Kirppis!


Kirpputori = Loppmarknad (rak översättning: Loppistorg). Kirppis = Loppis. De enda ord
jag pluggade in inför Finlandsresan. Redan i Tammerfors trodde vi att vi hade fått napp.
Men butiken med den underbara statyn var semesterstängd.


Men jag tog litet bilder genom fönstren. Kolla djuren! Jag tycker att lodjuret, tvättbjörnen och några
av de andra ser ut att komma från samma tillverkare. Vilken? Har Femtiotalsjakten några
läsare som kan finsk keramik, porslin och glas och som kan svara på frågor?
UPPDATERING: Ja, naturligtvis! Helén berättar i en kommentar att djuren kommer från ryska
Lomonosov, precis som kopparna längre ner i inlägget.


Det framgår inte riktigt här, men rådjuren var stora,
cirka 15 centimeter höga. Tyvärr såg jag inga prislappar
genom fönstret.


Amurin Kirppis, Tammerfors. Såg mycket lovande ut, massor av saker i flera rum.
Ett tips för er som har vägarna förbi.


Fräslningsarméns loppis i samma stad var öppen, men inte så kul.
Och...


... precis som hos Myrorna och Stadsmissionen här hemma
var priserna höga. Lampan gick på 45 euro, cirka 420 kronor.
Är det en Verner Panton, eller annan formgivare som (nästan) motiverar
priset?


Vi hann med sju åtta loppisar under vår resa Åbo-Viitasaari. Av dem var egentligen bara denna,
Röda korset i Viitasaari, och en loppislada i samma område intressanta. Övriga var mer lumpbodar
än loppis, med skräpiga, trasiga eller bara tråkiga saker, och trots detta ofta med höga priser.
Men hos Röda korset fick vi med oss ett gäng saker, för sammanlagt 200 kronor. Funderade ett tag
på bildens fina "retrolamppu" för 10 euro, men lät den hänga kvar och se trevlig ut.


De här glasgrejerna kostade mellan 15 och 30 euro, vilket antyder kvalitet eftersom inget annat
på loppisen var dyrare än det borde vara. Tror faktiskt att det stod ett formgivarnamn på en lapp.
Vilket/vilka glasbruk, någon? UPPDATERING: Den röda till höger är Ryhimäen lasi berättar Anonym i en
kommentar, vilket torde betyda glas från Rihimäki glasbruk, vilket är namnet som även Porslinsbloggen och
Randiga Tråden nämner. Formgivare Ulla-Maja Wikman.


Kände inte igen de här murriga taggiga skapelserna heller. Att fråga dem i butiken var inte att
tänka på, språkförbistringen var stor så fort man åkt av färjan i Åbo. En grov uppskattning: Åtta av to
vi pratade med i affärer och fik valde engelska, en använde stapplande svenska och en
pratade okay svenska. Den svenskspråkiga (och mycket bra) tidningen Hufvudstadsbladet som jag i min
okunskap trodde att jag skulle hitta på mackarna, åtminstone i närheten av Åbo, lyste med sin frånvaro
tills vi var på båten hem igen. UPPDATERING: Humppila glasbruk ligger bakom glaset. Benny på Porslinsbloggen:
"Såna i mitten på övre raden har jag, de är formgivna av Tapio Wirkkalas bror Tauno Wirkkala tror jag...
men även de övriga tror jag till största delen är Humppila."



Kopparna var rara, med sitt överflöd av guld. Fem euro styck.


Så här såg stämpeln ut. (Rättvänd?)
UPPDATERING: De gula kopparna är tillverkade i Ryssland
i Sankt Petersburg på Lomonosov porslinfabrik. Porslinet är
handgjort och handmålat, därför rekommenderas ej diskmaskin
eller mikrovågsugn då dekoren kan skadas på porslinet,
berättar Kristina i en kommentar. Tack!


På den tomma hyllan stod tre bestickslådor i plast som
höll måttet för våra kökslådor. I nästa inlägg ska jag visa de få
men ändå trivsamma fynd vi gjorde.


Men åh, vad synd att Tammerforsbutiken var stängd. Tänk så fin hon hade
varit i vår hall...

Jag vill gärna höra andras erfarenheter av loppisar i Finland.
Det här var ju en kort resa i en begränsad del av landet, och vi hann ju
inte med så mycket. Så, kommentera om du varit över dit och plöjt loppisar!

UPPDATERING: Retrobloggaren Elina i Åbo tipsar om denna lista
med loppisar över hela Finland.
1 Linda:

skriven

Loppat i Finland har jag aldrig gjort, men jag blir sugen att testa nu när jag ser dina bilder! Smälter när jag ser alla söta djur. Och det var verkligen trist att butiken med statyn var stängd, klart den hade gjort sig hos er! (Underbar färg hon hade på klänningen!)

2 Kristina Wretling:

skriven

De gula kopparna är tillverkade i Ryssland i Sankt Petersburg på Lomonosov porslinfabrik. Porslinet är handgjort och handmålat, därför rekommenderas ej diskmaskin eller mikrovågsugn då dekoren kan skadas på porslinet.

3 elin:

skriven

jag bor i åbo och är en loppismänniska i själ och hjärta. jag tycker att åbo är fullkomligt underbart vad det gäller loppisutbudet. mycket bättre än sverige (därifrån är jag...). och priserna, det varierar så mycket från ställe till ställe, särskilt då det är väldigt vanligt med sk bordsloppis i finland, dvs loppis där du hyr ett bord för att sälja dina egna saker (men alltså inte är där rent fysiskt, säljandet sker via den som har loppiset). men jag har fyndat mycket sen jag flyttade hit (vilket märktes i senaste flytten :)). om du ska tillbaka kan jag dela med mig av tips!

4 Randiga Tråden:

skriven

De vackra glasföremålen kan komma från Riihimäen.

5 Tusse:

skriven

Jo, jag har besökt såväl Salon Seudun Suurkirppis (Salobygdens Storloppis), Kasvihuoneilmiö (Växthuseffektens loppis, på riksettan mellan Åbo och Hfors) och Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus (Hufvudstadsnejdens Återvinningscentral). Trevliga ställen, men fruktansvärda priser.

6 Elina:

skriven

Nästa gång kolla den här sidan med kirppis-addresser från hela Finland! http://www.vuolanne.net/kirpputorit/

Elin, jag också bor i Åbo, vilka är dina favoritloppisar här? LÄnsikeskus söndagloppis är min, och Emmaus/Ekotori-paret vid Kyrkovägen (? Kirkkotie menar jag, jag är helt finskspråkig så minns inte klart)

7 Helén:

skriven

Vad kul att läsa om din loppisresa till Finland! Porslinsdjuren är också tillverkade av ryska Lomonosov, de brukar kosta kring 15-20 euro på loppisar, åtminstone här i Österbotten. Glasfaten är tillverkade av Humppila glasfabrik. Jag håller för övrigt med Elin, Åbo är en fantastisk loppisstad, också Vasa har många bra loppisar.

8 Anonym:

skriven

Den röda vasen är Riihimäen lasi, formgiven av Ulla-Maja Wikman.

9 Benny:

skriven

Verkar varit kul att se lite andra marker, har aldrig heller loppat i Finland, det var ett antal år sen sist jag var dit också förstås...



Jag tror som Randiga att de kan komma från Rihimäki, i alla fall de två till höger.



Om ni inte köpte såna bestickskorgar så tror jag att det finns att få tag i billigt här i stan ;-)

De murriga skålarna kommer från (till dels i alla fall) från Humppila glasbruk. Såna i mitten på övre rader har jag, de är formgivna av Tapio Wirkkalas bror Tauno Wirkkala tror jag...men även de övriga tror jag till största delen är Humppila.



10 Cinna:

skriven

Tyvärr, ingen erfarenhet av Finlandsloppisar men jag ska definitivt lägga ordet KIRPPIS på minnet!

11 eli:

skriven

Alla: Tack för roliga och kunniga kommentarer! Uppdaterar inlägget allteftersom. Och tack för loppislistan på nätet, och erbjudanden om tips nästa gång, Elina och Elin!

12 The StarChief:

skriven

Du hittade fler ställen än jag gjorde i Helsingfors i alla fall. Besticklådorna var fräcka.

14 Marika på Odlingspyssel:

skriven

Har mest varit i Åbo och Helsingfors och har då alltid klarat mig på svenska. Du kanske bara hade otur?i Åbo finns det en mycket bra (tunn) svenskspråkig tidning, Åbo underrättelser. Den kunde jag köpa på vilken kiosk som helst.

15 eli:

skriven

The StarChief: Bättre lycka nästa gång!

Samma formgivare: Så verkar det! Skålen är snyggare uppifrån!

Marika: Jo, jag trodde kanske att jag skulle hitta Åbo Underrättelser också, men såg den inte alls. Men som sagt, vi åkte av färjan i Åbo och drog genast iväg norrut - och såg inte en svenskspråkig tidning under resan. Kanske valde folk engelska också, eftersom jag frågade Talar ni svenska eller engelska? när de började på finska. Och jag förstår dem, jag skulle också hellre öva mig på engelska än på svenska...

Kommentera här: