Upptäckter på Upplandsgatan (helgtips)


Upplandsgatan i Sthlm är inte bara en antikgata med utbud i den högre prisklassen.
Jag upptäcker ständigt nya saker på den gatan. Härom dagen fastnade min blick på det här
skyltfönstret. Det visade sig att på Upplandsgatan 41 ligger Arvinius förlag, som gett ut
dockskåpsboken som jag utsåg till Årets retrojulklapp här.





Ursäkta bildkvaliteten, jag plåtade genom ett fönster i skymningen.
Men ta en titt om ni har vägarna förbi.
Förutom det ni ser på bilderna fanns där också ett par möblerade
dockskåp. Kul!


I nästa hus ligger Papperbutiken för konstnärer, Upplandsgatan 37. Och pappersbutiken för
alla som älskar vackert papper och fina kort. Där såg jag i skyltfönstret "vintage" bokmärken,
av Britt-Lis Erlandsson. Målade för Gunnar Walléns företag 1940-51.


Det finns bokmärken med tomtar, änglar och blommor. Priser mellan 55 och 125 kronor.


Ytterligare ett retroklappstips fick jag på köpet. Boken "Britt-Lis Erlandsson
Eva-Lisa Agathon: bokmärken, pappersdockor, bonader", varifrån uppgifterna
ovan är hämtade. Finns på Adlibris. Jag kände inte till dessa två kvinnor som
boken handlar om - gjorde ni?

Och om ni går på egen upptäcktsfärd
längs roliga Upplandsgatan där man
hittar Bacchus Antik, Old Touch, Domino Antik, AF Antik och ännu fler antik/vintagebutiker
- kom ihåg att fika på Nybergs konditori.

Trevlig helg!
1 khina:

skriven

Jag pluggade för några år sedan i "storstan". 1 vecka/mån i 2 år och jag var då stammis på Upplandsgatan och alla dess härliga affärer.Även på Nybergs slank man ju in då och då.

2 Fru W:

skriven

Undrar om du kan hjälpa mig med en sak? I min blogg har jag lagt ut bilder på en duk som jag skulle vilja veta vem som formgivit. Tänkte att kanske du hade sett signaturen förut? Om du har lust får du jättegärna gå in och kika. Tack =)

3 Borgmästaren:

skriven

Tack för bra tips! Användbara.

4 Eli:

skriven

Khina: Det är en sådan trivsam gata.

Fru W: Vi håller tummarna för att någon vet.

Borgmästaren: Kul att du tycker det!

5 Anna:

skriven

Hejsan. Satt och sökte på min mormor Britt-Lis Seldingers (tidigare Erlandsson) namn och hittade hit. Roligt att se att hon har letat sig in i din blogg och att intresset för hennes fina tomtar lever vidare. Mvh Anna.

Kommentera här: