ABC... och L som i Larson


Hörrni, missa inte Lisa Larson-utställningen på Gustavsbergs porslinsmuseum!
Nu på söndag den 24 oktober är det sista dagen som den visas där. Sedan drar ABC-flickorna
och de andra Lisa Larson-figurerna vidare till Rörstrands museum i Lidköping.


ABC-flickorna som Lisa Larson började göra 1958 är mina
LL-favoriter. Från början var de tänkta som bokstöd, men visade sig
vara för lätta. Men en enda liten bok går bra.


De heter Amalia, Beata, Charlotta, Dora och Emma. Så vem är vem?
Jo: Längst fram till vänster har vi Charlotta, som har bok i knäet och uppdragna ben. Bredvid
Amalia, bok i knäet men utsträckta ben. Dora står och poserar bakom. Emma bak till vänster
läser avslappnad med händerna knäppta bakom huvudet.


Och Beata ligger på mage och läser.


De här exemplaren av Charlotta, Dora och Emma håller hus på 
porslinsmuseets huvudutställning.


Och Charlotta, Amalia, Emma, Charlotta och Beata finns hos Värmdö Antik i huset bredvid
men är inte till salu. ABC-flickorna betingar ett pris på runt tusenlappen och uppåt.
Dyrast är de flickor som har blommig klänning. Där talar vi, om jag fattat det rätt, priser
fem gånger högre. Men åhh, så fina de är...
Ett gäng ABC-flickor med såld-priser finns hos auktionhuset Metropols hemsida.


Nu lät jag detta inlägg handla enbart om ABC-flickorna. Men Lisa Larson-utställningen
innehåller ju så mycket mer - verk från hennes hittills sex decennier som formgivare.
Som sagt: Missa inte. Läs mer om utställningen här.


I ett tidigare inlägg gjorde jag ett svep genom museet
med omnejd.

Till sist:
Vilken ABC-flicka är din favorit?
Och finns det några ABC-samlare
bland FJ:s läsare,
som kan berätta mer om flickorna, till exempel vilka som är
allra mest eftertraktade?



1 Marie-Louise:

skriven

Dom är så fina dom "flickorna". Vad jag skulle önska att jag kunde få äga i alla fall 1 av dom :)

2 Randiga Tråden:

skriven

Jag älska alla flickorna, har bara en. Har desto fler katter av henne.

3 Gunnel:

skriven

Vad härligt att ABC-flickorna är så populära när de är så långt från dagens slimmade, silikonade ideal.

4 Anna Nyman:

skriven

Trevliga flickor och så liknar ni varann också!

5 Linda:

skriven

En Emma i blommig klänning hade jag nog slagit till på om jag fick välja fritt. De är riktigt charmiga.

6 Tusse:

skriven

Jag är inte så mycket för lergummor, men om jag finge välja så toge jag nog Amalia. Hon har den rätta attityden.

7 Tusse:

skriven

PS: Beata är rätt skön hon också!

8 Annika:

skriven

Nu fick jag veta att jag har en Dora! Fick den i 50-års present.

9 Ingela:

skriven

Hej!

Vilka underbara bilder på ABC-flickorna. Jag försöker samla alla och har kommit en liten bilt på väg. Jag är precis som du allra mest förälskad i de med blommiga klänningar. De är så ljuvliga. Förresten är hela din blogg härlig. Hjärtat klappar för 50- och 60-talet.

Tack för underbara bilder!!

Ingela!

Kommentera här: