Här rosar jag Designarkivet


"Romantica" heter Ulla Ericson-Åströms tyg från 1955 som jag visade i det här inlägget
från Pukebergs glasbruk i somras. Fler än jag blev störtförälskade i mönstret. Jag kollade med
Designarkivet, som huserar på Pukeberg och vars kontor vi ser bakom gardinen, om mönstret
finns i nyproduktion. Men tyvärr. Kanske skulle vi höra av oss till Ljungbergs Textiltryck och föreslå
att de tar upp mönstret?


Men - nu var det Designarkivet som inlägget skulle handla om. Arkivets samlingar
innehåller närmare 100 000 objekt inom textil, glas, mode och industridesign, mestadels
skisser och ritningar. Databasen är under uppdateirng, så just nu går det inte
att söka i samlingarna. Men det finns annat godis på hemsidan...
(Bilden: "Festivo." Viola Gråsten 1954. Foto: Designarkivet)


... som Kvartalets textil. "Boogie Woogie", från firma Eric Ewers 1957,
var kvartalets textil jan-mar 2010. Jag blir nyfiken på Eric Ewers - ett namn
jag inte sett tidigare. Hittar mycket litet info om företaget EE på nätet. Han startade företaget
Eric Ewers AB på 1940-talet, en firma som verkar ha sålt tyger och mattor. Nu har jag
mejlat Designarkivet och hoppas på mer info. Eller upplysningar från FJ-läsare.
To be continued...


Under Månadens formgivare hittar vi många av de stora namnen, och skisser på deras klassiker.
Här ser vi till exempel Arthur Percys skiss till Vinranka. Mäktigt.


Tänk att få jobba på Designarkivet
och varje kvartal få fästa ögonen på en ny
uppsättning vackra tygklassiker!
Drömmer om en arbetsplats där jag fick
inreda min hörna på redaktionen med
egna retromöbler och -tyger ...
(Bilden: "Satellit", Eric Ewers AB, 1957)
1 randiga Tråden:

skriven

Ja det skulle inte vara dumt att få arbeta där.

2 Amanda:

skriven

Åh jag gillade nog mest den översta! Fin färger!

3 Tusse:

skriven

Andra rotar i arkiven - du rosar dem!

4 Betty Lou:

skriven

åh! jag är störtförälskad jag med nu!

5 Anonym:

skriven

Hej,

Tack för bilden, Eric Ewers var min pappa!!!

6 Eli:

skriven

Anonym: Du får gärna ge oss litet info om din fars verk! Hittar som sagt nästan inget på nätet.

Kommentera här: