 
tycker jag väldigt mycket om mitt bord.
Vet du något om Edmund/Edmünd? Berätta!
Äger du ett Edmundbord? Mejla en bild så kan jag uppdatera det här inlägget med ditt bord.
(Bilden: Kaklet på Marias Edmundbord.)
1 amanda:

skriven

Åh så fina bord. Vet tyvärr ingenting om dom. Kanske du kan skriva till någon på antikens värld?

2 Clinen:

skriven

Jag kan inget om borden men efter att ha sett den stämpeln tror jag definitivt på att det ska vara Edmünd.

3 Anta Snaque:

skriven

Åh, vilka jätteläckra bord! Jag är alldeles tagen. Habegäret vet inga gränser!

4 Gunnel:

skriven

Det var bland de snyggaste jag sett. Jag har aldrig hört talas om dessa bord. Gillade mest ditt eget bord plus det som är Annas.

5 randiga tråden:

skriven

Snygga, försöker forska om dem. Någonstans känns det bekant men det kanske är inbillning.

6 Jenny:

skriven

Vilka vackra bord!!!



: )

7 Libby:

skriven

Alla: Ja, de är fina, Edmundborden. Men hemliga :-)

8 Lybtar:

skriven

spännande värre.

Tyvärr ingen hjälp från oss men vi väntar med spänning på att du får reda på något.

9 Erik:

skriven

Harry Schein hade ett enormt och snyggt kakelbord i sitt hem, till två av wegners ox-fåtöljer och en härlig rya. http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.424591!defaultImage/1167659155.jpg

(En bättre bild finns i boken Citizen Schein.)

Vilket har gett mig ett otroligt ha begär för nått liknande. Kanske kan man bygga ett själv.



Tack för en bra blogg förresten!

10 Libby:

skriven

Lybtar: Ni är ju ute och spanar mycket - kanske hinner ni hitta gåtans svar före mig?

Erik: Ja, det var litet svårt att se bordet på bilden i länken. men VITA ox chair - så ljuvligt vräkigt. Sådana ska jag ha när jag blir rik, och så en röd Mercedes.

11 Anna:

skriven

Hej, hej, vilken otroligt bra blogg du har :)

Jag hamnade här när jag googlade på Edmund, eftersom jag också är stolt ägare till ett bord av honom. Det är det svart-gråa "blixtlåsbordet" som jag fyndade på en loppis i Piteå i våras. Jag vet inget heller om honom men det verkar ju vara extremt svårt att hitta fakta. Har du provat kontakta Antikrundan? De om några borde väl ha ett svar kan man tycka ;) Lycka till i jakten på den mystiske Edmund

12 Alice:

skriven

Hej. Jeg har et sofabord med samme signatur, men en helt anden stil. Jeg kender heller intet til EDMUND. Jeg kunne tænke mig at maile foto af bordet, men til hvem? Hilsen Alice

13 Kajsa:

skriven

Jag har också ett Edmund-bord. Det har svarta, avsmalnande och raka ben (i betydelsen icke-snedställda). Kaklet utgör ett grafiskt mönster i vitt-svart-grått (i trianglar av olika storlekar). Bordet är ett arv efter min mormor. Är stormförtjust i det och alla som besöker mig och min sambo blir mycket avundsjuka på vårt fina soffbord. Bordet är dessutom ganska långt, 1,5 meter (cirka)och cirka 60 cm brett. Det kan vara det snyggaste soffbord jag någonsin sett!

14 Linnea:

skriven

Underbart att hitta fler Edmundbord! Jag är uppväxt med ett från min mormor och morfar, och har länge jagat ett eget. I vilka butiker fanns de två som du hade hittat, jag vill gärna titta in och se om något av dem kan bli mitt...



Tusen tack!

15 Therese:

skriven

Hej,

Vilken mysterium! Jag har samma bord som dig Libby.

Jag har länge undrat vart det kommer ifrån. Jag är från Göteborg och köpte mitt i Lerum. Jag tycker att alla borden är jättefina. Tack för en bra blogg! Ha det gott!

16 Ellinor:

skriven

Jag tänkte som du, Edmund/Edmünd kanske snarare gjorde kakel - borden är ju rätt olika så det kanske talar för det?

17 G:

skriven

detta stärker väl teorin om att det rör sig om en akeltillverkare;

http://www.auktionsprisbanken.se/bildshow/default.asp?OG={912E5F27-61DA-40DC-8564-D8536D460967}&extra={912E5F27-61DA-40DC-8564-D8536D460967}

18 Manfred:

skriven

Jag har haft ett vackert kakelbord från 50-talet, designat av Edmund. Min mormor köpte det på en Lions loppmarknad i Nykvarn under sena 70-talet. Jag gav det till min pappa som har kvar det. Sen köpte jag ett liknande bord nyligen och under jakten hittade jag ett exakt likadant på en auktionssajt. det hade klubbats iväg för 100 kronor.

Nu när jag Googlar namnet fick jag upp det här: http://www.liveauctioneers.com/item/5867312

19 Pekka:

skriven

Har ett fint hemma som ärvts från farfar. Köpt i Gbg på 50-talet. Edmund är sannolikt från staden eller har åtminstone verkat där eftersom alla motiv på denna länk föreställer Gbg, inte Danmark! http://charlieandjo.wordpress.com/2011/04/11/stacking-tables-part-2/



Mitt bord har gröna och röda blomvaser med korsade bruna ben. Är inte främmande för att sälja det.

20 eli:

skriven

Pekka: Ja, han (?) gjorde ju satsbord också. Intressant med Göteborgsbilderna - men hEdmund kan ju ha fått bilder som förlaga och suttit var som helst och gjort borden. The plot thickens...

21 Jo @ Let's Face the Music:

skriven

These are gorgeous. As you possibly know I have some Edmunds also. http://charlieandjo.wordpress.com/2011/04/11/stacking-tables-part-2/ Jo @ Let's Face the Music

22 Yvonne:

skriven

Hej.

Jag har ett Edmund bord med blixtlåsmönster.Jag googlade namnet och kom till den här sidan,det är spännande .Hoppas någon hittar något om Edmund.

23 Christin de Flon:

skriven

Hej, vilka fina bord! Upptäckte av en slump att det stod Edmund på mitt. Tror din teori om att han gör kaklet o någon annan gör bodet stämmer. Jag har två exakt likadana bord ett med mosaik och så Edmundbordet. Jag följer utvecklingen med spänning. Vänligen Christin

Svar: KulMin mejl: [email protected]!
Eli

24 Christin de Flon:

skriven

Var hittar jag din e-postadress,vill skicks bilder

Svar: Mejla till [email protected] roligt att se dina bord!
Eli

25 Christin de Flon:

skriven

Var hittar jag din e-postadress,vill skicks bilder

26 Anders:

skriven

Gåtan löst? I Danmark skriver många ett streck ovanför u, vilket kan anas i Edmunds signatur. Min svärfar i Danmark har just ett sådant bord, fast troligen något äldre än från 50-talet. Efter lite letande på internet kan följande hittas: Det fanns en viss Edmund Jørgensen, snedkermester i Nakskov, Danmark.

En annons på http://www.dba.dk/sofabord-edmund-joergensen/id-90388330/ http://i.dbastatic.dk/images/1/30/90388330_12032013125626_4668_1.jpg visar att det kanske är han som är den mystiske Edmund. Han verkar också ha varit verksam vid/för Tidaholms möbelfabrik http://www.lauritz.com/sv/auktion/soffbord-m-kakelplattor-1950-tal/i2727024/ samt Jason Ringsted Danish Applied Art i Danmark (http://www.lauritz.com/sv/auktion/satsbord-jason-danmark-1900-talets-andra-haelft/i2172390/)

Någon som kanske kan bekräfta detta finns här: http://4bmoebelpolstring.dk/?page_id=8

27 Jan-Erik B:

skriven

även här ...

Swedish 50's tile coffe table signed Edmünd, labeled EJM, probably Edvard Johanssons Möbelfabrik i Värnamo. Some discolouration to the tiles.
975 SEK

http://www.wanjasvardagsrum.se/15_soffbord_kakel_edmund_ejm.jpg

28 Johan frey:

skriven

Hej har ett serveringsbord av edmund föreställande ett skepp ... Vem edmund var vet jag inte men fina kakelbord gjorde han :)

Svar: Mejla gärna en bild!
Eli Åhman Owetz

29 Johan frey:

skriven

Hur skickar jag en bild ? Mitt bord med skeppet har danska flaggor så att han är dansk låter troligt

Eli Åhman Owetz

30 The truth is out there!:

skriven

Något annat än att Edmund tillverkade kakel för montering känns helt otänkbart med tanke på den stora variationen på bord, dessutom har uppgifter kommit fram att bord har tillverkats på Edvard Johanssons Möbelfabrik och Tidaholms Möbelfabrik, säkerligen har flera andra möbelfabriker ägnat sig åt montering av dessa plattor.

Det som förbryllar är också de kakelbord i rokoko-stil som bryter helt mot den mer tidstypiska designen. Detta får mig att undra om det verkligen rör sig om en person som står bakom denna signatur? Ingenting skulle förvåna mig längre.

Det känns som de enda som skulle kunna bringa lite klarhet i det hela är om det går att få tag på någon som arbetat på respektive möbelfabrik. Detta känns dock som en smärre omöjliget. Frans Edvard Johansson startade fabriken 1903 under namnet Johansson&Svensson-möbelfabrik och är alltså med största rimlighet död. På en sökning på Tidaholms Möbelfabrik dyker namnen Thuren och Söderholm som tänkbara partners el. ägare i firman, status på dessa herrar idag är oklart.

Då de enda spåren går till dessa två möbelfabriker som båda är nerlagda för länge sen är enda hoppet att få något klarhet (eller åtminstone utesluta spåret) att få tag på någon som varit verksam på någon av dessa fabriker eller någon släkting till de ovan nämnda personerna. Är det någon som känner sig manad att fortsätta gräva?

Soffbordets svar på Bo Balderson!

Svar: Hej där "Truth"!Jag skulle gärna publicera din intressanta kommentar som ett gästinlägg på bloggen. Är det okay? Eli
Eli Åhman Owetz

31 Sofia Carlén Hammar:

skriven

Hej! Min morfar var Fritjof Söderholm som startade och ägde Tidaholms Möbelfabrik. Han är död sedan många år och det är även min mormor, Sigrid. Jag ringde min mamma för att fråga om hon visste vem Edmünd var och det visste hon! Han var en dansk kakeldesigner (som någon mycket riktigt skrev i ett tidigare inlägg) som morfar lärt känna. Det var morfar som designade alla möbler, så borden har han ritat. Allihop! Vi har självklart ett gäng av morfars möbler kvar, däribland några bord.
Vad roligt att kunna komma med information!
Sofia

Svar: Helt fantastiskt! Tack! Gåtan är alltså löst till slut! Tror du din mor har mer info om Edmünd? Ett efternamn, om han var verksam bara här i Sverige eller även i Danmark osv?
Eli Åhman Owetz

32 ingela:

skriven

Jag har ett fint kakelteakbord signerat Edmund, (ett härligt mönster i samma stil som den översta bilden).

Svar: Grattis!
Eli Åhman Owetz

33 Anonym:

skriven

https://www.bukowskismarket.com/sv/487714-soffbord-sverige-tidaholms-mobelfabrik-signerat-edmund-1950-tal

Här kommer ett Edmundbord till som jag hittade på nätet.
mvh
Ingela

Kommentera här: