"Vad måste finnas på ett 50-talskafé?"


Agata behöver vår hjälp! Så här skriver hon i en kommentar:
"Jag går i tankar av att öppna ett 50/60-talskafé... Jag har ju visserligen en del kunskaper
om vad det spisades förr, men vad tycker du/ni måste finnas på ett 50-talskafé och vad får
absolut inte serveras - jag vill att det ska vara så genuint som möjligt!
Hjälp mig!"
Agata

Så - kom igen nu, alla Femtiotalsjaktens läsare!
Hjälp Agata!

(Bilden är tagen på Svenssons café på Frösön)
1 Clinen:

skriven

Oj vad jag kände igen mig. Det skulle lika gärna varit jag som skrivit kommentaren. Jag har undrat samma sak ett tag nu. Om man skulle öpnna ett café i 1950-tals anda. Vad skulle man servera? Och hur skulle inredningen se ut? Lyckas man ens hitta inredning så det räcker till ett helt café?

2 p-e fronning:

skriven

OK. Här är vad jag tycker:



Lokal.

Det bästa vore förstås att ta över ett befintligt 50-talskafé. Näst bäst är att ta över en lokal som en gång huserat ett 50-talskafé. Näst näst bäst är att hitta en passande lokal från tiden. Sämst är att inreda en modernare lokal (kan bli riktigt dåligt).



Inredning.

Bestäm vilken typ av 50-tals-stil du vill uppnå. Libby har haft ett resonemang om de olika stilarna någonstans. Personligen tycker jag att ett allmänt hopplock av diverse 50-tal oftast ger ett ganska avtändande intryck. Det ska kännas som ett kafé och inte en loppis. En viss enhetlighet bör man alltså sträva efter. När du saknar viss typ av inredning som verkligen behövs så gäller det att tänka efter både en och två gånger. Undvik tidstypiska möbler från senare decennier. Välj tidlöshet som komplement.



Utbud.

Vad bör INTE serveras? Latte!! Samt övrigt italienskt kaffe och mat. Svenskt kaffe är det inget fel på så länge man inte låter det stå och brännas och bli fyllt av garvsyra. Man kan väl tänka sig att man serverar café au lait på sin höjd.

I övrigt finns det massor av moderna påfund som inte hör hemma i 50-tals miljön.



Vad BÖR serveras? Rätt många sorters klassiska kakor och bakelser. Det finns så mycket tidstypiskt att välja på att det borde räcka. Mackor med ägg och ansjovis är ett måste. Leverpastej är bra. Ska det vara mat kan väl Janssons frestelse, pannbiff, köttbullar, sjömansbiff och korv (i olika former) vara passande.



Lycka till.

3 Lena:

skriven

Min första tanke är just små kavring-smörgåsar med ägg och ansjovis! Just storleken är en väldigt viktig skillnad, allt var mindre på 50talet, chokladbollarna, kanelsnäckorna, mackorna, kaffekopparna!



Och klassiska läsk-sorter som sockerdricka i flaska med sugrör.



Lycka till!!

4 agata:

skriven

(Det är ju inte jag som tänker starta något kafé, vill jag bara börja med att förtydliga. ;-) )



På ett 50-talskafé krävs läsk av gammal sort. Som Guldus, Syd och kanske Portello.

Och småkakor. Inga bauta-muffins där inte.



Och undvik den värsta Brigitte Bardot-rosarutiga stilen som Leila gett ett nytt ansikte. Satsa på lite klassisk värdighet i stället.

5 Larsson:

skriven

Kanske nästan lättare att tala om vad som INTE skall finnas... (Nej, jag skall inte tjata om alla överstylade femtiotalshem och cafeer nu).



Kokkaffe, lösa sockerbitar med sockertång, grädde i gräddkanna, leverpastej- , ägg och sill-, ost-, räkmackor...



Kaffekoppar och fat - inte muggar.



Sparsamt med reklam men Champis och Sockerdricka och reklam för dessa bör finnas.



Inga grammofonskivor, inga Elvis-tavlor, ingen "Rock´n-Roll" på väggarna. Däremot en jukebox och en ciggarettautomat, gärna askfat på borden fast man kan ju låtw bli att röka...



Inga filmstjärnabilder av någon storlek på väggarna men gärna en äkta bild av en lokal kändis...



Dukar på borden men inte glasskivor ovanpå...



Prioritera äkthet framför mångfalld... gör inget med udda möbler och inventarier bara de "passar" ihop...



I övrigt håller jag med "fronning".

6 Cicci:

skriven

Personligen tycker jag inte att lite modernare rätter/bakelser/drycker skadar, så länge det finns några gamla godingar att välja på! Jag tror att om man hårddrar det för mycket och ENBART serverar 50-talsmat,så kan man nog förlora en hel del kunder! Något jag skulle tycka var roligt att få på menyn var klassiska sanwiches som var så populära på 50-talet, efter originalrecept såklart. Och färgglada frukt- & bärsmoothies till sommaren!



Ang. inredning tycker jag tvärtemot P-E att det är mysigt med ett hopplock av ting där allting egentligen är udda men allting bildar en helhet. Är inte mycket för det enhetligt mörka och murriga med dystra träpaneler osv. Även om det också har sin charm...

7 Larsson:

skriven

Helt rätt Lena! Allt var mindre och kavring är rätt! Även limpsmörgås är rätt!

8 JJ:

skriven

Radiokaka är en femtiotalsklassiker som man kommer att tänka på. Angående inredningen så satsa på typiska femtiotalsfärger - turkos, rött, svart/vitt (rutigt golv t ex) Och så teak förstås! Men dra inte in Elvis överallt, även om han känns 50-tal. Servera kaffe i muggar känns fel - hellre riktiga kaffekoppar.



/JJ

9 Grandprix63:

skriven

Var visserligen inte med själv på femtiotalet så jag skriver vad just jag skulle vilja ha.



Smörgåsar tycker jag passar bra. Klassiska mackor som ägg & ansjovis, leverpastej och liknande. Vidare småkakor, kanelbullar och dammsugare.

Kaffe naturligtvis, gärna i småkannor till varje bord. Servera inte latte eller andra moderna kaffevarianter och absolut inte i glas. Det ska vara kaffekoppar.

Klassiska läskedrycker som Rio, Guldus, Siddni och Syd-Apelsin finner du hos Vasabryggeriet i Sundsvall: http://vasabryggeri.se/ (klicka på "produkter")



Vad gäller inredningen, jag säger som P-E:

Undvik loppis/nostalgimuseum-stuket. Belamra inte väggar och golv med allsköns prylar bara för att de är "från tiden".

Undvik nyproducerade grejer i amerikansk 50-tals coca-colastil. Har sett alltför många kitschiga Elvisgrejer totalt ruinera i övrigt trivsamma nostalgiställen.



10 Emmy:

skriven

Här har jag en väldigt klar bild av vad jag inte skulle ha på mitt femtiotalscafé!

Jag skulle försöka komma ifrån den där "retrokänslan" som många caféer verkar köra med, dvs nytryckta affischer med gamla reklammmotiv, väggklockor med Elvis/Marilyn Monroe-motiv, någon ny radioapparat som som ska se gammal ut men inte är det, färgglada prickiga koppar, färgglada plastföremål som ska se retrokitschiga ut.. osv osv. Ni fattar?

Ett femtiotalscafé bör ha pinnstolar, spetsgardiner, musik som skvalar ut från en transistorradio eller grammofon, hembakat och för guds skull inte några "häfigt amerikanskt diner"-flirter!

Fram för det genuina, orörda, lite dammiga, gulnade och sköra.

11 Elina:

skriven

Som många redan sagt: Håll det klassiskt, svenskt minimalistiskt. Vanligt kaffe i kopp med mjölk i liten kanna och strösocker i skål brevid.



Klassiska (HEMBAKTA) kakor: Som Äppelpaj, rabarberpaj, bullar, radiokaka, mazariner etc :)



Tänk på vad som serverades hemma hos Farmor/Mormor :)

12 Tusse:

skriven

Rutigt glas, grön kassaapparat, silexkanna, men inget tjusigt porslin eller annat gullegull.

Smörgåsar levereras nybredda till varje beställning, i synnerhet den med stekta ägg på.

Handtextad skylt om att vi gör smörgåstårtor på beställning samt förbud mot att förtära medhavda drycker i trästil.

13 Peter Kampf:

skriven

Åkej, jag tycker: var speci-fik (obs: ordvits). Kör inte den generiska stilen utan försök tänka som man gjorde på 50-talet, om man nu ville överleva. Välj ett tema som reflekterar 50-talet och jobba ut det. Istället för att du får ännu ett 50-talsfik får du då ett 50-talsfik med ett visst anslag och en unik affärsidé/position. Så förslag på teman i 50-talet då: badbrudar, St. Tropez, Gogo, Voodoo, eller Kim Novak.

Sen kan ju jag tycka att tidigt till mitten av 60-talet är en kool period där man hittar: garage/beat, Reeperbahn, Yéyé, Malibu lounge, NASCAR eller 10 i Topp.

Och som sagt - ta bara ett tema men gör det ordentligt. Läs på (om du inte redan är fantast och samlare) och använd fantasin. Väljer du Reeperbahn så är käket tyskt, musiken beat, och bildvalet lite utmanade.

Väljer du Voodoo så är det kanske mer creolekäk, Screaming Jay Hawkins i högtalarna och dödskallar och ödlor på väggarna.



Så tänker en marknadskille...

Lycka till med ditt unika fik!

14 Fläderblom:

skriven

Bestäm först vad du menar med femtiotalskafé; är det ett kafé som kaféer såg ut på femtiotalet eller är det ett showroom för femtiotalsprylar? Personligen tror jag att många nutida femtiotalsinredningar är betydligt mer femtiotal än vad som var vanligt på det riktiga femtiotalet. 2000-talets femtiotalspurister skulle aldrig släppa en fyrtiotalsstol över tröskeln, trots att de rimligen var vanliga på det riktiga femtiotalet.



Ägg- och ansjovissmörgåsar, radiokaka och liknande är självklart. Glöm inte jitterbuggare!

Inred som på Valands konditori (Surbrunnsgatan, Stockholm) och anställ deras personal (som har arbetat på konditoriet sedan femtiotalet).

15 Jenny:

skriven

En jukebox är ju ett måste!!!

16 Tusse:

skriven

Jenny - tack för påminnelsen, även om jag råkar vara den typen som föredrar radiomusik på låg volym ute i köket.

Jukebox - vad heter det på 1950-talssvenska? Tror vi importerade ordet direkt från USA.

Flipper är i alla fall en elektromekanisk variant av fortunaspelet.

17 Anta Snaque:

skriven

Några minnesbilder från en som mycket ung upplevde 50-talet. När min morfar hälsade på så bjöd han alltid ut sin dotterdotter, mig, på KONDITORI - "KONDIS". (Vad jag minns så sa man inte "café".)



Man blev serverad kaffe/te/läsk direkt vid bordet av servitriser i svart, snäv kjol och vit, långärmad blus. Kaffet var i en liten kanna som lämnades, för påtåren, kvar på bordet. Lösa sockerbitar låg i en liten sockerskål och grädden hällde man ur en liten, gullig gräddkanna. Ofta stod konditoriets namn på porslinet. Och det var riktiga kaffekoppar, inga muggar, och vanliga dricksglas (2-2½ dl), inga halvlitersglas där inte.



Brödet rullades fram på en vagn och man fick "peka ut" vad man ville ha. Bland mina favoriter fanns parisersmörgås (två avlånga frasiga smördegplattor med smörkräm emellan), chokladbiskvi och en bakelse som bestod av maräng, smörkräm med gott strössel på och ibland ett körsbär i gelé på toppen. Bakelser åt man alltid med en speciell gaffel.



Läskedrickorna var bl a Sockerdricka, Pommac, Guldus, Champis, Portello, Loranga, Trocadero.



Jag tror att 50-talscaféer, som de ser ut numera, inte fanns på just 50-talet. De är ett senare påfund. Men jag kan ju ha fel, jag var för ung för att utforska t ex de ställen där "motorburen" ungdom, d v s raggare och knuttar, höll till. Där kunde möjligen Elvis hänga på väggen tillsammans med Tommy Steele, Rick Nelson, Fabian m fl och reklam för bilmärken och motoroljor. Och naturligtvis pin-up-bilder.



18 Tusse:

skriven

Anta: Kafé var ett ställe där det serverades öl och smörgåsar, gärna i Göteborg.

19 Anta Snaque:

skriven

Tusse: Tänk att morfar aldrig bjöd mig på sån´t - och dit! Märkligt! ;o)

20 anna:

skriven

Trocadero och småkakor. Eller hemmagjord saft med småkakor. Det vore en hit :)

21 The StarChief:

skriven

Alla 50tals kafeér var faktist ganska enkla, många bra ideer här ovan.

Det är lätt att man skapar ett museum istället för ett trvsamt kafé men sen skall det kännas rätt också. Inte för mycke att välja på i disken heller.

När man går in på Ebbas fik i helsingborg är det som ett museum och det kan vara ganska kul också då har man mycket att prata om och kolla på.

Angående Elvis så gillar jag elvis men han har blivit för exploaterad tyvärr.

Enkelhet, Helhet och en kaffedoft är ett bra resept tror jag.

22 Erik:

skriven

Inga bilder på Marilyn Monroe! Om du vill ha träpanel så är ett tips att köpa balsamträ eller plywood och betsa det i teak eller jakarandafärg och limma upp på väggen.

Kommentera här: