Snyggt som i Mad men och The hour


Klänning och kofta ur Banana Republics nyligen lanserade Mad men-kollektion.
Så snyggt. Brittiska The Guardian föreslår i den här artikeln fler tv-serier som borde
ha en egen klädkollektion. Bland annat "The Hour", som går på SVT just nu och där
rollfigurerna är ännu snyggare klädda än i "Mad men"...
(Foto: Banana Republic)


... eller hur? "The Hour" utspelar sig kring nyhetsdesken på en tv-kanal i London 1956.
Klädmässigt är serien charmigare än "Mad men" eftersom allt inte är lika city slick och elegant.
Kolla koftan! Känn doften av koleldad pub-brasa och brittisk regnfuktig ull.
(Foto: Laurence Cendrowicz/BBC)

Vilken tv-serie tycker du borde lanseras som klädkollektion?


1 Eva:

skriven

Vad kul att du tar med lite 50-talsmode! Det är ju bara SÅ snyggt! Kolla t.ex. in Audrey Hepburn i den här Youtube-filmen http://www.youtube.com/watch?v=Xxw1tLFAty8

2 MalinMatilda:

skriven

The Hour är inte bara snygg, utan dessutom grymt bra!!! Är även mer för den brittiska än den amerikanska looken, så the Hour får min röst även gällande kläderna.

Klar favorit för närvarande!

/*

3 Anta S:

skriven

Ett snyggt mode som borde få en liten renässans.



Ett tips om ni vill se ett mysigt retrocafé med massor av 50-talskänsla: Kolla dagens inlägg på min blogg, där finns en länk till ett nyhetsinslag från SVT:s Nordnytt om Ruter Retro Café i Boden.

www.antasnaque.blogspot.com

4 Tusse:

skriven

Nä guuud vilka larviga koftor! Jumperset ska det va!

Hem till byn kanske ... När jag nån gång flyttar till landet skall jag börja klä mig som en hemtillbyare.

5 AL:

skriven

Jag gillar Mad Men, men The Hour är i en helt annan liga. Det ska vara engelsmän till att göra något så där bra serier.

6 Tusse:

skriven

Förresten fick jag en alldeles fantastisk idé om en dramaserie i 1950-talsmiljö när jag såg de här bilderna:

http://www.jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=273&lang=

Tänk bara. Herrarna i Junexrockar som sugar på hornbrillorna medan de dikterar affärsbrev för damerna i jumperset (gärna med koftan slängd över axeln) vid sina Facitmaskiner.

Och apropå Facit (som vi alltid menar oss ha i hand först nu) kan väl en Gunnar Ericsson-lookalike få yttra den berömda repliken:

- Vi sitter på randen av en vulkan ... men det där får vi ta efter Tokyo!

7 khina:

skriven

Eftersom jag gillar svenskt 50-60-tal så gillar jag även de svenska filmerna med dess miljöer och mode.Tex. Åsa-Nisse filmerna (de gamla), Alla vi barn i Bullerbyn och Din bästa sommaren.

8 enannanhelena:

skriven

Tycker The Hour är alldeles ypperlig! Och intressant med historien runt när/hur nyhetsrapporteringen förnyades och blev modigare och mer sanningsåtergivande. Och kläderna, miljöerna och "de styva överläpparna", är sköna detaljer, som blir mer än detaljer - för oss vintage-nördar. ;)



Annars är ju Dexter en av mina absoluta favoritserier... Vet inte riktigt vad det skulle kunna bli för klädlinje av det? Hawaii-skjortor med lite uppiggande blodstänk?! Hm. :)



/helena

9 Anna-Carin:

skriven

Näe!

Nu håller jag inte med, Mad Men har mycket snyggare intriören och kläder än The Hour. Visserligen kändes det nya kontoret i Mad Men, lite taffligare än första men, stilen är oklanderligt. Jag hamnade framför The Hour härom kvällen, har totalt missat denna serie, ser gärna ett avsnitt igen. Däremot väntar jag otåligt på Downton Abbey, har man missat denna pärla så har du mågot att se fram emot. Nya avsnitt kommer i november.

10 Ebba:

skriven

Den nya filmatiseringen av (eller typ i somras) "Upstairs, Downstairs" skulle nog skapa riktigt bra kläder! Oh tänk på all lyx! Hur chica var inte folk på fyrtiotalet?

11 Fläderblom:

skriven

De senaste åren har väldigt många människor varit klädda i kollektionerna "Ronny & Ragge", "Pistvakt" och "Albert & Herbert". Dessa har länge varit populära i landsorten, men har nu slagit stort även i Stockholm. Om "Mad Men", "Huset Elliot" eller "Boardwalk Empire" styrde garderobsvalen skulle världen vara vackrare och behagligare.

12 The StarChief:

skriven

Snygga kläder, får kanske börja spana på denna serie

Kommentera här: