Sillburk utan ursprungsmärkning (uppdaterad)


"Furuvik" till vänster, "Vardag" till höger. Och i mitten? Burken med sill och dill har Rutger
ärvt. Den har ingen märkning under och vi vet inte varifrån den kommer. Vet du?
UPPDATERING: Ja, naturligtvis kom det snabbt korrekt svar från en FJ-läsare, inom mindre än ett dygn.
Anneli visste att burken är en Upsala-Ekeby, formgivare Mari Simmulson, UE SSweden 1038/17.
Och form55 tipsade om att en (utgången) annons på Tradera med burken. Tack!


Den här sillburken står på Dagnys Hörna i Östhammar. När jag plåtade den tyckte jag att
den såg ut att vara från samma serie som Rutgers burk. Men när jag nu tittar på bilden ser
jag ju att det bara är färgskala och ränder som är liknande. Dagnys burk påminner
om Mari Simmulsons kruka, som jag visade här.
UPPDATERING: Så den första burken var faktiskt Mari Simmulsons. Vad har vi här då?
1 Susanna:

skriven

Ingen aning, men den är väldigt fin!

2 Kerstin:

skriven

Jag känner igen den. Undrar om jag inte sett den på en antikaffär i Uppsala. Jag ska kolla nästa gång jag kommer dit. Om man har tur kan ju den vara märkt.

3 Audrey Fenn:

skriven

Jag tycker den påminner om stilen på Laholm keramik. Men jag tror inte att den andra är från samma ställe.

4 form55:

skriven

Jag tycker att den ser ut att komma från Bornholmsfabriken Michael Andersen & Søn. De brukar ha tre fiskar i botten.

5 Lotta:

skriven

Tänkte bolla över en fundering till dig: Jag är på jakt efter tidstypiska golv till vår lägenhet från -63 och är lite inne på linoleum. Är ute efter en kall färg, gärna ljusgrå. Upptäckte att du tycks ha haft intressanta plastgolv i din förra lägenhet. Vad var det för grått golv du hade? Varifrån kommer det? Färgnyans? Är det månne Forbos linoleumgolv? Vad tycker du om golvet så här retrospektivt sett, fördelar/nackdelar? Jag skulle bli jätteglad för tips från såväl dig som dina läsare angående golvval i tidstypisk stil!

6 Lena:

skriven

Fin tapet den där på Dagnys Hörna.....den har jag i sovrummet i min 50-talslägenhet...:)

7 Anneli Westergren:

skriven

UE Sweden 1038/17 maris!

8 Eli:

skriven

Alla: Litet olika bud. Anneli, menar du den sista burken eller Rutgers? Och samma fråga till form55.

Lotta: Forbos Novilon Scandinavia, "Vicenza", nr 8523! Jag gillade det golvet (har ju flyttat nu). Jag gör ett inlägg och ber läsekretsen om tips!

9 form55:

skriven

Anneli W har nog rätt ser det ut som:

http://www.tradera.com/SILLBURK-MARI-SIMMULSON-UPSALA-EKEBY-auktion_341145_135539440

10 Annica:

skriven

Och vasen i mitten har jag en likadan :)

Kommentera här: