Gröndals kondis har blå prickar


God morgon, måndag! I går berättade jag om mitt och Empire-Amelies utflykt till Stockholmsförorten Gröndal. Vi inledde besöket i sköna Gröndal med en fika på Lundbergs konditori. Kaféet öppnade 1946.
Det mesta av inredningen är kvar, som ni ser. Jag glömde fråga om panelen med de blå
prickarna och fyrkanterna är från 1946, men gissar att det är så. Stilfullt.


60-årsfirandet var altså för fyra år sedan. Åhhh, forna tiders logotyper.


Hur lätt hade det inte varit att riva ut serveringsbänken och sätta in något
nytt och "fräscht"? Konditoriet är och har uppenbarligen varit i goda
händer, since 1946.


Ett par vackra trägalgar - små detaljer gör så mycket för helhetsintrycket.


Rödrutigt golv, blank tröskelplatta (eller vad det heter),
dörrens gångjärn och svarta nederdel. Rutmönstrat glas.
Skönhet!


Neonskylt, naturligtvis. Och tvärbanans hållplats Gröndal ligger hundra meter bort. Ett välbevarat
fik som kan nås med spårvagn - det kallar jag klass. 


Jag vill verkligen rekommendera ett besök på Lundbergs. Tänk bort 70-talsstolarna
och njut av allt annat.


Kanelbullarna, till exempel. Relevant att nämna är
också Lundbergs facila priser. Vi tog en kaffe, en thé, en kanelbulle,
ett wienerbröd och en potatisbakelse
(ljuvlig!). Det kostade sammanlagt 79 kronor.


Sedan tar ni naturligtvis en promenad i den här trivsamma förorten, som är en provkarta
på 1900-talets arkitektur. För litet inspiration ltitta på bilderna i gårdagens inlägg och läs på
litet före i länkarna jag tipsar om.

Trevlig fortsättning på veckan!

PS. 20 andra kaféer med gammaldags stuk, landet runt, hittar du under Kaféer.
1 p-e fronning:

skriven

Bra bilder. Visst är det en liten pärla.

2 Ina:

skriven

Härligt! När man läser din blogg får man faktiskt en känsla av att Sverige är proppfullt med ljuvliga ställen :)

3 randiga tråden:

skriven

Håller med, de blå prickarna gör det. Fina bilder som vanligt.

4 amanda:

skriven

Jag har åkt förbi flera gånger där men aldrig vetat hur det sett ut på insidan. Så fint med blått och teak! Det är ganska ovanligt att man sparad all inredning, som du säger, det är lätt att modernisera lite. Vilken skatt!

5 Anonym:

skriven

Du är duktig på att få fram de små detaljerna i dina reportage som man ofta själv glömmer att notera i stressiga vardagen. Det är därför som vi tycker om att se dina foton och läsa dina kommentarer ;)

BRA JOBBAT!!

Kramar från oss

6 Clinen:

skriven

Ännu ett otroligt charmigt café! Jag gillar verkligen när du lägger in bilder från dina fikastunder på härliga 1940-1950-tals caféer. (Jag drömmer lite i smyg om att starta upp ett eget 1950-tals café en dag)

7 Tusse:

skriven

Rutmönstrat glas har den fördelen att det går att se både på och igenom och att det inte skapar optiska villor som "randigt" glas kan göra.

8 Christin:

skriven

Vilket tjusigt ställe !

Riktigt fikasugen blir man när man, och så får man lust att göra egna upptäcktsfärder i din anda.

Fast här i mina trakter söderut finns inte mycket i just den stilen kvar...eller så är mina ögon fortfarande alltför otränade att se just dom detaljerna...

9 Elina:

skriven

Åh så glad man blir av att se såna pärlor :)

10 Anta Snaque:

skriven

Mmmm, fikat smakar ännu bättre i en sådan miljö. Härliga bilder!

11 Libby:

skriven

Alla: Kul att ni gllar kaféinlägg! Det är roligt att leta gamla fik, och ännu roligare att fika där :-) Låt oss gynna de kaféer där ägarna bevarar den gamla inredningen - det är en kulturgärning som uppmuntras!

12 the StarChief:

skriven

Jag älskar nostalgiska kafeer och har väl alltid haft en dröm att starta upp ett.

Och ju mer du gnuggar dom härliga kaffébilderna i ansiktet på mig ju värre blir plågan.

PS tror det går att kommentera "Askfats inlägget nu" nu jag petatde in din kommentar på rätt ställe.

13 kajsa:

skriven

Lite pinsamt att säga men jag är i princip aldrig utanför tullarna. Jag har allt jag behöver nästintill här på söder och annars tar jag bara en tur in till centralaste city.

14 the StarChief:

skriven

Jag älskar nostalgiska kafeer och har väl alltid haft en dröm att starta upp ett.

Och ju mer du gnuggar dom härliga kaffébilderna i ansiktet på mig ju värre blir plågan.

PS tror det går att kommentera "Askfats inlägget nu" nu jag petatde in din kommentar på rätt ställe.

15 anna:

skriven

Det här påminde mig om barndomens kondis i Spånga och i Vällingby, tror dock att det renoverats lite för mycket i åtminstone Vällingby (Pallas) för att det ska kännas genuint längre. Jag får göra ett återbesök snart tror jag.

16 Libby:

skriven

The Star Chief: Jo du, kafédrömmen är vi många som bär på. Tänk när vi alla gör verklighet av drömmen - då kommer det att finnas ett retrofik i varenda buske.:-)

Anna: Pallas i Vällingby är flyttat till lokalen bredvid den ursprungliga kafélokalen och det enda som finns kvar är en neonskylt och ett dörrhandtag, ungefär. Likadant i Spånga, neonskylt plus väggmosaik finns kvar. Synd.

17 Heléne A:

skriven

Å så fint och så fint dina foton skildrar miljön

Tack för detta tips skall pilgrimsvandra dit när jag är i Stockholm härnäst!

Jag växte upp i nybyggda Vällingby och fick gå på Pallas med mamma ibland

Tyvärr är ju detta kondis flyttat som annan kommentar redan har vittnat om

Kommentera här: