Årets retroklapp: Den nya dockskåpsboken


Matkasse, Ipad eller en "upplevelse"? Nej, Årets julklapp till alla retromänniskor (och till alla
andra designintresserade också) måste ändå vara den här...


... boken, "Skandinavisk design
i dockskåpet". Den "tar med läsaren genom de olika
trenderna inom skandinavisk inredningsdesign,
från 1950–2000, i miniatyr".
Vilken lysande bokidé!


Jag läser om boken ("Lika delar härligt barnslig och nostalgisk som vuxet voyeuristisk") på Arvinius
förlags hemsida, ser mig själv uppkrupen i soffan på julaftons kväll - alldeles lycklig med (julklapps)boken
och en nyöppnad chokladask. Panikmejlar Rutger att här har du toppen på min önskelista.


Michel Hjorth har tagit bilderna,
Yvette Wadsted och Ulf Beckman skrivit.
Här finns mer info om boken.

I väntan på tomten, kolla in sagolika dockskåpsbilder
hos bloggen Allt det gamla goda!

Fler förslag på Årets retroklapp?
1 Madeleine:

skriven

kul och fint! själv ska jag ha en liten bumling till vårt dockskåp :)

2 Gila:

skriven

Boken Funkisglas av Thomas Lindblad är också ett hett tips.

3 Hasse A Norge:

skriven

Morrn.



Gillar den trasiga tapeten, på bilden med stolen.



Ha de bra.



Hasse A Norge

4 Isis:

skriven

Åh, den vill jag ha. Har kvar min mammas dockskåp som min morfar byggde åt henne i början av 50-talet. Dockorna har inte överlevt mig och min syster, men möblerna har hållit och är fortfarande jättefina.

5 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Tänkte precis föreslå Funkisglas men Gila hann före... Tack för tipset förresten. Detta ska genast spridas till släkten!

6 The StarChief:

skriven

Ser en liten fräck fåtölj som passar till soffan jag hittade på en sait. Hm min fru har sitt möblerade docksåp kvar från 60-talet med belysning å allt

7 Tusse:

skriven

De gröna, nästan självlysande krukväxterna oooooo!!!

8 Allt det gamla goda:

skriven

man tackar för länkningen, eli! den boken hade jag helt missat, ingen av mina dockskåpskompisar har ens tipsat mig.. vad tusan? nu får man väl lägga ut lite dockskåpsbilder när du skickar över läsare.. hihi! :P

9 Eli:

skriven

Madeleine: Trevligt!

Gila och Ulrika: Ja, så klart är Funkisglas en av Årets retroklappar!

Hasse: Kul med en kommentar från dig, det var länge sedan senaste "Morrn"! Ja, jag tycker den bilden är fin.

Isis: Det låter underbart. Har du gjort inlägg om det?

The StarChief: Samma fråga här, har ni gjort inlägg om det?

Tusse: Härligt onaturliga!

Allt det gamla goda: Jag hade också missat den, den presenterades tydligen på Bokmässan i höstas, men ingen har skrivit något om dne tills DN hade en liten artikel i förrgår. Ja, lägg ut!!!!

10 Linda:

skriven

Så kul! :) Och jag håller med dig, det är så mysigt att få böcker i julklapp och krypa upp och läsa på julaftons kväll. Och nu har jag fått två bra förslag till årets önskelista, Skandinavisk design i dockskåpet och Funkisglas. Tänk om jag varit så snäll att jag får båda? ;)

11 Nusse:

skriven

det har ju kommit första boken i en serie om bilderböcker, den avhandlar väl 50-talet om jag inte minns fel. Blir väl given under mångas granar? Den heter nog Bilderboksretro.

12 Isis:

skriven

Nej, det har jag inte. Just nu är allt nerpackat på vinden. Men jag får ta och packa upp och ta bilder någon dag- skulle vara roligt att ha i vilket fall som helst!

13 Gestaltningstanten:

skriven

Tack för tipset. Jag beställde den bums i julklapp till mamma. Nu väntar den på mig nere på hemköp. Hon kommer bli överlycklig. Tack en än gång.

14 Borgmästaren:

skriven

Verkar spännande! Annorlunda idé.

Kommentera här: