Berätta för mig om Hellsing (helgtips)

I morgon lördag är det vernissage på Gustavsbergs porslinsmuseum. Då öppnar utställningen
"Allemansland" om "Lennart Hellsings halsbrytande universum". Men vet ni - jag har inget
som helst förhållande till Lennart Hellsing (1919-), fastän jag var barn på 1960- och 1970-talen
och borde ha det. Böckerna om hans mest kända figur, Krakel Spektakel gavs ut 1952-60.
(Foto: Bertil Wreting/Nationalmuseum / Creative Commons)


Jag anar att jag
som levde ett jordnära Astrid Lindgrenskt Bullerbyliv ratade de spralliga
Krakel Spektakel-ordlekarna, om mamma ens iddes ta hem några Hellsingböcker från biblioteket.
Krakel spektakel, kusin vitamin.
Hängde och svängde i en gardin.
"Unge! Vad gör du! Riv inte ner gardinerna!"
Så ni som förstår Hellsings värld - förklara den gärna i en kommentar!
Och läs om utställningen på porslinsmuseets hemsida.

Men muggen är fin.
Den formgav Stig Lindberg 1955. Barnservisen med Krakel Spektakelmotiv
bestod av muggen och en djup tallrik. Setet såldes i en liten resväska av papp.
Julsingeln fanns på en loppis förra sommaren. Den fick vara kvar.

Trevlig helg!
1 Randiga Tråden:

skriven

För mig har Krakel betytt mycket , det är en speciell rytm i öronen när jag hör, tänker på böckerna. När mina barn var små på 80-talet så läste jag i min tur av böckerna för dem, jag tycker on bilderna och språket. Det sitter djupt. Böckerna är så roliga att ge bort i present.

2 kattching:

skriven

allemansland är en riktigt lekfull utställning. min dotter som snart är 3år älskade den. det är som en stor lekplats! så har du några barn i närheten, ta med dom till utställningen! :)

3 Helena:

skriven

Även jag håller Astrid Lindgren betydligt närmare hjärtat än Hellsing. Men muggen skulle jag definitivt kunna tänka mig! ;)

4 h:

skriven

Känns svårt att jämföra Lennart Hellsing med Astrid Lindgren. Har någon läst Hellsing på samma sätt som man slukat Astrid Lindgren? Ändå kan väl de flesta massa ramsor om Krakel Spektakel och Bagar Bengtsson...? Fast jag gillade "Krakel Spektakel köper en klubba" väldigt mycket när jag var liten. Fantastiska illustraioner - allt godis ser så gott ut. Fast egentligen kanske man ska fråga min tvååriga dotter. Hennes favoritsång (näst efter "Manboy") är "Herr Gurka och bästa attraktionen på Junibacken är (enligt henne) Hellsinglandet och dansgolvet där man kan spela Herr Gurka på repeat. Fast hennes gräns går nog vid en utställning på porslinsmuseet. Även om jag hemskt gärna skulle vilja ha muggen.

5 Tusse:

skriven

Hellsing skrev inte bara Krakel Spektakel utan även dikter. Läs gärna samlingen "Katten blåste i silverhorn" inklusive kommentarerna i slutet.

Ja, man får verkligen titta två gånger innan man ser vilken Krakel som är ritad av Stig Lindberg och vilken som är ritad av Poul Ströyer.

6 form55:

skriven

Kommer ihåg att jag rev ned en gardin efter att ha hört den sången! Det var inte alls populärt...

7 kicki:

skriven

Mitt varmaste Hellsing-minne från barndomen är Arne Ungermanns Bakvända landet, i svensk översättning av just Lennart Hellsing. Underbar!

8 Maria:

skriven

För mig har Lennart betytt mycket. Hans klang i rimmen och verserna är något extra. Det tog ett tag att "föstå" dem men när man vet hur han läser dem själv och hur de ska läsas är det en fröjd. Jag har faktiskt precis skrivit ett inlägg i minn blogg om honom, inspirerad av dig. Läs gärna och kommentera!

Kommentera här: