Där stod de och väntade på Mr Darcy...


Där stod de, 1800-talsdamerna, på en loppis i Sundbyberg och väntade på Mr Darcy.
I stället kom jag och enlevererade dem hem till min hylla.


De är bokstöd, fylllda med en sandblandning och därför stadiga - trots att de vill
ge intryck av att vara fragila varelser som nyttjar luktsalt i trängda lägen.
Här står de och tisslar och tasslar om en av de stiliga männen som står där borta i hörnet.
Han har ännu inte skrivit upp sig på deras danskort.



Jag tycker att de har så fina uttryck, och minerna är litet olika beroende på vinkel.
Har ingen aning om ålder eller ursprung. Enda ledtråden är siffrorna 806
på ena sidan av stöden. Kanske någon FJ-läsare vet mer om Mr Darcys
beundrarinnor?

UPPDATERING: H har ju helt rätt i sin kommentar att klänningarnas snitt snarare
antyder en väntan på Rhett Butler än på Mr Darcy.
1 Khina:

skriven

Så fantastiskt söta! Dessutom att de har en funktion - som bokstöd menar jag - ger dem ytterligare pluspoäng.

2 Tusse:

skriven

Verkligen egendomligt med deras varierande ansiktsuttryck!

Själv har jag inte sett Darcy-filmerna, men jag fattar vilken gubbe som åsyftas. I senaste omgången av humorserien Grotesco finns ett inslag som är en hämningslös parodi på genren - med trailer och allt.

3 Linda:

skriven

Vilka söta små damer, klart de finaste bokstöden jag sett på länge!

4 Svart Sverige:

skriven

Asfina!!

5 Birgit:

skriven

Sååå söta damer, hoppas Mr Darcy kommer snart;)

6 Monet:

skriven

Men eli!! :-)

7 annsoh:

skriven



Nu kör jag igång dagens blogg! Gå in och anmäl dig! Du har chansen att bli dagens blogg varje dag! :D

8 h:

skriven

jättefina, men som inbiten austenbeundrare har jag en liten invändning mot rubriken. tycker de ser mer ut som de väntar på rhett butler. brukar inte austen-damerna ha empirklänningar utan vidd och krinolin...?

Kommentera här: