Bimbo - ingen dum servis


Ett bord med "Bimbo". Bilden på dukningen med den charmiga servisen "Bimbo" från Rörstrand
hittade jag i en Allt i Hemmet från 1960, eller om det var 1962. Man blir glad av "Bimbo"
som känns väldigt mycket "happy 50-tal". Men "Bimbos" ursprung är trots dekorens popularitet
faktiskt höljt i dunkel. Både lanseringsår och formgivare är mig veterligen okända.  


Loppisfynd häromveckan: Två "Bimbo"-koppar
för fem kr/st. Nu var det bara faten då...

PS. Se fina bilder på Bimbodukning hos Porslinsbloggen
1 Therése:

skriven

Din rubrik är bäst, älskar sån´t.. haha =) Men "Bimbo" är ny för mig. En fin kopp, med dekoren innanför och för 5kr st!



Det är sällan jag ser 50-talskoppar överhuvud taget där jag går på loppis. Antagligen är de så populära. ..men tar alltid en extra rek förbi kopp-hyllan, och hoppas...

2 Benny:

skriven

Kul! Det är ju en av mina favoriter som du vet, jag har dock mer än kompletta dussin av alla modeller och delar som jag vet finns så jag kommer antagligen inte att köpa fler om det inte går sönder!



Är det tekoppar som du hittat till detta fyndpris? I så fall har du ordnat fat också, jag har garanterat ett större antal extrafat så du kan få av mig :-) Tyvärr har jag inte några extra kaffefat längre, de har jag bytt bort, däremot har jag två Cuba-kaffefat, de har ju samma kopp, så det kan vara ett alternativ annars!

3 Eli:

skriven

Therése: Nä, 50-talskoppar för fem pix hittar man sällan - eller inte jag i alla fall.

Benny: Kopparna är cirka 7,5 cm höga? Cubafat vore egntligen roligare, den dekoren är rolig. Och så skulle jag ha ytterligare en dekor i min blandservis.

4 Clinen:

skriven

Vart jag än går tittar jag efter udda koppar men jag lyckas aldrig finna några. Förstår att de har rykande åtgång! Bimbo är en vacker servis. Fast det håller inte min man med om så den får jag nog stå över att ta med hem om jag skulle hitta någon del. :P

5 Sandra:

skriven

Hej! Jag samlar också på "Bimbo" och lyckades i somras ropa hem 10 kaffekoppar med fat för en billig peng! Ibland har man tur! :)http://livetpasofieberg.blogspot.com/2010/07/auktion.html

6 Benny:

skriven

Lusigt, mina tekoppar är ca 6,5 cm höga och diameter 9 cm. Kaffekoppen är ca 5,5-6 cm hög och 7,5 cm i diameter, så om du menade diameter tror jag dig, då är det kaffekopp och då passar Cubafaten, om diametern är 9 cm passar Bimbo-faten till tekopp. Oavsett så hamnar 2 fat i "din låda", meddela bara vilka mått som är det korrekta!

7 Moster Mjölgumpa:

skriven

Bimbo är sååå snygg. Tyvärr äger jag inget alls ur den servisen, men en Cuba-assiett har jag och vårdar ömt. Fast min går i de gula färgerna.

Jag resonerar inte som Clinen, här är det jag som bestämmer över porslinet och inte mannen. Tror inte ens att han skulle märke om det hamnar en ny servis på bordet.

8 Sandra:

skriven

Fem spänn?! De där är ju alltid svindyra.



Jag gillar Bimbo. Min mormor och morfar hade en del men det finns bara en tallrik kvar. Jag skulle gärna köpa djuptallrikarna annars, jag gillar formen. Och ja, mönstret och färgen gör en glad. Kopparna är en historia för sig.

9 Eli:

skriven

Clinen: Vad gillar han för serviser då? Regina i alla fall, hoppas jag :-)

Sandra: Grattis till det fyndet!

Benny: Ska mäta imorgon.

Moster Mjölgumpa: Cuba ÄR fin. Hur går det med Tema, har du hittat en hylla? Äsch, ska gå in och kolla på din blogg, där kanske den finns!

Sandra: Fem pix, ja, men de hade ingen koll, och faten saknades. Men jag var väldigt nöjd.

10 Sandra:

skriven

Ibland är det skönt med folk som inte har koll. ;)

11 ED:

skriven

På myrorna i Jakobsberg fanns Bimbo djupa tallrikar för 55 spänns/styck. Fanns i fredags. Tips till er samlare.

12 malin/livingroom:

skriven

vilket härligt fynd! bimbokopparna är jättefina!

Kommentera här: