Saltast och sötast på mässan i Solna


Åhhh, 1950-talet blir knappast vackrare än så här. Saltast på antik- och samlarmässan i Solna
i dag var det kompletta kryddsetet ur Marianne Westmans servis "Picknick". Priset var salt
också, men jag gissar att det finns det en köpare någonstans. För, se hur det matchar
uppläggninsgfatet i bakgrunden.


Man ser hyfsat ofta delarna för sig, i alla fall salt
och socker, men det var första gången jag såg hela setet.
Jag tänkte förstås på Marianne Westman-samlarparet på
Porslinochnostalgi.


Och här tänkte jag  på min fästman Rutger, som inte kunde följa
med. Han samlar på "Vår lilla stad" (Anita Nylund, Jie) med engelsk
text, se inlägg här. Men en liten "Sugar"-burk ("Kyllans konditori" i svensk
tappning) betingade ett pris på 500 kronor, och riktigt så generös kände jag mig
inte i dag.

Gillar du kryddburkar? Kolla in ett äldre inlägg med många fler
burkar här.


Hur var mässan i Solna då? Hm... litet trist. Mycket keramik och prydnadssaker,
mycket "fint" men dyrt. När Prunusfaten kostar lika mycket som, och Arabiaburkar mer
än, de gör i butikerna på Upplandsgatan är det inte direkt fyndläge.
Mainstream utbud också, Lisa Larson, Stig Lindberg, Gunnar Nylund...
få udda eller uppseendeväckande saker.
Nä, nu låter jag grinig. Visst hittade jag litet roliga saker att plåta,
inlägg kommer i kväll/i natt.

PS. Mässan i Solnahallen pågår i morgon också, och inträdet är "bara" 60 kronor.
T-bana Solna Centrum.
1 Lybtar:

skriven

Ja ett sådanat kryddställ hade vi jätte gärna haft. Men som sagt priset är verkligen saltat.

Önskar att vi kunde snubbla över en till halva det priset :)

2 Tusse:

skriven

Fästman som samlar på femtitalsburkar - grattis! :-)

3 Linda:

skriven

Jag åker dit en sväng imorgon och hoppas att priserna blir mer prutvänliga innan stängningsdags. ;)

4 Ulrika Leta retro:

skriven

Oj det var verkligen dyrt. Det glädjer mig att mässan var trist. Jag kan säga att det är ännu tristare här på sjukhuset i Östersund. Funderar nu på att gå in på TV4 play och titta på gamla avsnitt av antikdeckarna. Tack o lov för datorer!

5 Eli:

skriven

Lybtar: Ja, där någonstans kan man börja fundera på köp.

Tusse: Tack, Tusse! Och han gillar loppisar också.

Linda: Hoppas det lyckas, du får rapportera på din blogg!

Ulrika Leta retro: Ja, allt är ju relativt :-)

6 Fläderblom:

skriven

Man kunde ju tycka att priserna på dylika bordssyrtuter borde sjunka nu när ingen trendmedveten, surdegsälskande, klimatmedveten, penningstark nutidsmänniska kan använda sådana. Pepparn skall vara i kvarn och saltet i flingform. Senapen skall vara närproducerad av en skånsk bondmora och serveras direkt ur morteln, med kanonkulan kvar. Socker är numera lika ohälsosamt som cyanid och serveras följaktligen inte alls.



Oanvändbarheten borde dra ner priset, men icke. Ur led är tiden.

7 Eli:

skriven

Fläderblom: Haha. På pricken.

8 Madeleine:

skriven

älskat vår lilla stad-serien!

Kommentera här: