Grattis, Jiges, 60 år!


Klädbutiken Jiges i Ånge fyller 60 år i år och firade jubileet
med mannekänguppvisning av kläder från 1950-80-talet en afton i början av maj.
Man fyllde Folkets hus i Ånge - 200 platser - och extrastolar fick ställas in.
I dag ska ni få se bilder från visningen och litet butikshistoria.


Annica från Jiges berättar:
"Visningen blev en succe, folk fick minnesbilder från hur deras
föräldrar eller de själva var klädda. Butiksnamnet Jiges kommer ifrån min farfar
Johan-Gustaf Jansson, Han kallades alltid JG - uttalat Jige."


"Han började som handelsresande som det hette då med konfektion, kostymer
och hattar.Sedan startade han butik med herrkläder, eftersom har vi utökat
med damkläder och skor."


"Vi är inne på 4:e generationen som jobbar där nu. Mamma jobbar kvar
fast bara lördag och lite extra hon är 76 år, pappa sköter fortfarande en del
pappersjobb, han fyller 82 i år."


"Jag är inne på 34:e året i butiken och min äldsta dotter har varit
där i 10 år och min yngsta började i våras."


Bilderna är tagna av fotograf Pelle Nilsson. På hans
hemsida ljungandalen.se hittar ni fler bilder från Jiges visning,
bland annat långklänningar från 1970-talet och axelvaddar från
1980-talet. Missa inte!


Annica: "Den ena neonskylten är från affärens början, den andra beställde vi
till när vi öppnade dam för 25 år sedan. Vi har bara bytt ut några rör under åren,
 annars är den intakt.Jag har lovat kunder att inte byta ut neonskylten. De tycker att den
"hör till Ånges city", så länge det finns delar och allt håller så får den sitta kvar."

Jiges är ett äkta 1940-50-talsnamn, skapat av två initialer.
I Sundbyberg finns herrmodebutiken Kåges Herr, som fyllde 50 förra året.
I Aneby hittar vi HåGes herr- & gosskläder, i Kristinehamn Ellges garn & handarbeten
och förstås - i Ullared Gekås (Gunnar Karlsson).
Och i Roslagens huvudstad Norrtälje fanns när jag växte upp bosättningsaffären Peves.

Det är tjusigt med initialnamn på affärer, och ännu tjusigare att fira sitt jubileum
med sådan stil som butiken i Ånge gjorde.
Grattis, Jiges, 60 år!

1 Tusse:

skriven

Och i Landskrona fanns livsmedelsaffärerna Epe och Jipe där man kunde köpa Aji-kaffe (A.J. Pettersson), GeGe-glass och EmWe-korv (Malmö Wienerkorvfabrik), bland annat. Vid stängningsdags drog man ned Elpe-persiennen (Landskrona Persiennfabrik) och ... god natt!

2 randiga tråden:

skriven

Grattis Jiges, vilken härlig affär, kul att det går vidare i generationer.

3 Larsson:

skriven

Oj, vad kul! Busvass affär.

4 Viola:

skriven

Jättebra att få veta detta. Dit till Ånge kör jag vid lämpligt tillfälle. Tack Libby!

5 amanda:

skriven

Åh så fint! Va kul att de hållt på så länge!

6 Tusse:

skriven

Herregud, hur kunde jag missa den länken?

Nu har jag fått årets dos 1970-tal! HURRA!!!

Kommentera här: