Jaha, och vad har vi här då?


Ibland kommer det mejl från FJ-läsare som undrar om jag kan identifera någon 50-talsgrej.
Tyvärr måste jag erkänna att jag sällan kan det... Men med 600 unika läsare/dygn (OBS! skryt!)
är chansen ganska god att någon annan kan ge ett korrekt svar.
Så kom igen nu! Hjälp till! Här har vi ett fat som Maria vill ha identifierat. Det enda som står under
fatet är 308-126.


UPPDATERING. På begäran: Undersidan. Fatet mäter 34 centimeter
på längden.

UPPDATERING II: Det verkar nu stå klart att detta är ett fat från Rörstrand,
se kommentarerna. Vem som formgivit, det är nästa nöt att knäcka! Som vanligt
rekommenderar jag alla som har oidentifierade objekt i sin ägo
att gå in på retroforum.se och be om hjälp.
1 Susanna:

skriven

Jag har absolut ingen aning. Men det är verkligen skitsnyggt!

2 UlfMEson:

skriven

Det första man kan begära av den som vill ha hjälp med identifiering av någonting är att han eller hon visar alla sidor av objektet!!!

3 Maria:

skriven

Åh, bilden är redan uppe. Så roligt. :)



Ser inte fatet lite ut som en frukt eller grönsak av något slag? Kan bara inte sätta fingret på vilken sort..



Tack för att du försöker. Kan ingen identifiera den så får jag vara nöjd med att den ligger på min hallbyrå och ser snygg ut. :)

4 Benny:

skriven

Min gissning: Rörstrand, lergods 1950-tal... :-)



Jag hittade ju Marianne Westman-fat i lergods som gjordes 1956, samma typ av märkning, 307/96. Sen hittade jag två olika formar med samma typ av märkning, båda var dessutom stämplade Rörstrand, otydligt, men otvetydigt. Dessa fat/formar har också samma färgkombination som detta fat. Jag skulle gissa att det är en något senare produktion med tanke på det högre numret.

5 p-e fronning:

skriven

Nä, tyvärr. Jag har dock sett det förr och då tänkt att alla såna där med endast nummer är tyska eller så. Men det är säkert fel.

6 Eli:

skriven

Susanna: Det tycker jag också!

UlfMEson: Nu ska vi inte vara magsura! Men du har rätt i sak, så jag har mejlat Maria och bett om bild på undersidan.

Maria: En ärtskida? Genmodifierad med päron? :-)

Benny: Aha, här har vi alltså svaret kanske?

P-E Fronning: Även jag gissade snabbt West Germany.

7 Maria:

skriven

Nu är en bild av undersidan skickad. Tänkte att den sidan inte spelade så stor roll då den är ganska mörk och endast hade siffrorna jag nämnde innan.

8 Clinen:

skriven

Jag kan inget om fatet men för mig påminner det om en squash eller aubergine =)

9 Nusse:

skriven

Jag gissar Höganäs. Jag har flera fat hemma i samma gröna färg, både i snäckform och i bladform, i samma storlek, som är från Höganäs. Ska titta hur de är stämplade på undersidan och återkomma. /Ida

10 Benny:

skriven

Ja, jag kan ju inte bevisa det ...än!

11 p-e fronning:

skriven

Här är ett av mina Höganäsfat som inte är helt olikt:

http://www.flickr.com/photos/martinklasch/4981122938/



...men jag är ändå tveksam. Jag har några andra fat av okänt ursprung som påminner ännu mer i stilen. Lite tjockare och rundare. Jag kommer dock inte åt dem på ett bra tag.



Detta är också ganska likt:

http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/13470/270227.html?1237801441

12 Annika Olsson:

skriven

Hej! Jag har ett exakt likadant fat med en trekantig lapp med blå underlagsfärg där det står Rörstrand. På undersidan nr 308-126 och jag tycker det ser ut som att det står iX ovanför siffrorna.Har också letat och försökt få fram vem som har gjort det men inte lyckats.

13 Nusse:

skriven

Får dementera min gissning. Höganäs verkar inte stämma. Båda mina fat är tydligt märkta både med initialer och Höganässtämpel.

14 Maria:

skriven

Tack alla för er hjälp. :)

15 Benny:

skriven

Ha-ha! Du ser min gissning var ganska bra! Jag vet ju att Rörstrand gjort en del lergodsföremål, men det var inte förrän detta med mitt märkta rosa lövfat som jag kopplade nummerbeteckningarna som liknar varandra med Rörstrand, en riktigt gåta som jag funderat över länge! Denna etikett är ju ett "bevis" på att även Rörstrand använde denna typ av beteckningar, inte bara UE-koncernen och tyska företag! Den blå etiketten har även jag sett på andra typer av Rörstrandsföremål, men då inte märkta så här i godset.

Kommentera här: