Kan vi få nog av bilder på 50-talskök?

Inte jag i alla fall! Det här köket är hämtat ur en annons för Perstorp-Plattan från slutet av 50-talet,
men känns inte riktigt svenskt i färgsättningen? Och vad är det för spis?
Fast hushållsassistenten står ju där halvgömd bredvid kylen och Nilsjohan-kastrullerna regerar på spisen.
Och den svarta tillbringaren på bordet ser ut som Erik Flemings melaminkanna för SM-Plast.
Men - vad är det som ligger på golvet? Jo, en grillvante.
Den är något skumt med den här bilden, tycker jag.
Vad tycker ni?

1 Clinen:

skriven

Hmmm... Den där bilden var bekant! Den har jag också här hemma men min är reklam för någon färg. (minns ej vilken nu och kan inte kolla upp det då katalogen ligger i en låda i sovrummet där min man just nu sover)



Jag har flera olika köksvarianter och färgtips i ett litet utvikningsbart häfte. Något jag reagerade på när jag bläddrade igenom häftet var att fönstret ovanför spisen inte alls är ett fönster. Ser ytterst märkligt ut! Diskmaskinen i hörnet är lite häftig dock. =)

2 Larsson:

skriven

Det skumma med köket är ju det att bilden är tagen i en studio - ser aldrig riktigt naturligt ut... trots alla tillbehör...

3 Randiga Tråden:

skriven

Fläckten i fönstret?

4 AL:

skriven

Håller med, man kan aldrig få nog av bilder av 50-talskök. Men alltså, inte kan väl fläkten sitta mitt på en glasruta? Ser ju helt galet. Vi har såna där gamla fläktsystem i mitt hus, och det är ju filter, kanaler och grejer i väggen. Så skumt.

5 agata:

skriven

Hmm... Luftintaget mitt i rutan känns inte särskilt svensk heller. Men det skulle kanske inte vara autentiskt utan ett modernt, tekniskt avancerat kök, och då visar man ju inte upp verkligheten utan hur det skulle kunna vara. Fint var det i alla fall.

6 Jeanette:

skriven

Är det en fläkt på fönstret! :O

Jätte fin och komisk bild :)

7 kattching:

skriven

haha, ja d är något skumt med den där bilden. konstigt att dom missat grillvanten...

men man måste ju säga att dom röda luckorna och den röda bordsskivan matchar riktigt snyggt! fint med en färgad bordsskiva.

8 Benny:

skriven

Nä, jag håller med, man kan inte få nog!



Spisen du ser är ju ihopbyggd med diskbänken, tror att det är ett så kallat Trinette-kök. I alla fall såg den diskbänksskivan ut som i vårt kök innan vi rev ut det...ugnen funkade inte, och det var även fel på vissa plattor. Hos oss stod den på en bänk med lådor av plåt, den har vi sparat för framtida användning :-)

9 Eli:

skriven

Alla: Ja, den där fläkten...?

10 Kerstin:

skriven

Men en bit in på 60-talet var det ju rätt vanligt med den typen av färgsättning, särskilt att kombinera så där. Åtminstone i Lena Larssons illustrationer i Allt i hemmet, vilket förstås inte säger något om huruvida gemene man hade det så.

11 Skaffaren:

skriven

Det verkar färgsatt i efterhand.

12 kicki:

skriven

Helt klart handkolorerat foto, undrar om det är nån tanke med att bara ha målat typ ren tredjedel av luckorna...? Fläkten förbryllar, och vad är grejen med grillvanten??

Men ascool diskmaskin!

13 Anta Snaque:

skriven

Min första tanke var också: Fläkten! I fönstret?

Pallen var ju lite kul med sin "neddragna" sits.

Diskmaskinen tippar jag är en Electrolux, precis som hushållsmaskinen Assistent.

14 Elin:

skriven

Ett tips, bege dig till Uppsala snart, de "skyltar"om hela drottninggatan inför filminspelning (stig larsson-hollywood versionen). De är inte helt klara ännu men övergångsställena har målats gula och gamla skyltar har satts upp på butikerna (det ska väl iofs föreställa 60 tal men jag tror du skulle gilla det).



http://www.unt.se/nyheter/uppsala-forbereds-infor-filminspelning-1040358-Default.aspx



15 Cinna:

skriven

Har aldrig sett en röd Perstorpsplatta som köksbord. Jag hittade själv ett gammalt grått på en loppis i våras, känns mer traditionellt.

16 Synöve:

skriven

Konstigt kök ... härlig rödfärg dock!

Och härliga detaljer!

Vi har ett barnbord med röd perstorpsplatta, den är fin! :-)

17 The StarChief:

skriven

Jag har hittat ett gäng kul köksbilder så nu skall vårt kök designas om.

18 Erika:

skriven

Här kan du titta på ännu fler bilder av kök. ÄKTA, inte studio:



http://www.facebook.com/pages/Lansmuseet-Gavleborg/110689685633365?v=photos#!/album.php?aid=22394&id=110689685633365

19 Eva:

skriven

Spisen är jag uppväxt med och hette Ankarsrum...eller Ankarum...Mycket praktiskt då den var lätt att rengöra. Jag har ett foto på min lilla mamma och spisen....

Kommentera här: