Vad är det för ett Jie-fat vi fyndat?


Visst är det fint, fatet med krusbär och jordgubbar? När Rutger och jag först såg det
på Huvudsta loppis fick det stå kvar, eftersom handtaget var gulbrunt av inbränt (trodde jag)
fett. Men när fatet stod kvar dagen därpå prutade jag ned det till 120 pix och tog med
det hem. Rutger skred sedan till verket med trasa och ett rengöringsmedel för spishällar.
Och jag häpnade - resultatet blev närapå antikbutiksfint!

 
Uppläggningsfatet har samma form och mått (17x36 cm), 
nummer (113) och dekormålarsignatur (?) som en av delarna
i Anita Nylunds kända "Janssons frestelse"
(se ett sådant här på Tradera).


Fatet har också någon form av signatur (längst ner,
till vänster). MEN vårt fat saknar Anita Nylund-stämpel.
Så - vet någon av Femtiotalsjaktens läsare
mer om fatet vi fyndat? För ett fynd är det,
Nylundformgivet eler inte, och kommer
att användas flitigt.

UPPDATERING: Tydligen Anita Nylund och "Janssons Frestelse"
ändå - trots avsaknad av stämpel! Tack, P-E Fronning för
länken jag själv inte lyckades hitta!

1 precis en sån:

skriven

Helt underbart fint, grattis till fyndet!

2 Monet:

skriven

Åh! Fint. Barndom.

4 Randiga Tråden:

skriven

Fatet är underbart med flaskan i, tyvärr vet jag inget om det.

5 Loppistan:

skriven

Så fint, vilket fynd!

6 Amanda:

skriven

Åh Anita Nylund är min favorit, när jag har råd ska jag börja samla! Har hittills ett exemplar av kryddgränden!

7 Linda:

skriven

Jätteläckert fat, härliga färger! Och jag blev inte förvånad över att det faktiskt var Anita Nylunds, hennes stil känner man igen. :)

8 Clinen:

skriven

Ett sött fat =) Man blir sugen på fruktsallad när man tittar på det.

9 Malin/livingroom:

skriven

Vilket fynd! Gillar verkligen din blogg!

10 Christin:

skriven

Åh så snyggt! Ett sånt fynd!

11 kristian:

skriven

Kul, jag såg det fatet för två veckor sedan och tyckte att det var för fläckigt! Fint det blev!



12 Eli:

skriven

Alla: Kul att ni också tycker att vårt fat är fint!

Kristian: Jaså, du rör dig även norr om stan? :-) Kul med en kommentar, var länge sedan.

13 [email protected]:

skriven

I received as a wedding gift a fish dish "Janssons Frestelse" No. 113 by Anita Nylund. This was 44years ago. I am wondering if anyone knows the value today of this dish?

Kommentera här: