Emaljtavla (?) av Carl-Arne Breger


Spånga, lördag eftermiddag. Hos "Monkan och P-A" hängde en tavla som mitt sällskap H
och jag föll för vid första ögonkastet. Sedan föll jag ännu mer, när jag såg signaturen Breger -55.
Jo, tavlan i emalj är signerad formgivaren som ritade den där vattenkannan ni vet (annars kan ni titta
på nästnästa bild), den fyrkantiga hinken och smöraskarna med bygel - alla i plast.
Det blev impulsköp.


Handlaren visste inte om ramen var original, men väl hemma så konstaterades
att emaljplattan har sex hål för fästen och att ramen bara är fäst i fyra av dem.
Fururamen kom kanske dit på 70-talet?
Och så googlade jag... och hittade ingenstans uppgifter om tavlor av Breger. Däremot
nämns i ett par gamla artiklar att han på 1950-talet gjorde emaljbord. Min teori är därför
att detta är en bordsskiva i emalj som ramats in.
Eller är det ändå... en sällsynt tavla av Breger?
Vad tror/vet ni?


Och här till vänster på sideboardet står då Bregers berömda vattenkanna. Mattan är
en Marianne Richter. Den orangea lampan en Asea Skandia. Snygg dukning med
Stig Lindbergs "Prunus", jag blev särskilt förtjust i det stora fatet som jag inte sett tidigare.


Busvassa stolar! Formgivna för Bodafors av två danskar,
som jag inte antecknade namnen på och därför glömde,
i min exaltion över Bregern. Jag gillar när det är dukat och fint
ärrangerat i antikbutiker. Monkan & P-A:s hemsida här
Spånga är värt en utflykt, för här finns också en stor S:t Erikshjälpen-loppis....


... där det emellertid inte blev något inköp denna gång.
Om Karlskronakoppen "Blåbär", dekor Barbro Löfgren-Örtendahl,
saknat nagg på fatets kant så hade jag gett 40 pix.
Nu: Hutlöst. Men man brukar hitta saker här, tror bara
att det var grundligt rensat två timmar efter öppning
en lördag.


Spånga har också ett konditori
med väldigt goda potatisbakelser...


... och en pizzeria som tagit sitt namn efter Gerds konditori, som förr låg i lokalen.
Och dessutom behållit neonskylten från tiden. Snyggt!


Skyltskåpet är kvar också.

Så kommer du hit: Pendeltåg mot Kungsängen,
station Spånga. Eller med buss från omgivande förorter,
förstås.