En oemotståndlig italienare

"Martingala" heter fåtöljen från 1954 av Marco Zanuso (1916-2001).
Arkitekten och formgivaren Zanuso ritade flera klassiker för företaget Arflex
i Milano som startade 1947. "Martingala" är min favorit.
(Foto: Arflex)

Zanuso och det unga gänget på Arflex experimenterade lyckosamt och vann
utmärkelse efter utmärkelse på möbelmässorna i Milano, bland annat för Zanusos "Lady"
från 1951. Visst känns den fortfarande modärn?
(Foto: Arflex)

Italienskt 1950-60-tal kan man fördjupa sig i för att aldrig ta sig ur igen, eftersom det skapades
så mycket fantastiskt. Men för mig som håller svenskt hemvävt 50-tal högst är det tillfälligt tittgodis,
(även om faktiskt "Martingala" skulle funka i min lya). Möblerna på bilden stod hos Francesca Martire
på Alfies Antique Market i London. Jag har tappat anteckningarna, men de bägge rosa känns
italienska.

Arflex är still going strong, kolla in deras möbler här.
Till exempel Franco Albinis "Fiorenza" (bilden).

Och så måste ni
ta en titt på Marco Zanusis härliga soffa/säng
"Sleep-o-matic" från 1954, på bilden i länken i samma tyg svartvitrutiga tyg
som "Martingala" ovan. Vad heter "busvass" på italienska..?
1 Skaffaren:

skriven

Jag tror att busvass heter De Tomaso Mangusta på italienska.

Lady skulle passa utmärkt i vårt nya hem.

2 Tuva:

skriven

alltså åh vilka förträffliga formgivningar, Italienare kan!

3 Tusse:

skriven

Han är kock, det syns på de rutiga byxorna :-)

Martingal är såvitt jag känner till:

inom ridkonsten en hjälptygel som skall hindra hästen från att kasta med huvudet,

resp. i roulettespel en fördubbling av insatsen efter förlust.

4 Clinen:

skriven

Den där vinröda, Lady var ju läcker! Den ser skön ut att sitta i också.

Kommentera här: