Plötsligt - en tulpansamling!


God morgon, måndag! Och hur gick det här till då? Jag kommer hem från en loppis i Norrtälje
med en liten vas för 40 pix - och inser plötsligt att jag har tre saker, det vill säga början på en samling,
ur Mari Simmulsons Tulpanserie. Helt oplanerat.

Fatet och den stora vasen är tidigare loppisfynd,
båda har ett nagg.Men den lilla vasen är felfri (och nu har jag diskat den också).
Märkligt detta med samlingar som uppstår.
Eller hur?

Mer Mari Simmulson hittar du till exempel hos Upsala-Ekeby Samlarna,
som har 56 inlägg taggade Mari S.

UPPDATERING: Som vanligt, missa inte de roliga kommentarernat:
"Upptäckte i går att jag har 16 glasfiskar stående på en hylla."
"För några år sedan insåg jag plötsligt att jag, bland mina andra samlingar,
även hade en med senapsburkar."

Trevlig fortsättning på veckan!

1 Anonym:

skriven

Snyggt!

2 Fru Ekeby:

skriven

Visst är det konstigt? Sakerna smyger sej på oss - helt plötsligt samlar man på nått nytt (gammalt) utan att man vet om det (nästan) : )

3 Anta Snaque:

skriven

Mmmm, gillar "tulpantrion"! Dessa ting vill man ju bara HA!

Samlingar, ja! För några år sedan insåg jag plötsligt att jag, bland mina andra samlingar, även hade en med senapsburkar. Också helt oplanerad. Märkligt.

4 kicki:

skriven

Åh, jag älskar den serien. Den är M-O-R-M-O-R! Men jag glömmer alltid att kolla närmare vad det egentligen är för fat och vas hon har ur serien...

5 randiga Tråden:

skriven

Så fina, gillar färgerna de "lyser". jag köpte något liknande på en loppis i södertälje igår av MS, en liten vas. På Antikmässan i lördags fyndade jag tyg och Lisa Larssons Charlotte. Jag hade inte så mycket tid att gå runt och titta, det var vinsten jag köpte upp.

6 Eli:

skriven

Anonym och Thordis: Tack!

Fru Ekeby: Ja, det är märkligt.

Anta Snaque: DET var en rolig upptäckt!

Kicki: Det är verkligen en mormorsserie, tycker jag. Hur har hon den? Framme, arrangerad? Eller i skåpet?

Randiga Tråden: Visst känns det härligt att köpa upp vinsten?

7 Skaffaren:

skriven

Dom är jättefina tillsammans. Som gjorda för att samlas på.

8 Gunnel:

skriven

Upptäckte i går att jag har 16 glasfiskar stående på en hylla. Jag som slutat samla. Och 5 st av den ryska olympiabjörnen plus 14 celluloiddockor och 60 vaser. Mycket märkligt!

9 Lybtar:

skriven

Det är helt galet hur det kan bli.

Det värsta är allt detta smygsamlande. Sen börjar man köpa saker till sina nya samlingar och sen klagar man högljudt på att man har alldeles för mycket saker och ingen plats.

I alla fall hemma hos oss.

10 Adéle:

skriven

Tjusigt! :)

11 Christin:

skriven

Ja plötsligt händer det :-)

Fin liten samling som gör sej så snyggt i grupp.

Trevlig vecka du med !

12 StarChief:

skriven

Samla är livet. Uj vad många besökare du ha Eli

verkligen grattis, men å andra sidan är din blogg suverän.

13 Retrolux:

skriven

Jag kände att det gick utför när jag igår ropade in en negro-skål för 550 kr igår på auktion. Jag hade ju inte alls tänkt att samla på....



Jag har dessutom aldrig tänkt tanken att köpa något så dyrt heller (även om det i sammahanget inte vra så dyrt)

14 Benny:

skriven

Hahaha..no comments. Det finns inga rationella förklaringar till samlandet... man kan bara kontatera att det är roligt när det är spontant, eller när man inte anstränger sig utan dyker på saker av en slump!



Jag har problem att räkna mina samlingar, inte bara föremålen i dem, utan antalet samlingar...har man för mycket då? :-)

15 Ankan:

skriven

Hittade ett trekantigt tulpanfat på loppis och just nu står det på ett litet teakbord i köket. Någon sa att de tillverkades för EPA på 60-talet, men kanske någon vet mer? :o)

Kommentera här: