Antikmagasinet bättre än rundan


I kväll är "Antikrundan" tillbaka. Första avsnittet spelades in i Ystad, men det
verkar tyvärr inte bli så mycket Ystad metall utan mest det gamla vanliga antika
- rokokobyrå, åkdyna och kungabrev. Fast jag kollar ändå, för i ett av inslagen hälsar
man på hos en Verner Panton-samlare.
MEN - hurra! - även "Antikmagasinet" med Knut Knutsson är tillbaka.
30 späckade minuter allmänbildning! Premiäravsnittet handlar om Alvar Aalto.
Stolen på bilden är hans, plåtad hos Deco Design på antikmässan Frihamnen.
Och ännu bättre blir det....


... för nu har även "Antikmagasinet" hakat på retrotrenden!
Ur tablåtexten för nästa veckas program:
"Knut Knutson bjuder på fördjupande insikter hos de föremål
som finns på loppmarknader, antikhallar och auktioner runt om
i landet. Den här säsongen utgår Knut från ett specifikt föremål per program,
en ikon bland vardagsdesignen som vi alla har en relation till."
Lovande.

Antikrundan
SVT1 kl. 20.00
Antikmagasinet, Kunskapskanalen kl. 21.00
(... och senare på SVT Play)

UPPDATERING: Härlig halvtimme om Aalto, mycket lärorik.
Missa inte på SVT Play!
1 Linda:

skriven

Härligt! Jag hade helt missat att Antikmagasinet ska dra igång igen men det ska jag helt klart titta på! Inte nog med att Knut är en skön prick, ska de nu ta upp klassiska retroprylar så är det ett måste.

2 Catharina:

skriven

Antikrundan är mannens favvoprogram så i det här huset har det inte undgått någon att det börjar ikväll.....Jag är inte lika förtjust i det även om jag ändå finner det lite småmysigt sådär. Gamla prylar gillar jag ju:)

3 Gila:

skriven

Tack för tipset. Ska kolla på svt.play!

4 Therése:

skriven

Antikmagasinet måste jag titta på! Tack för at du håller oss ajour.. Får bli svt.play då. Appropå Knut Knutson´s retrointresse... Jag var på en auktion i höstas. Knut var utropare (Uppsala auktionskammare som anordnade) och då hade han minsann retro outfit på kläderna: grön-rutig kavaj och en matchande slips, grön med vita prickar. Ett bevis som något... Han var kul att se på under alla timmar.. :-)



Se artikel om auktionen med bild på retro-Knut: http://svt.se/2.106391/1.2143338/enormt_intresse_for_lyxauktion?lid=is_search1451716&lpos=100&queryArt1451716=idrott+i+skolan+&sortOrder1451716=0&doneSearch=true&sd=105671&from=siteSearch&pageArt1451716=10

5 Eli:

skriven

Linda och Gila: Visst var det ett lysande första avsnitt?

Catharina: Jo, småmysigt. Men han kollar väl Antikrundan också, din man?

Therése: Tack för tipset!

Kommentera här: