Termosar - mer än kokhett


Tv-kannan, mattermosen, den flätade 50-talaren. Alla finns de på Thermos Museum i Delsbo.
Och ett antal hundra varianter till. I dag blir det ett bildsvep från Bengt-Olof Olssons museum,
inrymt i gamla häktet i Delsbo, Hälsingland. Häng med!


Vi börjar i den amerikanska cellen. Termosens, eller isoleringskannans, princip bygger på skotten
James Dewars uppfinning från 1874. Men det var ett tyskt företag som utvecklade idén i början av förra
seklet och det är också efter det företagets namn, Thermos AG, som kannan fått sitt namn. 
Fast amerikanerna har gjort några av de snyggaste termosarna, tycker jag.


...som de här från 1930-talet.


... eller den här. Modell 549, från The American Thermos Bottle Company. En kanna formgiven
1929 av den amerikanske industridesignern Henry Dreyfuss


Prästens termos, med stilfull mugg för nattvard vid sjukbäddar.


En termos till varje amerikansk arbetare som byggde jeepar, bomber och ubåtar.


Visst ser de ut som skyskrapor?


Precis som vi retrobloggare går igång på 1950-talsannonser från Gustavsberg
eller Ikea blir Bengt-Olof nöjd när han hittar termosannonser från tiden.
Här görs reklam för en termos... 


... som står på hyllan mittemot.
Men nu lämnar vi Amerika, och beger oss hemåt.


Den mest packade cellen är den på första bilden, som jag plåtade genom
spegelkulan i taket. Här finns de svenska termosarna.


Och där finns naturligtvis en hel rad "Kokhettt", den räfflade klassikern
från AB Termoverken i Jönköping.



Den känner man ju också igen, men jag har glömt namn och tillverkare.


June, också från Jönköping.


Två mattermosar till från June. Snygga!


De här påminner om Carl-Arne Bregers "Signatur", men även här har jag missat att anteckna.
Info kommer.


Några godingar från härliga Skaraplast. Mattermosarnas namn är "Rast".


Något senare termosar från Mullsjö.


Reklamtermos från Konsum.


Vi tar en paus. Sedan fortsätter vi till det blandat internationella rummet!


Här är det fullt och blandat. Engelska, tyska, österrikiska, schweiziska, italienska och indiska
termosar. Bland annat.


Tea for two in a thermos? Här har vi ett gäng britter.

 

  
Längst upp till höger, The Chiltern Jug i keramik, från Acme Vaccum Flask Co.
Mitten och bilden nere till vänster, strandtermos från italienska Theos.
Nere till höger: fälttermos, brittisk eller tysk.


Brittiska souvenirtermosar. Två till minne av drottning Elizabeths kröning 1953, den i mitten
från Prins Charles och Lady Dianas bröllop 1981.


En indisk dubbeltermos!


Ett par tyskar, från Isola.


Ständigt nya termosar att sortera in.


Thermos Museum i Delsbo har fasta öppettider på sommaren,
på vintern får man ringa och höra om det passar att komma
på besök. På museets hemsida hittar du info, och där länkas
till fyra youtube-filmer från samlingarna.
1 Gila:

skriven

Snacka om nördigt museum...känner mig ganska normal ändå i jämförelse...trots att jag springer runt på div loppisar i tid o otid...

2 Skaffaren:

skriven

Vad snygg den triangelformade reklamen är!

Heter den Titt-ut?

3 Amanda:

skriven

Vilket roligt museum, de internationella termosarna såg spännande ut! Idag ska jag se plastutställningen på nordiska, det ska bli kul!

4 Lybtar:

skriven

WOw, va många termosar. Riktigt häfig bild den första.

Gillade dubbelvarianten, har inte sett den och den kanske inte slog igenom direkt heller.

5 Berit:

skriven

Vilken samling och första bilden vilket foto.

Intressant inlägg. Många känner man igen.

Berit

6 Liina:

skriven

Kul. Jag har tre termosar. En röd mattermos i plast (Sån som de uppe i hörnet till vänster på första bilden) En guldig kokhett utan lock men med helt klistermärke. Och en rosa termoskanna med rådjur som jag köpt i skåne. Men den är från Shanghai. Den har en solros i relief som märke...

7 Randiga Tråden:

skriven

Jösses, det var det häftigaste jag sett på länge. Verkligen fint. Mäktig samling.

8 Gunnel:

skriven

Utan att vara speciellt intresserad av termosar så var det här inlägget oerhört intressant och jag skulle gärna vilja se utställningen.

9 Eli:

skriven

Gila: Visst är det skönt att kunna jämföra sig med någon, och därmed ha en ursäkt när man köper med sig ytterligare en vas/kopp/kakburk...?

Skaffaren: Nej, det står Theos.

Amanda: Vad roligt!

Lybtar och Berit: Ja, det är svårt att undvika att rikta kameran uppåt i den cellen...

Liina: Den från Shanghai låter kul.

Randiga Tråden och Gunnel: Ja, det är häftigt och fint gjort. Och då har jag bara visat en bråkdel...

10 Elna:

skriven

En sån där räfflad termos skulle jag vilja ha. Jag tycker mig minnas att kaffet höll sig varmt i den typen - till skillnad från de okrossbara, blanka modeller som finns idag.



11 Clinen:

skriven

Åh, den första bilden var ju läcker! =) Riktigt snyggt. Har hört talas om detta museum innan. Det hade jag gärna besökt! =)

12 Larsson:

skriven

Kul inlägg... kul samlarområde...

13 Liina:

skriven

http://www.tradera.com/GAMMAL-TERMOS-I-METALL-auktion_341178_118399793 sån fast rosa med rådjur. Ska försöka fota den imorgon när det är ljust =)

14 Annica:

skriven

Junes mat-termosar, dom där gul/grå randiga. Så ser nästan tyget ut som fick mig att hitta din blogg från första början :) och som sagt, den första bilden, såååå cool!

15 cinna:

skriven

Helt imponerande! vad roligt att se museet man blir verkligen inspirerad av hans livsverk. Tänk att det finns så många varianter av en och samma funktion. Leve kreativiteten!

16 Karin:

skriven

Oj, ett termosmuseeum! Vad roligt och härlig nördigt! Tack för en tusans mysig blogg också, blir alltid upplyft när jag går in här!

17 Liina:

skriven

Mina termosar finns numera på min blogg =)

18 Miriam:

skriven

Vilken grej!

Tänk att det kan finnas så många olika termosar... Det hade jag aldrig trott.



I somras skulle vi byta vattenberedare i våran sommarstuga, och då kom bygdens rörmokare Rolf och kirrade det. När han var klar var det lunchdags, och då plockade han fram en lustig plåtlåda ur bilen och frågade om det fanns någon ledig kontakt. Lådan var stor som en halv skokartong, med ett handtag upptill och en lucka fram. Jag fattade ingenting, tills han efter ca en halvtimme drog ur kontakten, öppnade luckan och tog ur en traditionell matlåda i plåt med potatis och fisk.

Ett litet värmeskåp alltså!

Så himla finurligt. Om än lite opraktiskt.

Till lunchen sen drack han mjölk ur en gammal läskflaska, och sen bjöd vi på kokkaffe och nybakta kanlebullar.

En trevlig stund!

19 Femtiotalsmannen:

skriven

Underbart museum. Toppeninlägg!

20 Anonym:

skriven

Wow! Jag är mållös! Vilket fantastiskt museum, tack för att du delar med dig av godbitarna :)

21 Eli:

skriven

Elna: Ja, om de är i bra skick, och korken inte torkat...

Clinen: Du får göra en resa uppåt landet i sommar!

Larsson: Yep.

Liina: Spännande! Ska kolla.

Annica: Ja, solgult & grått är så 50-tal!

Cinna: Ja, och han har lagt ner ett otroligt arbete.

Karfin: Tack för berömmet!

Miriam: Vilken härlig berättelse! Har aldrig sett en sådan mojäng.

Femtiotalsmannen och Anonym: Tack!

Kommentera här: