Klubbad (eller Allt blir inte som man tänkt sig)


Åkte alltså på auktion i lördags. Hoppades på annonsens "barskåp, 1950-talet" och annat smått
och gott. Men när vi klev in i ladan på Bergby gård var den full av mattor och konst. Jodå,
de fanns nämnda som huvudnummer i annonsen men vi hade inte riktigt fattat deras dominans.

 
I andra änden av ladan såg jag enda spåret av 1950/60-talen, en trist byrådel.
Lanternan och klockan klubbades snabbt bort, rätt tippat, shabby chic-grejer.


Men sedan... började auktionsutroparen ropa ut mattorna och konsten och
vi blev kvar tills auktionen var slut. Han var ett superproffs som gav små
allmänbildande miniföreläsningar om konstnärerna bakom verken, och om olika
tekniker, och om mattdistrikt och olika typer av knytningar.
Vi kom inte hem med ett barskåp (det fanns inte ens med på auktionen) utan
med två tavlor och några mattor. Den på bilden lyser nu upp vårt vardagsrum
där nu också en Corneille (en av Rutgers favoritkonstnärer) hänger över soffan.
Och vi är jätteglada att vi stannade kvar trots avsaknaden av 50- och 60-tal.

Så kan det gå....
1 Linda:

skriven

Så kan det gå! :) Men ni hittade uppenbarligen väldigt bra saker ändå, trots bristen på 50-tal. Mattan är underbar, så härliga färger! Skulle vara kul med en bild på er Corneille också.

2 Monet:

skriven

Jätteacker matta! Fiint ni får det!

3 Jenny:

skriven

Jag gillar mattan! Jag svängde också förbi en auktion igår, på Värmdö och trodde först att bilden var därifrån. Den hade nämligen också mattor och tavlor som huvudobjekt. Jag stannade dock inte utan tog mig till en bakluckeloppis istället :)

4 eli:

skriven

Linda: Okay, ska ta en bild och uppdatera inlägget.

Monet: Förstod att det här var mer i din smak :-)

Jenny: Samma auktionskammare. De var i Bergby lördag och Hemmesta söndag. Du skulle ha stannat till...

5 Allt det gamla goda:

skriven

där ser man! nu när jag var berlin var jag också putt över avsaknaden av 50/60-tal men jag hittade ju grejer ändå, precis som ni gjorde!

snart vill man se bilder från nya lägenheten, förresten.. :P

6 enannanhelena:

skriven

Det är ju det jag säger hela tiden, att man inte får hänga upp sig på ett visst -tal... Alla möjliga -"-tal" kan ha fina saker "under sig". Mitt hjärta bryr sig i alla fall inte om den exakta åldern på tingen... och inte plånboken heller. :)



Corneille brukar göra en del fint, tror jag bestämt, en konstnär som har en förkärlek till kattmotiv ligger mig alltid varmt om hjärtat!



/helena



ps Förresten; riktigt härliga färger i mattan!

7 Lotta:

skriven

Hej! Åh, vilken härlig blogg du har! Jag blir glad varenda gång jag tittar in här :-) Jag såg att du, precis som jag, gillar att fika och undrar om du varit på Ebbas fik i Helsingborg? Här är det 50-tal som gäller i både inredning och utbud. En riktig pärla i vår stad :-) De har en hemsida, www.ebbasfik.se, men jag får nog själv ta mig dit och dokumentera en dag :-)

Hälsningar Lotta

8 eli:

skriven

Allt det gamla goda: Haha, EN bild finns nu i nästa inlägg.

Enannanhelena: Håller med!

Lotta: Tack! Jo, jag har varit på Ebbas, men det var innan jag började blogga och plåta en massa. Dokumentera!

Kommentera här: