Och vinnarna är.....


Åh, vilka fina motiveringar ni har skrivit, ni som deltog i utlottningen av de två
små fugorna. Jag delar på priset, två vinnare får varsin skål. Grattis!
Här är vinnarna:
Retrolux:
"Jag och min mor är hemskt förtjusta i Palmqvists centrifugerade glas. Jag har blivit blixtförälskad i Colora och mammas favorit är Fuga. 
Just denna modell saknas i samlingen och jag vet att hon skulle gilla storyn om lösensumman. Lite roligare än inropade brickor på auktion fulla med massa annat jox än just det man helst av allt vill ha. Det blir alltid min uppgift att sälja överblivet jox på nätauktion...
Man kan undra om du i NY fick truga,
eller om dessa 20 dollar fick duga 
för att få hem två underbara Fuga?"
Ulrika:
"Hos min mormor fanns när jag var barn en liten blå Fugaskål. Den stod i vintrinskåpet och man fick inte peta på den utan mormors uppsikt. Mormor var själv väldigt förtjust i sin Fuga. Jag älskade den blå färgen, och den lilla storleken som passade så väl i mina barnhänder. Vid högtidliga tillfällen fick jag äta dessert ur skålen, med silversked. Alla andra åt på "finservisen", men jag tyckte att den blå skålen var finare. Tyvärr försvann den lilla Fugan vid mormors dödsbo för ca 10 år sedan, eftersom en udda liten blå skål ansågs vara värdelös. Ååh det kniper i mitt hjärta när jag tänker på det."



1 Retrolux:

skriven

Jipppppie!!!!!

2 La momes Old fashioned:

skriven

Grattis vinnarna :)

3 Maria:

skriven

Roligt att dom får nya fina hem som tar hand om dom! :)

4 Kerstin:

skriven

Men åh, är det omslagspapper från 60-talet under? Underbart!

5 form55:

skriven

Det låter som att de kom till personer som värderar dem högt!

6 Christin:

skriven

Grattis Ulrika och Retrolux!

God jul till er alla och tack till Eli för alla fina inlägg under året !

7 Lotta:

skriven

Grattis till vinnarna! Jag tyckte mycket om att läsa era bidrag. Känns som att skålarna hamnar helt rätt! God jul till dig Eli och till er alla!

8 Malkovich:

skriven

Hej!



Jag letar efter en osthyvel. Antagligen var den poppulär mällan 1940 & slutet på 1960-talet.

Tillverkades antagligen på 1940-talet.



Skaftet är beige, en aningen transparant.

Själva hyveln är klassisk. Aningen hjärtformad.



Kommentera här: