Stockholmskartor med stil


En fågel med konduktörsmössa tittar ut från Stadshusets torn. Det är 1963 och då ser
Spårvägsbolagets karta så här trevlig ut. Omslaget illustrerades av "Silfverhjelm".
Efter litet googling gissar jag på Per Silfverhjelm, som illustrerat många bokomslag.
Hittar ingen ytterligare info om honom dock.


 

Jag plåtade kartomslagen på Antik & samlarmässa.n i Solna.
Min favorit bland dessa är 1959, vars omslag också är tecknat av Silfverhjelm.
Vilken är din?

UPPDATERING: Kolla in den snygga reklamen för kartorna, även den ritad av Per Silfverhjelm,
som P-E Fronning tipsar om i en kommentar.

Bonusinfo: Kul böcker och almanackor med spårtrafik och bussar från förr hittar
man hos Trafik-Nostalgiska Förlaget.
1 Susanna:

skriven

Spårvagnskartor! <3

2 p-e fronning:

skriven

Tack för dessa snygga!

Här är reklam för kartan (av P.S.): http://www.flickr.com/photos/martinklasch/4592218979/sizes/l/in/set-72157622491567396/

(som vi ska tacka nämnda förlag för)

3 The StarChief:

skriven

Jag gillar nog 53;an bäst.

4 Larsson:

skriven

Jag äger några sådana - 1961 är favoriten (tror jag)

5 Skaffaren:

skriven

51:an med röd buss!

6 Randiga Tråden:

skriven

Jag tycker alla är kanonvackra. Det påminner mig om att spårvagnarna som gick till Skanstull och där Ringen ligger låg det en hel jättestor vägg med automater som man stoppade pengar i och kunde köpa det nödvändigaste tror jag. Detta var innan tunnelbanan byggdes. Jag måste forska hur det var.

7 Linda:

skriven

Enkelt val för mig, är ju både fågeltokig och gillar blått så kartan från -63 är helt klart min favorit!

8 MrsUniversum:

skriven

Årgång -61 är humoristisk. SS tar dig hem i labyrintiska svängar genom kvarteren. En sightseeingtur genom stan.

9 enannanhelena:

skriven

Jag känner att jag MÅSTE hålla med dig! 1959 är dessutom mannens födelseår (jo, det skiljer allt några år emellan oss :). Enkel, snygg grafik. Gillar priset också...

mvh helena

10 Eli:

skriven

Susanna: Gissade att du skulle gilla det här inlägget :-)

P-E Fronning: tack för kompletterande info!

The Star Chief, Larsson och Skaffaren: Härligt att vi alla har så olika smak!

Randiga Tråden: Forska - och berätta! Vägg nmed automater låter roligare än Ringen..,

Linda: Ja, det är ju klart! :-)

Mrs Universum: Ja det är min andra favorit. Rolig idé.

Enannanhelena: Då leder 1959 med två röster!

Kommentera här: