På fyrtiotalsjakt i Årsta


Åhh, geometriska mönster! Här är vi i Årsta centrum, ett fint 1940-talscentrum.
1946 gick startskottet för bygget, som planerats sedan 1930-talet. 
Den stolta skulpturen ingår i "Gycklarna" av Bror Marklund.


Väggarnas mönster var kontroverisella, arkitekterna (Erik och Tore Ahlsén) fick själva
måla eftersom målarna inte tyckte att man kunde göra så med hus.


Hör Erik och Tore Ahlsén berätta om sitt arbete som arkitekter, och om Årsta centrum
hos SVT Öppet Arkiv. Reportaget är från 1976.


Kaféet Javasavi i bibliopteksbyggnaden har en vacker soffa och ett 50-talsbord.

 

Jag går igång på sköna detaljer som handtag och räcken.
Skylten? Se nedan!


Bilden är lånad av härliga faktasajten Stockholmskällan. Det är 1965 och torghandeln
är i full gång på Årsta torg.


Tyvärr åkte jag hem före skymningens ankomst, vanligt misstag av mig.
Men neonskyltarna är fina även dagtid.

 
Kolla glajorna! Och en rostig frisörskylt är också en frisörskylt.


Mitt bland folkhemstallarna - en folkhemskiosk. Men tiden går, och löpsedelshållarna gapar tomma.
Nu serveras här asiatisk fast food.


Tänk att få bo i ett 1950-talshus med vinbärsbuske på baksidan.


Det är mycket vacker sten i 1940-50-talsförorterna. Murar, trappsteg,
kantade gångvägar. Visst är det fint? Så enkelt, men det ger sådant liv.


Var är vi nu då? En fransk balkong med stil.


Jo, vi är på Bränningevägen och tittar på EPA-husen. De uppfördes på uppdrag av varuhuset,
som tjänstebostäder åt unga kvinnliga anställda.


EPA-husen har loftgång, en modernitet vid denna tid, 1947. Arkitekten Gunnar Jacobson
tog idén från Tyskland och de två husen är troligen de första av sitt slag i Sverige.
Husen är i dag skyddade enligt kulturminneslagen. (Källa: Wikipedia)


På EPA-flickornas tid bodde en husmor i ett av husen och höll ett öga på dem.
Aj, vad hade husmor sagt om den slarvigt hängda galgen?


Garagenedfarten ser litet oanvänd ut. Var det där nere som husmors makes
Buick Roadmaster stod parkerad? Nej, han hade nog en Opel Rekord...

 

.. och full koll på alla hus.


Daghemmet Sköntorpsgården på Kolsnarsvägen uppfördes 1947. De fyra husen fick namnet
"Negerbyn". Arkitekt var Axel Grönwall.


Än i dag är här förskoleverksamhet, i de kulturmärkta lokalerna.


Till sist, en rolig krokodil. Konstnären Thomas Karlssons betongdjur
i skulpturgruppen "Zoo" får vara med trots att de är från 2008.

Ja, visst är Årsta värt en höstpromenad - och det finns ett fik! Årsta konditori,
mitt emot Årsta centrum, har väggpanel och en disk från 1950-talet, därutöver moderniserat
men på ett civiliserat sätt. Napoleonbakelsen var modell XL och kaffet synnerligen gott.

Faktakälla till detta inlägg: Wikipedias artikel om Årsta.

1 Anna | Mormor hade stil:

skriven

Vad mysigt med ett reportage från mina egna trakter!

2 Kerstin:

skriven

Årsta är så fint! Min brorsa bodde i många år på Bränningevägen.

3 Randiga Tråden:

skriven

Äntligen,har bara väntat på att du skulle upptäcka Årsta. Jag är uppvuxen här, tar ibland en tur genom mina gamla kvarter. Det har blivit en del nya hus. Men allt det gamla finns kvar. Du är otrolig, så fina bilder.

4 Clinen:

skriven

Ojdå det blev lite fel förut...Vi försöker igen!

"Negerhusen" var ju otroligt charmiga! =) Verkar vara charmigt över lag i Årsta. Kan tänka mig att det var en upplevelse att vandra omkring där och titta och ta bilder. Vilka guldkorn du hittar mitt i vardagen överallt. UNDERBART!

5 Christin:

skriven

För min del är det kul att se efterom jag aldrig nånsin varit i dom trakterna.Som vanligt hittar du många snygga detaljer !

6 Stora L:

skriven

Jag är uppvuxen i Årsta och har haft förmånen att leka på torget mååånga gånger. Trappan bredvid folkets hus var under slutet av 1990-talet fritids. Jag har också gått på vår teater och sprungit i de underjordiska gångarna under torget. Spännande som 1000 när man är lite.



Årsta är vackrast!

7 Amanda:

skriven

Åh så mycket snyggt! Speciellt neonskyltarna!

8 Tusse:

skriven

Tittade du in i urhandeln? Skylturet får sin kraft från ett väggur inne i butiken som dras upp med vev. Mittemot finns (eller fanns åtminstone vid mitt besök) en optiker med en väderleksstation på fasaden.

För några år sedan fanns trådbussens vändplats fortfarande kvar, med rostiga ledningsstolpar och resterna av en SL-telefon typ taxistolpe. Nu är allt borta, men jag förmodar att några stolpar står kvar utmed Årstavägen (eller vad den heter) ty trådbusssen gick till Gullmarsplan.

9 /Mylla:

skriven

i närheten av där jag är uppväxt (strax söder om sundsvall) fins ett område som heter Negerbyn (även på officiella kartor) pga att husen var brunmålade när det byggdes. När man nämner det namnet idag får man oftast reaktioner om man säger så =)

10 Anna:

skriven

Intressant!

11 The StarChief:

skriven

Snyggt Eli, det är alla dom här detaljern som "vanligt" folk inte ser.

jag har badat några gånger vid Årsta Havsbad men det kanske inte ligger nära.

12 Adéle:

skriven

Tjusigt! Årsta vore något! :)

13 Eli:

skriven

Tack för alla uppskattande ord!

Kul att några av er vuxit upp här, det måste ha varit roligt. Underjordiska gångar!

Tusse: Nej, jag missade att gå in i urbutiken. Såg väderleksstationen på andra sidan, men det var för mycket blänk i glaset för att det skulle bli bra på bild.

Mylla: Ja, ordet neger är ju passé kan man säga.

14 form55:

skriven

Kul att väggmålningarna finns kvar! Man hoppas att alla fina detaljer bevaras och tas om hand. Det är alltför vanligt att lampor, handtag mm byts ut mot nyare som inte alls passar in.

15 129E50:

skriven

Liked the new posts so much. I grew up in a southern Amereica n City famouse for its architecture and colours so developed an interest and bjuilt my own house when I moved away, but used other people's hands. that I built my own house but used other people's hands.

16 sakletaren /anna:

skriven

Oh vad fint Årsta var! En rejält fin promenad du gått.

17 Lina Östh:

skriven

Underbart! Äntligen ett inlägg om Årsta, den godaste pralinen i hela söderortsasken! Som den hängivna lokalpatriot jag är rörs jag av dina bilder. Önskar att den gamla neonskylten fanns kvar för dig att se, från tiden då det på Årsta Torg fanns en mycket trevlig cykelbutik (där min mor för övrigt köpte min första cykel). Skylten var stor, blå och snirklig och stavades Monark...

18 Anders Djerf:

skriven

Kom med på mina Årstavandringar! Redan Idag 16/11 2014 klockan 13 samlas vi på Årsta Torg för Skulpturvandring. Den återkommer också andra dagar. Och upptäcktsfärder omkring Gullmarsplan! Jag guidar ett flertal olika vandringar i november och december. Se Kalendarium på abfstockholm.se och i DN På Stan: under "Stadsvandringar"

Kommentera här: