Giganterna på Gustavsberg


Hej, Gustavsberg! Härom söndagen besökte jag porslinsmuseet.
Det var faktiskt mitt första besök. Jag upptäckte en hel värld där ute
på Värmdölandet. Vi börjar med Gustavsbergs porslinsmuseum.


 

En porslinsfabrik med anor, since 1825. Runt 1930 verkar Gustafsberg
ha bytts till Gustavsberg. Se alla stämplar genom tiderna på sajten Signatur.se


Men här är det 1950-tal! Basutställningarna visar Gustavsbergs finaste porslin, och dit
hör ju Stig Linbergs "Spisa Ribb" och "Terma", skapade till utställningen H55.


En av mina Lindbergfavoriter är "Terra", en 1970-talsservis. Jag tycker att den är riktigt,
riktigt snygg. Den blommiga är samtida "Emma", av Paul Hoff.


Mer Stig Lindberg. Visst ser vasen med "Fallande löv" ut som en luftballong så här plåtad
underifrån?


Vas av Wilhelm Kåge, konstnärlig ledare på Gustavsberg
1917-1948 och minst lika spiännande som efterträdaren Stig Lindberg.
Nästa projekt i min bildningsjakt är att lära mig mer om Kåge.


Fatet är också hans. Bra artikel om Wilhelm Kåge (1889-1960), med bilder på hans"best of" 
finns hos Sköna hem. Det var för övrigt Kåge som ritade Gustavsbergs studiohand, se första bilden.


"De mjuka formernas servis" av Kåge kom 1939. Den känns så modern,
än i dag.


Storsäljaren "Argenta" från 1930 är kanske Wilhelm Kåges mest kända serie. Det framgår
inte av bilden, men den här pjäsen var gigantisk. Finns det någon FJ-läsare som samlar
på "Argenta" och kan berätta mer - till exempel vilka föremål i serien som är mest eftertraktade/
ovanliga?


Cigarrburken är min egen "Argenta"-favorit hittills.


Nu backar vi till anno 1905 och servisen "Allmoge". I början av 1940-talet fick Stig Lindberg
syn på några gamla "Allmoge" i ett hörn av fabriken och gjorde den stiliserade varianten "Ranka".
I alla fall är det min gissning om hur det gick till när "Ranka" blev till. Kolla länken och se
likheten.


"Allmoge" i en annan färgställning och "Gullviva" från 1896, av den tredje giganten - eller
rättare sagt förste - giganten på Gustavsberg, Gunnar Wennerberg (1863-1914). "Gullviva"
skapades till Stockholmsutställningen 1897.


Jasperware kallas den här relieftekniken, från England. Wennerberg igen.
Han tyckte om svenska vårblommor. Liljekonvaljen dyker upp igen...


... på krukan som finns i nyproduktion, i porslinsfabrikens butik.
Annars är Gunnar Wennerberg känd för sin förnyelse av svenskt glas
under jugendtiden. Mer vackra blommor! Läs även om honom hos Sköna hem


Nu är vi inne på Empire-Amelies 1800-tal, det med svart dekor på tallrikarna.
(Till E-A: Rörstrands "Svart Sverige" i all ära - men kolla den här tekoppen från Gustavsberg!)


 
Jag var litet sen ut till Gustavsberg och missade öppettiden hos en av
antikbutikerna. Men promenaden i området gav mersmak. Här finns
inrednings- och glasbutiker, restauranger och till coh med ett hotell.
Och så ligger det vackert vid vattnet. Bra höstutflykt!


Och en antikbutik, Värmdö Antik, var ändå öppen. Där såg jag en del godis,
som teservisen från Bo Fajans. Busvass!


Ett gäng fruktfat (?) från tyska Ilkra Keramik.


Och litet glad-Arabia. Kul butik.

Sedan tittade jag förståsLisa Larson-utställningen, om den kommer 
ett separat inlägg. Utställningen pågår en månad till, till och med den 24 oktober,
missa inte!
1 Anta Snaque:

skriven

"Terra", "Gullviva", Jasperware och teservis från Bo Fajans! Ha-begäret firar triumfer!

2 Amanda:

skriven

Åh det är så fint ute på gustavsberg, alla antikaffärer och museum! Jag har varit där två gånger och planerar nu en tredje gång!

3 Tusse:

skriven

Hm! Jag kände faktiskt inte till att den store skalden Gunnar Wennerberg (1817-1901) var pappa annat än till Gluntarne (samt en i förtid bortgången son).

Fullmåne, punsch, kamratskap mellan män!

4 Randiga Tråden:

skriven

Jag var där i somras, vilken fröjd att titta på allt.

5 Eli:

skriven

Anta Snaque: Ja, så är det! :-)

Amanda och Randiga Tråden: Ja, helt klart ett av Stckholms bästa utflyktsmål.

Tusse: Punschen är jag med på. Roslagspunch. Har du testat den?

6 Tusse:

skriven

Roslagspunsch? Nej tyvärr.

Och så ett diskret tips om att Tusses blogg är i gång igen :-)

7 Svenskt Retro:

skriven

Underbart inlägg. Jag har också vart där och dreglat och jag skulle gärna besöka det en gång till.

8 form55:

skriven

Jag måste absolut dit och titta någon gång. Kanske inte i år men nästa år, då...

9 sakletaren /anna:

skriven

Terra är jag uppvuxen med hemma, tyvärr är de delar som finns kvar rätt så skamfilade. Men, som jag brukar tänka, saker är till för att användas!

10 Monica:

skriven

Hallå Eli! Kul att du hittat ut till Gustavsberg! Ja, visst är det mysigt där. Och du måste gå på Tornvillan och fika och spana in den galna butiken där med massor av nostalgigrejer. Kram Monica

11 /Mylla:

skriven

Har en liten Emma-kopp, numera är den kanske bäst till espresso?



Jag älskar spisa ribb, har två koppar med fat (dock rätt dåligt skick) och ett gäng kopplösa fat som vi hittade nu när farmor gick bort. Häromdagen hittade vi fina mattallrikar på lokala fyndlagret (typ loppis, köper sakerna direkt från privatpersoner) de skulle ha 275 spänn styck! Är det verkligen ett fynd då? :-) Så det blev inga tallrikar... men vi spanar vidare min man och jag!

12 Mira:

skriven

Dit vill jag också åka! Tack för tipset! :)

13 Skaffaren:

skriven

Cigarrburk som det anstår en antikhandlare!

Sen måste jag säga att jag är mycket svag för Wennerbergs formspråk och porslin med svart dekor.

14 Anna:

skriven

Härligt! Jag känner igen vissa av bilderna från mitt inlägg från i juli...jag menar inte att du snott mina bilder så klart utan att vi fotat samma :) Men Bo F teservisen på Värmdö antik fanns inte när jag var där, den var riktigt fin!!!

15 Eli:

skriven

Svenskt retro: Det ger mermak.

Form55: Under nästa sommarutflykt till hufvudstaden kannske?

Saklteraen Anna: Ja den inställningen har jag också.

Monica: Nästa gång!

Mylla: För mig är 275 kronor INTE ett fynd.

Mira: Kul!

Skaffaren: Ja, jag gillar också Wennerberg. Så modernt jugendig.

Anna: Aha, var det du. Jag VISSTE att någon annan bloggare hade gjort ett reportgae därifrån. Ska kolla på ditt inlägg igen!

16 /Mylla:

skriven

Nä, det är lite tråkigt när sk loppisar tar mer för saker än antikaffärer... Vill ju verkligen ha dem, men till det priset har vi inte råd att ens tänka tanken (jag är långtidssjukskriven)...

17 Anna:

skriven

mysig stil du har !!

18 kryckan:

skriven

Tog några bilder på sommarbostäderna samt porslinet som de anställda på Gustavsberg fick utnyttja. Stället ligger inte långt från fabriken. I skåpen stod det massor av Stig Lindbergs-porslin bland annat min favorit Röd Aster. En hel del har brukats som ljusstackar och några var riktigt kantstötta, troligtvis av alla elever som numera huserar där som kollobarn. Fint ska det vara.

Roliga och sjuka minnen som jag har från Spisa Ribb och Berså som dök upp.

19 Svart Sverige:

skriven

Mycket snyggt, "mina" tallrikar!! :-)

Kommentera här: