Nya rön om de internationella rutmönstren


Minns ni inlägget om "Ett rutmönster - tre länder"? Där skrev jag
om Jies svenska, formgivaren Inger Waages norska och porslinsföretaget J&G Meakins
brittiska variant av samma dekor.
Well, folks, nu har ett fjärde rutmönster dykt upp, även det brittiskt.
Och antagligen var det det första. Bilden visar dekoren "Homeweave", av Jessie Tait
för Midwinter. Året var 1953. Servismodellen hette "Stylecraft".
(Foto: Sune Riishede)


"Homeweave" är snarlikt J&G Meakins "Habitant" (bilden). Var hittade jag då "Homeweave"
- och med koppling till norska "Smørgås" från 1955? Jo, norske bloggaren Tingleter tipsade mig
om essän "Min Inger Waage" av danske Sune Riishede. Där skriver Riishede att han inte vill
använda ordet plagiat, utan hellre "ömsesidig inspiration",  eller synkronicitet:
"Att skapande människor samtidigt får visioner och visuella preferenser i samma riktning".
Och tydligen producerade ytterligare ett par brittiska fabriker varianter på "Homeweave"-
mönstret. Läs Riishedes intressanta essä om Inger Waage och den brittiska kopplingen!
Sök på Riishede och Waage så hittar du pdf:en. Och hos Tingleter hittar du inlägg
med Inger Waage-dekorer, ljuvliga. Bland annat "Polka" som det formligen
skriker Midwinter om.


Till sist,
om du är nyfiken på brittiskt 1950-60-talsporslin, läs mitt gamla inlägg
"Det stora inlägget om brittiskt 1950-talsporslin".


1 Retrolux:

skriven

Vilket fint paraply! Det väcker ha-begär

2 Jeanette:

skriven

Fantastiskt Paraply! Men vad fyller den för funktion?

Kommentera här: