Läsarfråga: Var hittar jag ett 60-talsgolv?

Lotta ber i en kommentar om hjälp av Femtiotalsjaktens läsare:
"Tänkte bolla över en fundering till dig: Jag är på jakt efter tidstypiska golv till vår lägenhet
från -63 och är lite inne på linoleum. Är ute efter en kall färg, gärna ljusgrå. Upptäckte att du
tycks ha haft intressanta plastgolv i din förra lägenhet. Är det månne Forbos linoleumgolv?
Jag skulle bli jätteglad för tips från såväl dig som dina läsare angående
golvval i tidstypisk stil!"

Kom igen, alla kunniga FJ-läsare, hjälp Lotta med tips!

PS. Mitt golv (bilden) var Forbos plastgolv Novilon Scandinavia, "Vicenza", nr 8523
1 Mattias:

skriven

Själv valde jag ett par olika varianter av Forbo artoleum graphic till mitt hus från tidigt 60-tal men artoleum striato påminnner väldigt mycket om de originalgolv som fortfarande finns kvar i garderober.

2 Susanna:

skriven

Här i Göteborg finns det något som kallas återbruket. Där lämnar folk in hela delar av sina hus och lägenheter när de skall typ renovera. Där kan man hitta tidstypiska handtag, kakelplattor, dörrar och säkert golv också! Kanske finns något liknande där hon bor?

3 MrsUniversum:

skriven

Linoleum i starka färger finns hos DLW och Forbo Forshaga. Plastmattor blev vanliga på 70-talet. (Jag älskar linoleum men önskar mattorna fanns mönstrade som på 1900-talets början...)



http://www.armstrong.se/commflreu/sv-se/flooring.asp/linoleum/_/N-1z141ut



http://forbo-flooring.com/Business/Products/Linoleum/General-purpose-linoleum/Unexpected-Nature

4 Lotta:

skriven

TACK för att du dedikerade ett inlägg till mig och hjälpte mig i min jakt på nya golv! Och TACK till alla er som kommit med jättebra tips på var jag kan hitta tidstypiska golv!

Kommentera här: