Gröna sköna Gröndal


Hur har jag kunnat missa Gröndal? frågar jag mig efter mitt första besök i förorten strax väster
om Söder. Så fort vi gått av spårvagnen blev mitt sällskap på utflykten i fredags, Empire-Amelie,
och jag förälskade i arkitektur och atmosfär.


Stjärnhusen i Gröndal är berömda, ritade av arkitekterna Leif Reinius och Sven Backström
och uppförda i mitten av 1940-talet. Tre lägenheter per plan byggdes kring trapphuset och
ljuset kommer in från tre håll. 


 
Husens exteriör är anslående, med sin vackra form och starka färger.
Som alltid i bostadsområden uppförda på 1940-50-talet har man byggt följsamt
efter naturen.


Gissiningsvis var det från början butiker i lokalerna med de vackert utformade
skyltfönstren. På den lilla torgliknande platsen framför huset bytte husmödrar kanske några ord
innan de hastade hem för att laga middag. I dag är här kontorslokaler.

Inbillade jag mig, eller var ovanligt många hus i Gröndal - gröna? Det här
tog skönhetspriset med sin mustiga mossgröna nyans.


Baksidan bjöd på småpampiga balkonger och en Grythyttangrupp.


Vid åsynen av Gröndalsvarvet stannade vi häpet till. Det var länge sedan vi såg någonting så snett
och vint. UPPDATERING: Under Kommentarer berättar Anders S intressant om varvets historia.


En man jag kände på 1980-talet brukade säga "Det fixar båtklubben". Jag trodde
att det var ett vanligt uttryck, tills jag själv använde det en gång i början av 1990-talet och möttes
av oförstående blickar och "Vilken båtklubb?". Då jobbade jag i Östergötland och tänkte att det
kanske var ett stockholmskt uttryck. Men efter att ha testat det på många, många människor
och bara blivit förstådd bara av en eller ett par så inser jag att det nog inte är så vedertaget.
Men ni fattar, eller hur?
"Problem?"  "Äh, det fixar båtklubben".


Nordströms Trä har en skylt i trästil.


Port till ett av terasshusen på Gröndalsvägen. Gröndal visade sig vara
em provkarta på förra seklets alla decenniers arkitekturstilar. Jag hade läst in mig
slarvigt och trodde att det bara var stjärnhusen som var intressanta.


 
Men här fanns allt, från stjärnhus, punkthus och lamellhus till tegelkaserner
och korrugerad plåt-fasader. Och en fågelstuga med initial.



Och imposanta villor från förra sekelskiftet, eller "det riktiga sekelskiftet", som vår
vän Herr K säger. Gröndal var poppis som sommarstugeområde redan på 1700-talet.


Husen fanns där före Essingeleden...


... med sina glasverandor och fina detaljer. I efterhand läser jag nu mer
om sköna Gröndal och inser att det finns mycket mer än det Empire-Amelie
och jag såg under vår korta utflykt. Kanske är Gröndal den stadsdel som samlat
på ganska liten yta har flest lyckade exempel ur varje byggepok? Jag misstänker att det är så.


Du som vill ha en kort faktaartikel
om Gröndal, läs Stockholms Stadsmuseums
beskrivning av Gröndal.
Du som liksom jag vill göra en dagstur hit och spana av barnrikehus, kåkstadslämningar och villakvarter 
skriver ut denna pdf och tar med dig. Det är en ypperlig skrift om Gröndals historia, skriven av Ingela
Blomberg och Eva Wehlin-Fürst och med foto av Nino Monastra, utgiven av Stockholmshem 1999.
(Bilden: Beckers färgfabrik flyttade 1902 till Lövholmen. Det är där som konsthallen Färgfabriken huserar. Ytterligare en anledning till utflykt. Porten torde vara ingång till Beckers kontor, uppe i Gröndal. )
UPPDATERING: Marcus tipsar i en kommentar om filmen "Nya Gröndal - den fula ankungen som blev en svan", på SVT Öppet Arkiv. Tre minuter reportage från 1952, om den nya stadsdelen "präglad av trevnad
och fylld av sjudande liv". Missa inte!


Nästan som en stuga på landet. Gröndal var verkligen kärlek vid första ögonkastet.
Så kommer du hit: Tvärbanan från Alvik eller buss från Liljeholmen.

  
Sedan... åkte vi in till Roslagsgatan, och fyndade varsitt par retroglasögon.
Empire-Amelie (t v) tolkar sina solisar som "30 år sedan punken
och Kings Rd i London", jag mina som "Elton John 4-ever".
Vi hittade solglasögonen på Magazin 13.


I morgon på Femtiotalsjakten: Lundbergs konditori - fiket från 1946.
1 Maria:

skriven

Vad kul att du har varit här i Gröndal!

Har tänkt på att Lundbergs nog vore något för Femtiotalsjakten.



Beckers gamla kontor innehåller förresten ateljéer numera, tror jag, och tidskriften OEI.

2 Tony:

skriven

Fint inlägg!

3 randiga tråden:

skriven

Du tar verkligen fina bilder, min väninna bor i Gröndal, så jag känner till husen. Snyggt.

4 Gila:

skriven

Stjärnhusen är fina! Stjärnhus finns även i Bergshamara i Solna.

5 Marcus:

skriven

Gröndal är väldigt intressant och vackert men du glömde fota punkthuset (galjonshuset) invid terasshusen, ett tidigt exempel på höghus med betongstomme, byggt 50, och väldigt snygg fasad.



SVT- Öppet arkiv har en filmsnutt om Gröndal värd att se: grondal-_den_fula_ankungen_som_blev_en_svan" rel="nofollow">http://svtplay.se/v/1393119/nyagrondal-_den_fula_ankungen_som_blev_en_svan

6 Clinen:

skriven

Underbara hus! Jag gillade också de stjärnformade husen. Läckra i både färg och form. Verkar vara en rolig förort att besöka.

7 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Ok, ser nu att jag behöver färga håret igen! Ljusblått och syrenlila samt lite tupering och spray gör susen. Haft det förut så jag vet att jag passar i det..

8 kicki:

skriven

Ja, Gröndal är en pärla! Men en VÄLDIGT generös definition av "söder om söder", väl? ;-) Rakt västerut...

9 Tusse:

skriven

O vilken häftig bild av den vindpinade båtklubben med dramatisk himmel över stormpiskat hav ...

För övrigt hade även Linköping sina mystiska hamnkvarter. Båtklubb fanns det också.

10 Libby:

skriven

Maria: Ja, det var tips om kondiset som föranledde resan!

Tony och Randiga tråden: Tack!

Gila: Bergshamra var ett fint 60-talscentrum också, och finns med på min lista över ställen att besöka med kamera :-)

Marcus: Just det, det gjorde jag! Två grå nyanser, eller hur? Men det var mycket jag missade, det blir ett besök till. Minst.Tack för länktipset!

Clinen: Ja, som du ser så blev vi helt bedårade.

Anneli: Ja, det var jättesnyggt. Kör på det igen!

Kicki: Hehe, jag har ändrat. Är inte så bra på geografi.

Tusse: Båtklubben var mystisk.

11 Moster Mjölgumpa:

skriven

Det var verkligen ett vackert område. Så härliga färger på husen. Jag blir lite nyfiken på hur det ser ut inne i dem...

12 Amanda:

skriven

Åh gröndal är min favorit! Älskar arkitekturen och färgerna och allt!

13 Synöve:

skriven

Haha, det fixar båtklubben! Det säger ju jag också!

Har lånat uttrycket från x:ets kompis, som just brukade sitta båtvakt vid båtklubben i Hässelby.

Mycket användbart uttryck, passar till det mesta som ska fixas! :-) Och så till Gröndal; jag bodde där i mitten på 80-talet, i hela 3 månader ...

Det var liksom inte alls så långt från stan, även om det låg söderut. (jag, liksom alla andra västerortsbarn känner ju oss alltid så vilsna när vi hamnar i södra sthlm.) Jag var "inkvarterad" hos min dåvarande pojkvän och han brukade ro in till stan! Det tyckte jag var exotiskt.

14 K:

skriven

Herregud vilket vackert inlägg, jag blev alldeles andfådd! Din blogg är så himla inspirerande, jag blir alldeles glad!

15 Gina Americana:

skriven

I love Grondal too! Have you seen this?



http://www.booli.se/bostad/villa/grondal/utkiksbacken+28/601221/maklare



It's for sale!

16 JJ:

skriven

Man blir klart sugen på att åka dit och titta efter detta inlägg! Snygga skyltfönster måste jag säga - synd att det inte fanns några affärer kvar bara.



17 Libby:

skriven

Moster Mjölgumpa: Jag också.

Amanda: Ja, en härlig stadsdel.

Synöve: Ro in till stan - ja, sannerligen exotiskt! Skönt att du känner till "Det fixar båtklubben", vi får börja använda det uttrycket flitigare.

K: Tack! Vad roligt att du gillar min blogg!

Gina Americana: Wow!

JJ: Du får ta en sväng dit när du är i Stockholm nästa gång! Tror inte du hittar något på Stadsmissionen, dock :-)

18 Jessica:

skriven

Om du inte redan har sett området så kan det vara värt att ta en liten promenad i mina gamla krokar (och hyfsat nära dina) i Mörby centrum. På August Wahlströms väg/Axel Johnssons väg finns ett härligt femtiotalsområde med hårsalong och K-märkt tvättstuga:-)

19 anna:

skriven

Det finns stjärnhus även här i Linköping inser jag nu. Det måste vara byggt samtidigt med Gröndal.

20 Libby:

skriven

Jessica: Tack för tipset! Det är nu uppskrivet på min lista över platser att besöka.

Anna: Ja, det finns en del fin 1950-60-talsbebyggelse i Linköping. Måste åka tillbaka dit, bodde och jobbade där i början av 1990-talet, och titta mig omkring med nya ögon.

21 Anders S:

skriven

Jo, varvet är rätt mysko, men mest mysko är att det fortfarande kan stå kvar i en annars tämligen kliniskt sönderrenoverad stad där det mesta som ser spännande ut och lite farligt är utrensat.



Det är uppfört i olika moment under 10, 20 och 30-tal och troligen den sista centralt belägna exponenten för de kåkstäder för småindustri som fordom fanns längs stans stränder, i Tanto, Fältöversten och i Lugnet m fl platser. På 10 och 20-talen drevs en kommersiell produktion av fritidsjakter, men sedan 30-talets början har byggnaden ägts av Göta Segelsällskap och sedan 1986 av Träbåtssällskapet Skeppsmyran.



Gistet är det. Och väl därmed roligt. En kåk att fnittra vid åsynen av "...inte en rak jäkla vinkel! :-)". Men renoveringsplaner finns. Av nödvändighet. Om kåken skall kunna stoppa i ytteligare 100 år!



Kul att kåken fick vara med i ert promenadreportage!

22 Libby:

skriven

Anders S: Ja, det var underbart att se något som inte var kliniskt renoverat. Och det fanns ju mer sådant i Gröndal, till exempel muren med glasbetongen och det gamla vändkorset. Härligt.

23 Johanna:

skriven

Nu längtar jag tillbaka till Stjärnhusen i Örebro där jag bott i flera år.

24 Eva:

skriven

Hej!

Bara om uttrycket "det fixar båtklubben"...Jag hörde snickaren i Äntligen hemma som heter Björn säga det häromdagen.Och kände igen det från min ungdom i Norra Uppland i mitten av 70-talet.Jag tror att det var några killar från en by som heter Tegelsmora som jag hörde det av och har inte hört det sen dess! Blev lite nyfiken och googlade och hittade detta! Och rolig blogg att titta på i övrigt!

25 Elï:

skriven

Eva: Tack för att du lämnade en kommentar om detta! Eftersom arbetskamrater under åren, i olika delar av landet, skakat på huvudet åt mitt "Det fixar båtklubben" har jag nu lagt ut din kommentar på facebook som svar åt dem alla Härligt att det finns dokumenterat i ett tv-program - nu kan illvilliga kamrater aldrig mer säga att uttrycket "inte finns". :-)

Kommentera här: