De ville ju hem till Sverige - vill de hem till dig nu?


Där stod de, litet undanskymda bland diverse amerikansk bric-a-brac på New York-loppisen.
10 dollar styck. Jag såg det som en hjälpinsats att betala lösesumma och flyga hem de två
små fugorna. Fast... jag samlar ju inte på Fuga.
Gör du? Skriv en kommentar och berätta varför du vill ha dem, så lottar jag ut dem till någon
av er som kommenterar. Jag drar en vinnare nu på torsdag den 22 december kl. 12.00.

PS. De är 6 cm höga, och Sven Palmqvists Fuga kan du läsa ett intressant inlägg
om hos Porslinsbloggen.
1 Benny:

skriven

Kul grej, jag hade nog också befriat dem från de amerikanska klorna och tagit med dem hem :-)

Denna modellen hör väl inte heller till de vanligaste bland Fugorna, jag har ingen sån, så visst är jag intresserad att vara med i dragningen :-) De blå är extra fina tycker jag!

2 Lotta:

skriven

Åh! Åh! Åh! Vilka skönheter!!!! Jag älskar blått glas över allt annat och skulle vårda dessa två ömt om jag finge ha Fru Fortuna på min sida. Jag samlar inte på Fuga ännu men ser att dessa skulle kunna bli en fin start på en samling! Rom byggdes inte på en dag som bekant :) Skulle tills vidare låta de samsas med lite andra vackra glasföremål i blått i en vacker installation på mitt sideboard. Håller tummarna och önskar dig en riktigt god jul!

3 Retrolux:

skriven

Fabulöst! Vilken hjälteinsats du gjort! Tycker att svensk design ska få chansen att stanna i Sverige.



Här till motiveringen:

Jag och min mor är hemskt förtjusta i Palmqvists centrifugerade glas. Jag har blivit blixtförälskad i Colora och mammas favorit är Fuga.



Just denna modell saknas i samlingen och jag vet att hon skulle gilla storyn om lösensumman. Lite roligare än inropade brickor på auktion fulla med massa annat jox än just det man helst av allt vill ha. Det blir alltid min uppgift att sälja överblivet jox på nätauktion...



Man kan undra om du i NY fick truga,

eller om dessa 20 dollar fick duga

för att få hem två underbara Fuga?

4 yvonne:

skriven

Oj, titta!

Där stod de, å så långt hemifrån.



Jag är jätte intresserad, har alla i den färgen utom just den där stoleken! Och eftersom det snart är jul och jag är en väldigt givmild person så ger jag gärna den ena till någon annan och blir mycket nöjd och glad men en till min egen samling och samtidigt kan vi göra en till person glad!

5 agata:

skriven

Om jag vill ha dem!? Självklart!

I mitt ekletiskt inredda hem, där lantligt har samma utrymme som 50-tal och 70-talsretro finns en fin liten samling av Fuga, som mest består av klarglas. De små skålarna vill ha nya, blåa kompisar! Och jag behöver något att servera fredagsmystacosingredienser i.

6 La momes Old fashioned:

skriven

Så fantastiskt vackra de är. Jag har alltid drömt om att hitta fugor på loppis, men de har aldrig kommit i min väg.

7 Anna:

skriven

Åh! Jag som inte äger en enda Fuga skulle gärna lägga vantarna på en sån fin blå!

Här kommer ett rim som kanske passar när du ska skicka iväg dem :)

"Åter hemma från over there

med en gåva som kommer här

En julklapp som heter duga

Till den som önskat sig en ...."



8 Hencopenko:

skriven

Att slå två fugor i en smäll hade ju varit trevligt :)

Väldigt eleganta!



God jul.

9 Skaffaren:

skriven

Jag ställer upp för det småländska glasbruket.

Habegäret är som ett sendrag.

Hoppas att jag vinner!

10 form55:

skriven

Jag har visserligen en likadan, men utan etikett. Fast jag nöjer mig med en om jag vinner så kan någon annan också bli glasglad.

11 Christin:

skriven

Åh min favoritfärg när det gäller fugaskålar.Har haft en sån på min önskelista länge men inte sprungit på någon och tomten har tydligen heller aldrig gjort det...Skulle vara roligt att kunna börja sin fugasamling med så fina exemplar.

12 Lena:

skriven

Har en blå,röd och grön sektion i min Prydnohylla. Den blåa gapar lite tomt. Dem skulle passa förträffligt där.... God Jul!!

13 Ulrika:

skriven

Hos min mormor fanns när jag var barn en liten blå Fugaskål. Den stod i vintrinskåpet och man fick inte peta på den utan mormors uppsikt. Mormor var själv väldigt förtjust i sin Fuga. Jag älskade den blå färgen, och den lilla storleken som passade så väl i mina barnhänder. Vid högtidliga tillfällen fick jag äta dessert ur skålen, med silversked. Alla andra åt på "finservisen", men jag tyckte att den blå skålen var finare. Tyvärr försvann den lilla Fugan vid mormors dödsbo för ca 10 år sedan, eftersom en udda liten blå skål ansågs vara värdelös. Ååh det kniper i mitt hjärta när jag tänker på det.

14 Jessica:

skriven

Åhh! Jag är en alldeles nybliven Fugasamlare. Har bara för någon månad sen ärvt ett par skålar i samma färg men annan form av min farfars faster som nyss dött. Hon var en fantastisk dam och jag är glad att ha fått hennes skålar. Tror att de skulle gilla sällskap av de på bilden!

15 Lena N:

skriven

Precis en sån!!!! Jag samlar på just den här storleken av Fuga! Har en röd och en blå. Tänkte få ihop ett halvt dussin, vilket inte är det lättaste, och sedan använda dem som juiceglas till frukosten. Men när etiketten är kvar så hamnar de nog i glassamlingen.

God Jul!

16 Ingrid Olsson:

skriven

UNDERBARA! Vilken fin tanke att lotta ut dessa till Jul. Önskar att du får en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

17 Sara:

skriven

Jo, för jag bor också utomlands som dessa 2 skönheter gjorde men har nyligen skaffat ett 2dra hem strax utanför Orrefors dit jag ska nu över nyår. Skulle ju vara jätte kul att träffas där! ;)

18 martin:

skriven

Jag vill gärna ha en lott i tombolan! Av den enkla anledningen att jag samlar och saknar dessa...



God jul!

19 Stina:

skriven

Varför jag vill ha dem? För att jag behöver dem, de är snygga, för att jag verkligen skulle behöva något som piggar upp, som gör mig lite glad och som är svenskt (c: För att jag behöver lite julkänsla, för att jag bara har grå Fuga sen tidigare (och genomskinlig), för att jag gillar Sven Palmqvist och din blogg!

20 Ingeborg:

skriven

Oj, studsade högt när jag såg dessa fugor. Vill så gärna vara med i lottningen !!

21 Lotta Daisy:

skriven

Jag skulle ge dem till mina båda döttrar.

22 Ann-Kathrine Salmonsson:

skriven

Dom är helt underbara!

Jag använder mina Fuga skålar så gott som dagligen.

1954 var ett fantastiskt designår. Fuga, Luma Ljusbukett, Pinnsoffan Florida. Min man Olof är född -54. Listan kan göras lång.

Jag vill gärna vara med i din utlottning. Och önskar dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

23 Linda:

skriven

Mycket snygga! Samlar inte på Fuga men ska jag någon gång göra det så ska det vara de här blå.

Jag diskvalificerar mig själv från utlottningen eftersom så många andra här verkligen verkar vilja ha skålarna. ;)

24 Helena:

skriven

Passar på att tacka för ett spännande bloggår när jag ofta haft stort nöje av Femtiotalsjaktens odysseér nära och fjärran och bildfyrverkerier från miljöer och mässor! Nyårsönskning: mera sånt!

Fugor finns i min samling, bland annat de raka fina blomkrukorna och ishink, några stora salladsskålar och små små skålar som man kan ha en klick senap i om man dukar fint till falukorven! De gjordes i många fina former och kulörer, min favorit är blåa och jag kan inte räkna ut vad dina skulle användas till. men snygga är de.

25 Erika:

skriven

Sol vind och vatten, har jag varje sommar, tänk två blå, där man kan lägga smultron plockat på strå.

Bara så underbara.....

Samlar inte Fuga, men älskar glas i olika former och en samling börjar alltid någonstans.

26 Ingeborg Gustafsson:

skriven

Mycket fina! Vill gärna delta i lottningen. Tack för en mycket intressant och lärorik blogg. Med vänlig hälsning, Ingeborg

27 Veronica:

skriven

Klart jag vill vara med och ta chansen att vinna dessa Fugor, varför? Jo bara för att de är så otroligt fina och jag fick ett sånt "ha begär" när jag såg dessa.

Göd Jul till dig och tack för en härlig och lärande blogg!

Hälsningar Veronica.

28 Erik:

skriven

Du har en sån härlig blogg som berikar min dag varje gång man går in och läser ett inlägg. Har själv startat ett femtiotalsintresse och det vore passande med dessa fugor på vår teak sidebord.

God Jul!

29 Moises:

skriven

Very nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I've really enjoyed browsing your blog posts. In any case I'll be subscribing in
your rss feed and I am hoping you write again soon!

Svar: Thank you!
Eli

Kommentera här: