God Jul går ur tiden


Det har ju varit jul, så varför är tomten så ledsen? Jo, hans vackra servis "God Jul" går ur tiden,
slutar tillverkas. Nyheten läste jag på Expressen.se. Eftersom jag inte hunnit samla så många delar
får jag väl i fortsättningen besöka antikbutiker istället för Cervera. Jag har inte ens tittat efter servisen
hos antikhandlare, men där bör den finnas väl representerad - servisen tillverkades redan på
1800-talet och Gustavsberg återupptog produktionen på 1940-talet, lär jag mig av Leva&Bo-artikeln.

Är det någon FJ-läsare som äger både äldre och nyare "God Jul"-versioner och som kan berätta 
vad som skiljer dem åt, om något?
1 Anonym:

skriven

Den är ju så fin! Min man vägrar dock köpa något som används 1-2 ggr om året. Tyvärr!

2 Marika på Odlingspyssel:

skriven

Nu är jag ju inte retrobloggare, men nåväl. Så som jag förstår det är skillnaden på äldre och yngre God jul detaljer i utförandet. Även nu innehåller God jul många moment som innebär handdekoration. Jag tror ju äldre servisen är ju fler moment innehåller den som kräver dekoration för hand. Har dessutom sett äldre delar som är mycket mycket detaljerade och utmejslade.

3 Anonym:

skriven

De allra äldsta har en annan grön färg på girlangen och de saknar stämpel i botten. Jag undrar hur många olika delar den har funnit i.Jag har en terrin och en mummakanna i äldre modell, men den har även funnits i en liten kanna. Skulle vara kul att få ihop samtliga delar.

Svar: Ja, vilken fantastisk juldukning om man hade alla delar!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: