Glada, roliga Colora


Snygg, va? Lampan, som hängde hos Antikt o Design i Orrefors i somras, är en Colora.
När jag genom Form55 upptäckte den nya bloggen Att samla Fugor och såg hans två Colora-lampor
blev jag inspirerad att visa den här. Notera också kornisch och snygg gardin.
Colora är en variant av Fuga, Sven Palmqvists vackra centrifugerade glasserie från 1950-talet.
Fuga är genomskinlig, Colora opak i starka glada färger.


Butiksägaren plockade fram några ovanligare Colora-föremål och visade.
En ostkupa! Oklart om glaskupan med träknopp (och fat som inte hör till) var en del
i serien eller en glasblåsares eget lilla bygge. Den lilla fläckiga skålen var enligt
handlaren definitivt inte i produktion, utan en kul glasblåsarimprovisation.
Ljusstaken skulle tydligen inte heller ha ingått i Colora-serien. Den är dessutom
felmärkt, det står Fuga under. Men det ska tydligen ha hänt då och då.

Söt improvisation. Och jag gillade antikboden
i Orefors skarpt. Fina saker! Inlägg här.
1 Randiga Tråden:

skriven

Ostkupan är bara för snygg, gardinen och lampan likaså.

2 Skaffaren:

skriven

Det är riktigt kul med de udda färgstarka grejerna.

Dom blir jag glad utav.

3 Gunnel:

skriven

Vilken läcker ostkupa. Har aldrig sett något liknande.

4 Mira:

skriven

Blasglåsare kan väl inget annat än improvisera!? Fniss

5 JJ:

skriven

Kul att du tar upp det. Många Coloror, speciellt de tidiga har Fuga som märkning under. De använde väl samma formar och tyckte inte att det var så noga att det stod Fuga då. Det var ju bruksprylar då och inte samlarprylar som det mest är nu.

6 Anna Loppisbiten:

skriven

Jösses vilken snygg lampa, otroligt läcker!!! Tänkte höra om det är okej om jag länkar till din blogg? Du har så mycket fint! (Du får självklart länka till mig ifall du har lust)

7 Eli:

skriven

Randiga tråden: Ja, gardinen är min favorit.

Skaffaren: Man behöver litet orange i höstmörkret.

Gunnel: Litet udda!

Mira: Haha. Sant.

JJ: Synd att inte grejerna används, kan jag tycka.

Anna Loppisbiten: Länk inlagd! Kul med ännu en bloggare från Norrbotten!

8 danjac01:

skriven

Kul att det finns fler lampor. Ostkupan tror jag är ett hemmabygge, har sett ett par olika ex. Lampan kan dock dokumenteras då jag har kvar originalkartongen, vissa el. detaljer av lampan är också märkta Orrefors. De övriga Colora objekten är intressanta. För två-tre år sedan fanns ett utrop på Auktionsverket med Colorer som bl a innehöll en större flerfärgad skål i andra färgnyanser.

9 Amanda:

skriven

Vad ska du ha för lampan? Kan ge rätt bra :)

10 Eli:

skriven

Amanda: Jag köpte den inte. Kolla med Orrefors antik o Design om den finns kvar!

http://www.antikodesign.se/contact.php

Kommentera här: