Sängen det svängde om!


Överkastet med rynkad kappa - åhhh, ett sådant vill jag ha till min säng.
Svängbädden från Dux verkar ju också så oerhört praktisk!


1950-talet - trångboddhetens men också de fiffiga lösningarnas decennium.
Många är heminredningsreportagen och annonserna där sängarna
om dagen förvandlats till vinkelsoffa.
1 Tusse:

skriven

Delas och placeras i skilda rum ... Jädrar vad det svänger om Duxarna!

Självfallet skall sängborden se ut precis så där, för såna hade mor och far.

2 Anna:

skriven

Javisst...en sån säng hade mamma och pappa, det kommer jag ihåg. Jag är är född -50.

3 Ina:

skriven

Jag vill också ha det rynkade överkastet! Dux svängbädd representerar ju annars 50-talet på ett alldeles utmärkt sätt, men jag tror jag stannar vid enbart överkastet :D

4 randiga tråden:

skriven

Precis en sådan sängkappa har jag fast till en enkelsäng i gul grönt, ska lägga upp den någon dag.

5 Skaffaren:

skriven

Undrar om någon svängsäng finns kvar idag?

6 Clinen:

skriven

Åh! Vilka underbara annonser. Så skulle jag kunna tänka mig att sova =) Sängen ser ju så otroligt mysig ut! Håller med dig om sängöverkastet, ett sådant hade verkligen inte varit fel. Synd att jag har sängram i fotänden också bara. Blir lite svårt att ha ett sådant överkast då.

7 Elisabet:

skriven

Och praktiskt med svängbädd om man råkar bli lite putt på varandra .-)

8 Moster Mjölgumpa:

skriven

Mina föräldrar har en svängbädd kvar. Men om det är en Dux det vet jag inte. Deras har en teakgavel.

9 Lybtar:

skriven

Where can I buy it???

10 Miriam:

skriven

Åhh så bra!

Och vilken fantastisk annons -namnet "svängbädd" måste ju ha väckt både det ena och det andra i såväl mammas och pappas som tonåringens huvud. hihi

11 Elina:

skriven

Haha jag reagerar på bilden där sängarna delats och ställts i varsitt rum, då står där en barnsäng vid fotänden. Är det månne så att Mamman alá 50-tal fått flytta ut ur sovrummet och ta babyn med sig så den hårt arbetande mannen skall få sin skönhetssömn ? :)

12 Anne Marie Lundberg:

skriven

Har ett gulgrönt överkast från 50-talet till svängbädd enl. ovan, som är till salu i Stockholm. Till högtbjudande. Skriv din mailadress så kan vi höras.

13 Eli:

skriven

Tusse: Ja, verkligen svängigt!

Anna: Verkar vara en 50-talsklassiker.

Ina: Jag också.

Randiga tråden: Undrar om det är samma gulgröna som mina föräldrar hade? Svaga ränder?

Skaffaren: Förmodligen, längst se Moster Mjölgumpas kommentar!

Clinen: Tja, då får du väl såga bort sängramen. (Skojar bara.)

Elisabet: Precis vad jag också tänkte när jag såg bilden. :-)

Moster Mjölgumpa: Se där, en svängsäng fortfarande i bruk!

Lybtar: Du får ringa Dux och be dem återuppta produktionen.

Miriam: Jojo.

Elina: Precis, mannen behöver sova så att han är pigg och alert på jobbet.

Anne Marie: Tyvärr fel färgskala. Men jag tackar för erbjudandet. Undrar om det (och Randiga Trådens) är samma gulgröna, med svaga ränder, som min mamma och pappa hade?



14 Clinen:

skriven

Hahaha, nej men jag är faktiskt sugen på att skaffa vars en säng åt mig och min man. Jag vill gärna ha sängar i teak och jag har sett huvud och fotdelen några gånger men vi blir så osäkra på om man behöver en underdel eller om man kan skruva fast dem direkt i "sängdelen"? (Haha, du vet den där madrassen med fjädrar som inte är bäddmadrass utan den undre delen)

Kommentera här: