American Car Show som vykort


När är Norrtälje som snyggast? Jo, den lördag i juli då American Car Show äger rum. Senast jag
letade vykort över Norrtälje/Roslagen så var det samma gamla Stora torget med rådhuset och
tecknad skärgårdsgubbe. Vore inte något sådant här litet roligare?


Stan kunde fås att se ut som motorstaden nummer ett. Byggnaden bakom parasollerna är
för övrigt mitt favorithäng i "Norrtan", loppisen Hamnladan. Nu kör jag på med litet fler bilder
från årets American Car Show. För att vara en femtiotalsblogg så har FJ oroväckande
sällan bilinlägg. Så när jag nu ändå tog en massa bilder i går...


Vi börjar med 3 x Buick.


Jag älskar de där "blupparna" som Buick har på sidorna. Vad kallas de? Finns det ett ord för dem?
UPPDATERING: Peter som har bloggen K-Retro upplyser om att de kallas portholes (hyttventiler).
Kolla in hans blogg, till exempel här litet Buick-historia.


En till som plåtade Buick.


"Bluppar"!


Och nu kommer ett gäng bilder på bilar jag tycker är vackra, men där jag inte skrev upp
märke och modell. Kunniga FJ-läsare får gärna komplettera med den informationen.










Även dagarna före och efter bilutställningen förskönar den staden med omnejd. Man vrider nacken
ur led ute på vägarna, och drömmer om en egen amerikanare.

Stay tuned... det KAN fortfarande bli en eller annan bild till från ACS.....
1 Gila:

skriven

Häftiga bilar!

2 Peter Kampf:

skriven

Snygga bilder! Ditt sätt att fånga bilarna etc är lite annorlunda och snyggt! Mer sånt! Och trevligt att höra att du gillar sena 40-tals Buicks (jag har två 47or). Klass!

Till sist: "blupparna" på Bjuckarna kallas "portholes". Nu vet du.

Bonusskönskrivning: Skärmarna på 46-48 Buick kallas "Airfoil" och huvkråkan...."Bombsight"!

Åååhhhh vilken tid!!!

3 Larsson:

skriven

Fina bilder :-) Bra idé att göra "egna" vykort...

4 Jonna:

skriven

Åh så fina bilar! den gul(?)/vita buicken ser precis ut som min, fast min är aprikos/rosa där denna är gul.. :)

5 The StarChief:

skriven

Snyggt Eli !!

6 oilman:

skriven

OMG.OMG whatg a fine collection Norrtalje looks quite spiffy. Thw portholes on the sides of the buicks (some models)are Fake obs to give the impression that the car is Turbo powered.Hv ent xseen mAny of those cars since standing on the corner one sunny day in Aland a few years ago. Wonder if some are the same as the ones in Aland parade.MY host then was amazed at my friend D's ability to name the cars as they passed by and give the model year! The big boat Cadillacs bring out most of the the AhhhhszYour blogg may have a lot of hits today from 1950s Swedes and Finns and The Yanks.The exteriors are so well kept and the engines surely rumble. Varoom !!!Peter K is correct about the bombsight ornament on the buick hood.

7 Allt det gamla goda:

skriven

läckert! men när kommer det interiörbilder från er nya lya? väntar med spänning!

kika in snart, kram!

8 eli:

skriven

Gila: Yep.

Peter Kampf: Class indeed! Tack för info!

Larsson: Ja, man kanske skulle sätta igång...

Jonna: Vad fint det låter med aprikos/rosa.

The StarChief: Tack!

Oilman: I knew you would appreciate these pix.

Allt det gamla goda: Det dröjer! Vi har unnat oss att ta det lugnt med lyans möblering och allt fixande nu under sommaren. Inreda kan man göra när höstmörkret faller...

Kommentera här: