Hur många retrobloggar finns det?


Ska jag handla på Domus, Epa eller Tempo? Kunde en husmor fråga sig i början
av 1960-talet. Miriams Kafferep, Porslinsbloggen eller form55? kan en retrobloggläsare
fråga sig 2011. Eller kanske Allt det gamla goda, BohemiabloggenKeramiksamlaren,
Jag en loppista, Martin Klasch eller Sid Dox? Eller Porslinan eller StarChief?
Eller Randiga tråden? Eller allihop.

Numera går det lätt att tillbringa en hel kväll med att läsa retrobloggar inom olika genrer.
Det startas nya hela tiden - kanske föds just i detta nu bloggen Retrolampan?
Eller... Sideboardbloggen?


Problemet är tiden. Man hinner ju knappt blogga själv. Vill bara läsa.
Men trots det dilemmat så ber jag er tipsa om retrobloggar jag missat.
Kolla min blogroll - vilka saknas? Din egen som du startade i förrgår?
Eller din favoritblogg som jag inte hittat?
Berätta i en kommentar.

(Och... hur många retrobloggar följer du kontinuerligt?
Hur hittar du tiden?)
1 Christin:

skriven

Jag har din och många av bloggarna på din lista bland mina favoriter och läser ofta dom istället för att t ex titta på tv.

Med reservation för att jag kan ha missat dom i din lista så ser jag ej Porslinan, DollyBirdRetro, Agatas fynd och fantasier, DoreDoris, Precis en sån, Vandrarhemmet Skogsblomman och det finns säkert fler. Måste nu lusläsa bland dina favoriter så att jag inte missat något skoj :-)

2 eli:

skriven

Christin: Tack! Alla de där läser jag ju, men har glömt lägga till!

3 Helena:

skriven

Jag vet inte hur många bloggar jag följer. Men som Christin säger... Det blir istället för tv-tittande. Tycker att det är väldigt kul dock. I början av mitt bloggeri kändes det som om det var rätt tunnsått med retrobloggar. Nu finns det massor!

4 Eva:

skriven

Jag följer bara DIN blogg vad gäller möbler och saker eftersom jag egentligen inte vill ha de gamla sakerna utan tycker det är roligt att se dom och minnas dom från min barndom. Framförallt tycker jag om ditt sätt att skriva och stämningen på den här bloggen. Däremot är jag väldigt intresserad av kläder och mode genom tiderna och även sömnad och där följer jag tre helt olika bloggar i den stilen:

Vixen Vintagen http://vixenvintage.blogspot.com/ som alltid klär sig i vintage-kläder och lägger ut underbara bilder.

Casey´s elegant musings: http://blog.caseybrowndesigns.com/ som syr det mesta av sin garderob själv och i övrigt klär sig i "thrifted", alltså secondhand-plagg. Man får massor av tips!

Om Stil: http://omstil.blogg.se/ Historiskt kunnande om mode och väldigt annorlunda, lätt knasig klädstil och ofta hemsytt.

Jag sitter mycket hellre och läser bloggar än tittar på TV, men ibland blir "måsten" lidande... lite lätt beroendeframkallande m.a.o.

5 Sophie:

skriven

Tack för tipsen! Jag har precis förälskat mig i retro/loppisprylar så det är jättekul att läsa om det hos andra + att jag lär mig väldigt mycket. :)

6 Tusse:

skriven

Vi köper allting i Konsum och det finns bara en retroblogg.

Förresten såg jag ett redaskåp i äkta glas i dag. Hälften av lådorna var i själva verket burkar och flaskor med gängade lock.

7 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Håller helt med att det är svårt att hinna med att läsa allt intressant som skrivs. Noterar att din blogroll ser ut som min dvs den ändras inte. Många har ju blogrolls som ändras när någon gör ett inlägg. Då kommer den bloggen överst i listan. Då är det ju lite lättare att sålla vilka bloggar man ska läsa. Jag brukar tjuvkika på Porslinans blogroll när jag läser bloggar!

8 AL:

skriven

Det har ökat lavinartat med bloggar och jag försöker läsa alla som intresserar mig. Däremot så har jag kanske inte inspiration att skriva kommentarer på alla inlägg som görs eftersom det känns som att jag ska upprepa mig hela tiden. Men jag vet att det är roligt att få kommentarer, så då försöker jag även ge.

9 Sid Dox:

skriven

Retro är inne som aldrig förr, så vi ligger nog rätt till ännu ett tag :-)



Tack för länkningen! (den nya rätta)

Nu blir det mer aktuella retrospaningar hos mig med egna nytagna bilder.

10 Sara:

skriven

Jag brukar läsa en hel drös med retrobloggar, men Sixteen Tons är en som jag gillar mycket som jag såg att du inte hade med i din lista. Adressen är http://etoiles.blogg.se

11 Kristina:

skriven

Retro och retro.Jag älskar Isis projekt att skapa sig en 40tals garderob efter de tips hon fått genom en gammal bok http://fortieswardrobe.blogspot.com/

Jag gör vågen för alla sorters småexentriska målsättningar såsom den franska damen med den enorma samlingen av vintage såpass stort att det bör räcka för årets alla dagar! Ni hittar henne på den finka vintage forumet här.http://www.fintage.net/blogi/

Det är så skönt med människor som vågar bestämt gå sina egna vägar. Själv är jag nog lite för spretig och hit och dit för att orka äntra dylika projekt . Men störtinspirerande är det verkligen!

Och supertack för att min blogg finns på din lista, en och annan av dina läsare ramlar in. Kul!!!

12 Sofia:

skriven

Jag följer ett par retrobloggar varav din är en klar favorit!

Själv var jag på vippen att starta en egen retroblogg, men ändrade mig efter en del övervägande. För att hålla läsarna intresserade måste man ju hela tiden köpa nya grejer. Jag har redan det mesta jag behöver och gillar inte att samla på mig onödiga saker som sällan används, hur fina de än är. Så inläggen hade nog blivit för få. Det får bli en bokblogg för min del istället. Tur dock att det finns så otroligt många retrobloggare vars bloggar jag kan läsa och inspireras av! :-)

13 Gila:

skriven

Har tappat räkningen på hur många bloggar jag följer...men din var en av de första jag började läsa...

14 Anna:

skriven

Känner igen det du skriver! Hur ska man hinna!? Jag kollar bloggar på telefonen och då blir det lite varstans så fort jag får en minut över. Sitta vid datorn har jag inte tid med på sommaren ;)

15 Ann-Charlotte:

skriven

Jag följer rätt många bloggar, men din var den första jag hittade, för ett par år sedan. Jag har alldeles nyligen börjat retroblogga själv, och har märkat att det är lite knepigt i början, att få sin blogg synlig så att andra hittar den. Men du har den i din lista ser jag :)

16 Linda:

skriven

Det är snart ett heltidsjobb att hänga med i alla roliga bloggar! :) Och nu när jag kikade i din lista så hittade jag några som jag inte varit inne på tidigare så nu blev min lista ännu längre... ;)

17 Jenny:

skriven

Jag följer fler och fler bloggar och tycks inte få nog av att läsa dem. Det där med tiden är dock besvärligt!

18 Amanda:

skriven

Jag vet inte riktigt vad som definierar en retroblogg, bloggar själv en del om mina loppisfynd och att jag gillar äldre prylar. Annars följer jag din blogg (som är himla fin) och dessa:

http://bettylougotanew.blogspot.com/

http://blog.johannaost.com/ (kanske inte så mkt retro, men hon inreder himla fint och är som ett vandrande femtiotal hela hon!)

19 Jonna:

skriven

Jag har femtiotalsjakten på min favoritlista och sen brukar jag klicka mig vidare in på andra retrobloggar härifrån :)

20 Allt det gamla goda:

skriven

tack för att du nämnde mig! din blogg var den första jag hittade i retrobloggvärlden, och jag har nog följt femtiotalsjakten nästan från början. jag tycker att din lista på andra bloggar är en bra början för att hitta nya intressanta bloggar, eli.

jag följer alla de jag har på min lista, ibland hittar jag fler och då länkar jag till dem.



har du/ni andra märkt att det även finns en retroblogg-död? lika många retrobloggar som poppar upp, försvinner också för att intresset/motivationen dalar. väldigt tråkigt, tycker jag.

21 Eli:

skriven

Alla: Tack för intressanta kommentarer, och för bloggtips. Nu har jag uppdaterat min blogroll med de flesta som ni tipsat om. Och så har jag rensat bort några bloggar som inte uppdaterats på ett halvår eller mer. Några låter jag vara kvar, för även om de inte uppdateras längre så har de mycket läsgodis att bjuda på i gamla inlägg.

Allt det gamla goda: Jo, precis. Som jag skrev ovan så har en del retrobloggar somnat in. Men jag tycker nog att det på en nedlagd går fyra nya. Ungefär.

22 Sofie:

skriven

Jag följer endast din blogg och kikar in på en del andra då och då, bl.a vissa av dem som du har i din lista.

Jag brukar faktist sträcka mig efter min iPhone när jag vaknat till på morgonen och kolla jobb-mejl och lite saker genom den och då passar jag på att, var annan/tredje dag kolla om du lagt in något nytt.

Det var din blogg som fick mig att fastna för femtiotalsinredning, för dina inlägg är så charmigt skrivna och bilderna alltid trevliga och färgglada. Gillar att de är lite säsongsbetonade ibland också - min favoritbild är den med ljungen och blomkrukorna på blombordet från september 2009 i inlägget som hette "Höstfärger hemma hos mig". Färgglatt och gör mig bara så glad liksom!

Tack för en himla rolig blogg!

23 Fredrica:

skriven

Ett tips är att skaffa en bloglovin.se då slipper du gå in på bloggarna hela tiden´när det inte finns nått nytt. Utan när någon skriver ett nytt inlägg så syns det där och du kan följa hur många bloggar du vill. Himla enkelt är det.

24 form55:

skriven

Din och Bennys var de första jag började läsa. Nu blir det så många jag hinner och jag hinner ganska många. Favoritbloggar är förutom de två uppräknade även PES-bloggen och Porslinan.



Har du med "Huset på Lövås", "70-tal" och "Farfars lampa"? (ser inte listan i detta läget) Sedan finns det många utländska retrobloggar om man vill läsa dem också.

25 enannanhelena:

skriven

Din följer jag så klart ;), hittade hit via Kerstin Kokks blogg (som jag också gillar skarpt!) för flera år sedan nu. Retro-tokig och Tusen vaser läser jag också regelbundet, en del andra kikar jag in till då & då.



Annars följer jag inte specifikt s.k retrobloggar (även om jag själv bloggar en hel del om second hand och äldre ting;), jag följer helt enkelt bloggar som tilltalar mig. Det kan vara många olika saker som får mig att "fastna". Vackra ord eller fina bilder, eller både ock, eller ingetdera... Ett personligt anslag är nog det jag oftast faller för.



Tiden har jag inte - egentligen, särskilt inte sedan jag själv gav mig in i bloggandets ljuva, men tidskrävande värld. Men jag tar mig tid, för att det är så kul att se vad ni håller på med "därute".



Du ligger ju så klart i min tjocka favoritmapp, sa jag det? ;)



/helena

26 Helén Torstensson:

skriven

Retro vetesjutton om det är, men är man intresserad av Nilsjohan så håller jag på och sammanställer en A-Ö-lista. Lååångt ifrån komplett men jakten efter bilder är konstant igång. Just nu är det dessvärre en svacka snyft

27 Benny:

skriven

Jag vet inte när jag började läsa din blogg, men det var i alla fall en av de första tror jag, jag startade ju upp själv på riktigt 2008, så det är snart 4 år sen...Jag gillar ditt sätt att skriva på och inredningsbilderna, reklaminläggen mm, det liksom kompletterar en del av mina ultradetaljerade, faktadränkta inlägg :-)



Vad gäller andra bloggar så följer jag min roll i bloggen där de flesta intressanta bloggarna finns med, sen kollar jag runt hos er andra om nya intressanta länkar, gillar jag så lägger jag till i listan! Jag håller med om att det är svårt att hinna med alla, listan är lång, men jag försöker i alla fall kolla igenom för att hålla mig ajour, sen läser jag det jag fastnar för! Oftast sitter jag på lediga stunder, på lunchen, sent på kvällarna etc.



Fakta är också att jag nog ofta kollar in på nya bloggar när nya läsare kommenterar i mina inlägg!

28 Lybtar:

skriven

Vi följer många, men kanske inte dagligen. Försöker läsa i kapp på helgerna. Själva har vi inte haft så mycket att blogga om och nu under en period så har det varit mycket annat som tagit vår tid. Medet är verkligen roligt att läsa allas bloggar och framför allt att få kommentarer från andra på vår egna blogg.

29 Hannasvirrvarr:

skriven

Det är verkligen galet hur mycket tid som kan flyga iväg när man läser bloggar. Men det kan ju också vara så givande.



Jag är själv en "loppisgalning" (och bloggar om det). Förut brydde jag mig inte om designföremål och tidstypiska fynd men allteftersom jag har upptäckt att jag hyser en kärlek till 50-talets formspråk så har jag blivit intresserad av att lära mig mera. Och då är retrobloggarna ett ypperligt sätt, man få informationen i ett levande flöde och det känns mera lättillgängligt än att börja läsa böcker på temat. Det är bara den där tiden... :)

30 Maria:

skriven

Lägg gärna till min blogg. Butik i Kalmar som ser retro som ett sätt att framför allt handla hållbart! Och inte gynna massproduktionen mm mm. Välkomna!

31 jmannen77:

skriven

Min blogg är (trots namnet) inte renodlad retro, utan jag bloggar om det som faller mig in.

32 Nilea:

skriven

Om man ändå hade en renodlad retroblogg. Det är den inte men en hel del loppisfyndade retrosaker hamnar där numera.

33 Made by Ina:

skriven

Du får jättegärna ta med min blogg på din lista ;)

Jag hinner mycket att titta på andras bloggar för jag är mamma ledig ;)



Marina

Kommentera här: