En lilja i Liljan


Liljan, den klassiska ljusstaken som jag skrev om här, fanns här och var på Antik & Kuiriosa-
mässan i Kista. I en monter stod en lilja i en Lilja med glas. Alltså Liljan som vas.
Och det var faktiskt så, berättade handlaren, att Liljan såldes som vas också. Visste ni det? Inte jag.
Det är ovanligt att hitta dem med originalvas, men hon hade en hemma.


Själv äger jag hittills bara en Lilja, en pytteliten. Den står längst fram på
den här bilden från förra året. 

1 Tusse:

skriven

"I en monter stod en lilja i en Lilja med glas. Alltså Liljan som vas."

Det var poesi det där, fast jag tycker nog den mer liknar ett bananskal än en lilja.

För övrigt hade mitt Myrorna utförsäljning av madonnabilder i veckan. Folk nästan trampade ned varandra ...

2 Christin:

skriven

Längtar nästan till december när jag ser understa bilden...

3 Moster Mjölgumpa:

skriven

Bananskal - det var en bra och rolig liknelse.

Men det är nog liljebladen den ska likna och inte blomman.

Själv äger jag ingen Lilja bara något som kanske är en efterapning. Den har fem smalare och spetsigare spröt istället. Men en likadan svartguldig bricka har jag i min ägo.

4 Lybtar:

skriven

Mina päron har liljor hemma.

De har jag sett massa gånger men aldrig ägnat mer än en snabb blick på dem.



Håller med om den nedersta bilden, man längtar faktiskt lite till jul.

5 Cinna:

skriven

Har också två liljor hemma och nu fick jag veta ursprunget när jag läste det gamla inlägget. Tack för info.

6 Anna:

skriven

Jag har sett Liljan som vas på någon annan blogg tidigare men aldrig i verkligheten. Själv har jag två stora Liljan-ljusstakar i mässing och två små i krom.

7 Clinen:

skriven

Jag tittar ofta och suktar efter sådana liljor men det är många som tar bra betalt så därför tittar jag bara än så länge.

8 sakletaren /anna:

skriven

Har också en liljan, och jag TROR mig ha sett en i Mad Men också!

9 Eli:

skriven

Tusse: Ingen formulering är en slump :-)

Christin: ja, visst gör man? Jag har lagt sommaren är slut-ångesten åt sidan och börjat längta efter advent.

Moster Mjölgumpa: Brickan går inte av för hackor den heller!

Lybtar: Ja, nu siktar vi mot julen.

Cinna: Kul!

Anna: De brukat finnas i antikbutiker, alltså dne litet bättre sorten, inte loppis.

Sakletaren/Anna: Ja!!! Den såg jag också, och tänkte att jag skulel skriva om det på bloggen då, men glömde.

10 Yvonne:

skriven

Jag har Liljan som vas!!! ler



http://50-talskeramik.blogspot.com/2010/03/ett-av-mina-favoritfynd-fran-auktionen.html

Kommentera här: