Mässan i Frihamnen (lampor och kuriosa)


Se upp i österled! Här kommer mässans coolaste lampa. Den hängde hos Kenth Lindström
Moderna & Antika och jag hade svårt att slita mig. Gissningsvis 1940-50-tal. Tygsladd.
1 200 pix.


En Joe Colombo-klassiker i kontorstappning, med fack för pennor med mera.
Asken Antik hade den, för 1 850 kronor.


Leva Antikt & Modernt hade en vacker golvlampa från Glössner, från vilka  jag tidigare bara
hade sett ett par lampetter (i samma stil). Glössner var ett Stockholmsföretag verksamt
under 1940-talet.


Nu till kuriosan! De små kuvertljusstakarna till kräftskivan
låg och latade sig hos Leva Antikt & Modernt.


Det fanns flera montrar med kinesiskt porslin och konst. Jag trodde affischerna var 1950-tal
Men de var nya, sa man i Ling Trades monter. 100 pix/styck.


Hos Sjöströms antik låg George Orwells "1984". Romanen kom 1949.
Den här i översättning, häftad, är tryckt 1950.


Emaljmuggen med Musse och Mimmi Pigg hade skador, men kostade
trots det 750 kronor hos Mästerby Antikt. Samlarobjekt är väl en
kvalificerad gissning.


Stämpeln under muggen.

I morgon på FJ: Pricken över i på mässan
Stay tuned...
1 Retrolux:

skriven

Jag gillade lampan med glaskupa, skulle inte vara helt fel att ha den här hemma.

2 Tommy:

skriven

ååh 1984. Så underbar bok. ;)

Kommentera här: