Ett sista svep från London


På Lisbon Grove ligger butiken Bentply, det blev Rutgers och mitt sista stopp efter besöket
i Alfies Antique Market och de andra antikbutikerna på Church Road, Marylebone. Här stod fåtöljerna
av italienaren Marco Zanuso. Jag skrev om ett par andra Zanuso-stolar här.


Skrivbordet är engelskt, 1930-tal.


Soffan ser vagt nordisk ut, men är brittisk, 1950-60-tal. De blå fåtöljerna är italienare.


Nu är vi i roliga butiken Retro Clothing i Notting Hill Gate. Där finns allt från dyrt 50-talsporslin
till bric-a-brac. Stolen skulle passa i min väninna Empire-Amelies våning. Och någon kanske
letar efter en skyltdocka, kalsongdelen?


Bambu och emalj, inte så vanlig blandning här hemma.


Även britterna tillverkade stiliga termosar...


... och plastbandsstolar!


Portobello Rd. Jag minns inte vad handlaren skulle ha för bokstöden, men jag
uppfattade summan som hutlös. Enligt henne var bokstöden "gamla", eftersom
de har två udda prydnader, katt och hund. Till skillnad mot moderna bokstöd,
som hade haft par ikatter eller hundar. Stämmer detta, ni som har pejl på äldre grejer?


Som gammal au pair älskar jag London. Bland annat för att allt inte är så
stajlat och perfekt. Fyra udda stolsitsar på en pub får symbolisera
stadens avslappnade attityd. Fast, aj vad svårt det är att hitta en "decent"
hål i väggen-fish & chips nuförtiden. På Empire-Amelies och min tid (1980-81)
fanns det en i varje kvarter. Plus en pub, förstås.


Gillar du också brittisk mid-century? Sök på London i sökrutan
uppe till höger så hittar du fler inlägg från årets Londonresa,
och en mängd från förra årets.
1 form55:

skriven

Jag är inte så säker på att Anneli skulle gilla den stolen, men jag kan ha fel.

Skrivbord från 30-talet är stiliga, men det finns bättre från 50-talet med lösa lådhurtsar hängande under.

2 Allt det gamla goda:

skriven

åh, snygg soffa, den som ser "vagt nordisk ut", men inte är det. den hade man inte tackat nej till! trevligt med mer från london, förresten. :)

3 Linda:

skriven

Åh, termosen! Den var ju helt galet snygg! Och bokstöden var charmiga, gillar att det var olika prydnader på de båda. Men jag vet inte om det betyder att det skulle vara så mycket äldre för det? Har jag aldrig hört något om.

4 Lotta:

skriven

Åh du anar inte vad glad jag är över dina London-inlägg!! Jag bodde i London 1997, i Marylebone, bara ett stenkast ifrån Alfies. På den här tiden var jag i princip ständigt luspank och det mesta av den knappa lönen gick till hyra och mat. Jag minns hur jag vandrade med min bästa vän på Alfies och hur vi drömde om alla dessa vackra ting. Vi drömde om en ljusare framtid, om en gigantisk vindsvåning vi skulle fylla med Alfies-möblemang. Det vore därför så himla spännande att få återvända dit idag och kanske t.o.m ha råd att köpa något. Vilka var dina bästa Alfies-fynd? Allmänna tips på vad du tycker att man ska tänka på då man besöker Alfies och second hand-butiker överlag i London nuförtiden? Jag har inte varit i London sedan -97 bör påpekas så jag kan tänka mig att mycket av stadsbilden är förändrad och att de loppisar/antikaffärer som då fanns är borta idag.

5 Josefine Viklund Levirinne:

skriven

Hejsan!

Har just hittat din blogg och gillar den skarpt!

Läst om din London tripp och undrar om du har några bra adresstips vart man kan leta 50-tals prylar och kläder när man åker över??



JOsefine

Kommentera här: