Looking into the past


Stora torget, Norrtälje. Seklen smälter samman. Flickorna från 1900-talets början
försöker fästa blicken på fotografen som strängt sagt åt dem att stå alldeles stilla. Men de kan
inte låta bli att snegla på flickan från framtiden i de lustiga kläderna. Och hon, hon tyckte precis
att hon såg några tjejer i Madickenkläder skymta förbi i ögonvrån - men det var ju inbillning. 


Stadt är sig likt, utanpå i alla fall, när vykortet skrivet den 28 februari 1934 mixas med
fotot från den 2 november 2010. Denna gråa tisdag leker jag "Looking into the past",
inspirerad av Flickrgruppen med just det namnet. 


Looking into the past går ut på att mixa en bild från förr med en nutida, där motivet är
en miljö som förändrats. Roligast, tycker jag,  är exemplen där man håller upp det gamla kortet
mot nuvarande gatubild. Men det var inte helt rätt. Passningen är jag rätt nöjd med när det gäller 
torgbilden, men skärpan lämnar en del övrigt att önska...
På Flickr finns massor av roliga varianter. 1920-talspojkarna framför ett hyreshus
är en av mina favoriter. Jag ska själv bläddra i pappas gamla fotoalbum och leta fram
gamla bilder hemifrån gården och göra "Looking into" the past" av.  
 

Stadsbilder hittar man ju lätt i vykortslådorna hos antikvariat och på loppisar.
Sedan är det bara att ställa sig med kamera i en hand och upphållet kort i den andra. Men ja,
folk glodde, det gjorde de. Fast reaktionerna kan vara olika. Torgmadamen till höger på den här bilden
stirrar oförblommerat på fotografen...


... medan kvinnan med cykel i samma hörn av bilden år 2010 vänder bort
ansiktet och hastar iväg.

Have fun!

1 Angelica:

skriven

Vad förvånad jag blev, jag har följt din blogg under en vecka ungefär och så dyker det upp en massa bilder från Norrtälje :D



Supermys blogg!

2 Tusse:

skriven

Kvinna på cykel med vind i håret :-)

3 Anna:

skriven

Vad häftigt! Du har lyckats jättebra tycker jag!

4 Randiga Tråden:

skriven

Häftigt, jag som lärt känna Norrtälje som vuxen.

5 Per Penning:

skriven

Så häftigt! Det ska jag prova att göra. :)

6 Berit:

skriven

Va kul! Gick där över både stora och lilla torget förra onsdagen.Tänk om man fått se en skymt av torghandeln.(från förr)

Berit

7 Benny:

skriven

Det där var coolt!!! Jag har ju massor av gamla foton och nya kan man ju ta, ska se om jag kan få till nåt!

8 JJ:

skriven

Kul idé! Men skall man klippa sönder vykorten så kan man ta en fotokopia och klippa i den istället. Vykort i dåligt skick gör inte så mycket om man klipper i, men fina ovanliga kort kan vara värda flera hundralappar.

9 Ebba:

skriven

Jag hade bokmärkat den där Flickrsidan sen tidigare, men den är verkligen helt underbar, och dina kort blev ju skitbra! Jag tror inte man behöver klippa sönder vykorten som JJ ovan skrev, många håller upp vykort med vit kant, det funkar ju ändå :)

10 The StarChief:

skriven

Det där var riktitg fräckt Eli, och ett kul tips.

11 Mira:

skriven

Snyggt! :)

12 Lybtar:

skriven

Fräckaste inlägget någonsin.

Åh vilken underbart bra idé.

13 majse:

skriven

detta är nog ett av de finaste blogginläggen jag någonsin har sett!

14 Eli:

skriven

Alla: Kul att ni tyckte att Looking into the past var lika kul som jag tyckte när jag hittade det på flickr.

15 Anna:

skriven

Vilken kul idé! Jag blir bra sugen på att göra sådana där foton i mina favoritdelar av världen! Dags att leta fram gamla foton hos mamma och pappa kanske...

16 Wwww:

skriven

NICE SITE WELL DONE

Kommentera här: