Vilken 50-talslook skulle du välja?


Hemmets Veckotidnings omslag på 1950-talet var smått fantastiska. Om jag skulle satsa
på en 50-talslook så blev det den här.


De klarröda läppstiftens tid. Och vilken busvass pälskrage!


Julrött...


... och vinterfriskt!


Kanske kan halsduk med huva bli modärnt igen?


En fascinerande hårfärg.

1940-tal. Ett litet intermezzo på spårvagnen.

Visst är de fina, omslagen? Vilken look skulle du välja?
1 Femtiotalsmannen:

skriven

Fantastiska omslag. Var det inte bättre förr?

2 Larsson:

skriven

Tja, alla är lika fina - kan inte välja...

3 Lybtar:

skriven

Jag skulle välja looken med det oranga håret.

Näst sista bilden.

Men alla omslag är ju helt underbara.



4 Gunnel:

skriven

Bilderna är fina, men för lite karlar. Jag som var ung på 50-talet vet att gossarna var väldigt fina på den tiden.

5 Frk. S:

skriven

Fy farao vilka underbara omslagsbilder. Tänk vilken skillnad till dagens (gräsliga) omslagsbilder på Hemmets veckotidning! Jag föll för den julröda looken. Vacker som tusan! :)

6 Lina Rosmarina:

skriven

Den julröda looken, utan tvekan! Inte bara har jag samma färg på håret utan brukar även piffa det på liknande sätt när dagen eller kvällen bjuder något extra. Som inför dagens bröllop, då klänningen visserligen är grön. Lägger håret med läggningsvätska och hårnålar kvällen innan, alternativt rullar upp på spolar som jag tillverkar av toalettpapper, precis som mormor brukade göra. Billigt och lätt, och man känner sig lite som Gilda när resultatet visar sig..



Tack för en härlig, varm och inspirerande blogg! Alltid lika kul att kika in!

7 Josefin:

skriven

Den julröda, inga tvivel! Går hem vilken dag som helst! Älskar röda läppstift och använder mina frekvent...

8 Tusse:

skriven

Fängslande kvinnor allesamman! Jag är lite svag för mötet på bussen (spårvagnen) på sista bilden. Storstad, oväntade möten ...

9 Varkenoch:

skriven

Tack för fint ögongodis!



Halsduk med huva är tillbaka! Inte jättestort, men jag ser det mer och mer och vet många som stickar sådana just nu.

10 enannanhelena:

skriven

Nja, det finns ingen riktigt snygg brunett...det vore väl annars det som ligger närmast till hands (hårs) ;), så jag provar nog den härliga rödtopps-looken ett tag...

mvh helena

11 Lempa:

skriven

Jättesöta allihop...men den första bruden ser tuffare ut med lite hårt målade ögon och ögonbryn och lite tuperat hår vilket påminner mig om alla söta raggarbrudarna:)

12 The StarChief:

skriven

Gillar dom röda läpparna bäst, tycker oxå det är snyggt med handskar.



13 Clinen:

skriven

Jag är nog tjejen som åker släde med sin fästman! Den bilder påminner mest om mig själv. =)

Kommentera här: